• شنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96050704206
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی هفتم مرداد بخوانید

اطلاعیه‌ای درباره کابینه دوازدهم/دادگاه هفتم فساد نفتی/اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در خلیج فارس ...

اطلاعیه‌ای درباره کابینه دوازدهم/دادگاه هفتم فساد نفتی/اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در خلیج فارس ...

اطلاعیه دفتر معاون کل نهاد ریاست جمهوری درباره گمانه‌زنی‌پیرامون کابینه دوازدهم، تکرار اقدام تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای آمریکا در خلیج فارس، حاشیه‌ای بر جنجال‌های اخیر احمدی‌نژاد و یارانش، اتمام بررسی متن قرارداد توتال در کمیته ویژه، اعتراض نمایندگان در پی افزایش قیمت پژو ۲۰۰۸، ادعای انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا درباره پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران، هفتمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی، صدور کیفرخواست در پرونده قتل «آتنا» و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، هفتم مرداد ماه ۱۳۹۶ است.

دفتر معاون کل نهاد ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای از فعالین رسانه‌ای کشور خواست تا از هرگونه گمانه‌زنی‌پیرامون کابینه دوازدهم تا زمان قطعی شدن خودداری کنند. همچنین دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب، در اطلاعیه ای زمان بندی برگزاری انتخابات دو نفر نماینده دبیران کل احزاب ملی و استانی را اعلام کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و استانداران و روسای اتاق‌های بازرگانی، ‌ صنایع، معادن و کشاورزی استان‌های سراسر کشور که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، در واکنش به تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: چنانچه در برجام طرف مقابل اقدامی کند که کمیسیون نظارت بر برجام که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است، تشخیص دهد آن اقدام خلاف برجام است، جمهوری اسلامی ایران حتما عکس العمل تندی نشان می‌دهد.

روابط عمومی ناوتیپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه ای از تکرار اقدام تحریک‌آمیز و غیرحرفه‌ای آمریکا در خلیج فارسطی یک هفته گذشته خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: با گذشت چند روز از اقدام تحریک‌آمیز یک رزم‌ناو امریکایی در شمال خلیج فارس که با شلیک دو گلوله‌ی هوایی برابر شناور گشتی نیروی دریایی سپاه صورت پذیرفت، شناورهای آمریکایی این‌بار در منطقه‌ میانی خلیج فارس اقدام مشابهی را مرتکب شدند.

سردار سرلشکر پاسدار  سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در گردهمایی فارغ التحصیلان دوره های تربیت مربی معارف مهدویت خواهر  سراسر  کشور  که به همت بنیاد فرهنگی مهدی موعود برگزار شد، با بیان اینکه در مقیاس جهان اسلام و در مقیاس داخلی دچار نوعی نفاق هستیم گفت: انقلاب ما از خارج و با جنگ و سایر تهدیدات خارجی آسیب نمی بیند، بلکه نقطه تهاجم علیه ما در داخل کشور است و نفوذ یکی از جنبه های آسیب پذیری های ما در بعد داخلی است.

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که دیدار اخیر رئیس جمهور با فرماندهان عالی سپاه پیام همدلی بین سپاه و دولت را در سطح بین المللی نشان داد. وی گفت: این دیدار پیام بسیار مثبت و سازنده‌ای را در سطح بین‌المللی و جامعه به همراه داشته است. پیامی حاکی از همدلی و همبستگی در سطح سران و مسئولان ارشد سپاه و دولت بوده و توانست فضای همدلی را در عرصه بین المللی مخابره کند، البته جای نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در این دیدار خالی بود.

محمد تقی فرجی در یادداشتی به تحلیل جنجال‌های اخیر احمدی‌نژاد و یارانش پرداخت. در بخشی از این یادداشت آمده است: در ایران، فردی با شعار ساده زیستی و مبارزه با اشرافی گری،   به میدان می آید، و از قضاء رئیس جمهور می شود، اما وقتی به اتهام دولتمردی از دولتمردان دولت او، که متهم به دست درازی به بیت المال مبارک مسلمین است، رسیدگی می شود،   بخاطر چند روز حبس یکی از نزیکانش، نظام و دستگاه قضایی، و مسئولان عدلیه را به ظلم و جور و بی عدالتی متهم می کند!

نتایج یک نظرسنجی توسط دانشگاه مریلند نشان می‌دهد فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محبوب‌ترین شخصیت از نگاه مردم ایران است. نتایج نظرسنجی انجام شده توسط مرکز Iran.poll برای «مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی» دانشگاه مریلند نشان می‌دهد سردار قاسم سلیمانی محبوب‌ترین شخصیت و احمدی‌نژاد، نامحبوب‌ترین سیاستمدار ایرانی از نگاه مردم ایران در این نظرسنجی قلمداد شده است.

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از اتمام بررسی متن قرارداد توتال در کمیته ویژهحقوقی، فنی و مالی که از طرف رئیس مجلس تعیین شده بود، خبر داد و گفت: گزارش نهایی این کمیته به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

همچنین اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز در جلسه‌ای فوق العاده به بررسی کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه با حضور عراقچی و قشقاوی معاونان وزیر خارجه و مقامات ارشد این وزارتخانه پرداختند و کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه  تصویب کردند. سید عباس عراقچی پس از این جلسه اظهار کرد: وزارت خارجه با پیش نویس طرح تهیه شده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کاملا موافق است ونیاز است که در مقابل حرکات خصمانه و خبیثانه آمریکا به خصوص به خاطر آثاری که در اجرای برجام می‌گذارد و منافع جمهوری اسلامی ایران از این توافق را کاهش می‌دهد اقدام مقتضی صورت گیرد. رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اعلام کرد: نقض برجام صورت گرفته، اما هنوز تا نقض فاحش و اساسی برجام فاصله داریم و موارد را به هیات نظارت گزارش می‌دهیم و درباره نحوه عکس‌العمل هم پاسخ مقتضی را هیات نظارت اتخاذ خواهد کرد.

پیرامون کابینه دوازدهم

حجت‌الاسلام مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: انتظار از جریان اصلاحات و کسانی که خود را منصوب به این جریان می‌دانند این است که با یک بلوغ و تحلیل بیشتر به مسائل بپردازند. وی تاکید کرد: کابینه دوازدهم هماهنگی بیشتری با شعارهای رئیس جمهور داشته باشد. داریوش قنبری، عضو حزب مردم سالاری با بیان اینکه اظهار نظرهای جریان‌های سیاسی در خصوص کابینه جنبه مشورتی دارد، گفت:‌رای دهندگان به روحانی به چینش کابینه نیز اعتماد خواهند کرد. علی ساری، دبیر مجمع نمایندگان خوزستان گفت:مجلس مصمم است کابینه دولت دوازدهم جوان‌تر و کارآمدتر باشد.

***

اعتراض نمایندگان در پی افزایش قیمت پژو ۲۰۰۸

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاشیه سود تغییر قیمت خودروهای داخلی را بالا دانست و گفت: اتمام پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ طی سه روز، گواه آن است که مشتریان ایرانی از بیم داخلی‌سازی این خودرو و افت کیفیت و راندمان آن در مراحل بعدی ثبت‌نام در همان ساعات اولیه اقدام به ثبت‌نام کرده و خودروساز با مشاهده تقاضای بالا وسوسه شد قیمت پژو ۲۰۰۸ را بالا ببرد.

علی اسدی‌کرم، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا درست است ایران‌خودرو پس از پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ قیمت ۸۰ میلیون تومانی اعلام شده را به بهانه‌های مختلف تغییر دهد، گفت: این کار درست نیست و قیمت پژو ۲۰۰۸ باید حتما اصلاح شود.

***

سه کشور اروپایی امضا کننده توافق هسته ای و آمریکا  پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران را محکوم کردند و مدعی شدند که این اقدام با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است. انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران را با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در تایید توافق هسته‌ای به تصویب رسید ناسازگار دانستند و مدعی شدند که این فعالیت ها منطقه را بی‌ثبات می کند.

کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را امضا خواهد کرد. دفتر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قانون مصوب کنگره را که بر اساس آن تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی تشدید می‌شود، امضا می‌کند.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان پس از کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که ۸۰ دقیقه طول کشید در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در دیدار با ترامپ به مساله تخریب ایران نپرداختیم و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از لبنان نخواست که نسبت به ایران سخت‌گیرتر باشد. وی افزود: در این دیدار در رابطه با اوضاع منطقه و جنگ با داعش و همچنین محافظت لبنان از آتش منطقه و درگیری سوریه گفت‌وگو کردیم.

جواد ترک‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق گفت: نمایشگاه بین‌المللی دمشق جشنواره ای است که نشان دهنده قدرت عبور سوریه از این مرحله است و جمهوری اسلامی ایران مشارکت فعالی در این نمایشگاه خواهد داشت. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مشارکت فعال و سازنده‌ای درنمایشگاه بین‌المللی دمشق خواهد داشت و این نمایشگاه جشنواره‌ای است که توان عبور ملت سوریه از این مرحله و وارد شدن به مرحله بازسازی را نشان می‌دهد و کشورهای زیادی در کنار کشور ایران در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در برنامه "بدون خط خوردگی" با موضوع طرح جدید مجلس درباره مواد مخدر و آثار و نتایج آن گفت:مجازات اعدام در قانون جدید مبارزه با موادمخدر لغو نمی شود.

هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه و با حضور دو متهم، وکلای آنها و نمایندگان و وکلای شکات برگزار شد. نخستین جلسه دادگاه شنبه - ۱۷ تیر ماه - جلسه دوم یکشنبه - ١٨ تیر ماه - جلسه سوم یکشنبه - ۲۵ تیر ماه -  جلسه چهارم سه شنبه -۲۷ تیر ماه - جلسه پنجم دوشنبه -٢ مرداد ماه و جلسه ششم - سه شنبه ۳ مرداد ماه برگزار شد. در این جلسه افشار وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده گفت: موکلم بابک زنجانی را به نهادهای دولتی معرفی نکرده است. وکیل‌ شرکت نفت نیز گفت: برای روشن شدن مسائل آقایانی که نامشان مطرح می‌شود به دادگاه بیایند. در ادامه راس ساعت ۱۱:۴۵ پس از قرائت کیفرخواست متهم ردیف سوم توسط نماینده دادستان، با اعلام قاضی مقیسه هفتمین جلسه محاکمه دو متهم فساد نفتی به پایان رسید و قاضی مقیسه جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده را روز دوشنبه - ۹ مرداد ماه - اعلام کرد.

رییس کل دادگستری استان اردبیل از صدور کیفرخواست در پرونده قتل «آتنا» خبر داد. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی قاصدی گفت: کیفرخواست پرونده «آتنا» صادر شده است و ان شاءالله در اولین فرصت، دادگاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha