• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96052918182
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۹ مرداد بخوانید؛

رای مجلس به۱۶پیشنهاد روحانی/تعیین سرپرستان وزارتخانه‌های علوم و نیرو/انتصاب معاونین باقی‌مانده

رای مجلس به۱۶پیشنهاد روحانی/تعیین سرپرستان وزارتخانه‌های علوم و نیرو/انتصاب معاونین باقی‌مانده

ایران موضوع گفت‌وگوی نتانیاهو با پوتین، آخرین دفاعیات روحانی از کابینه پیشنهادیش، مجلس به کدام‌یک از وزیران پیشنهادی اعتماد کرد، جا ماندن بیطرف از کابینه دوزادهم، اظهارات بارزانی در مورد همه پرسی کردستان عراق، بررسی جرم‌شناختی آزار و اذیت کودکان در گفت‌وگوی ایسنا با حقوقدانان، بازداشت موقت حمید صفت و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یکشنبه، بیست و نهم مرداد ماه ۱۳۹۶ است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در مجلس شورای اسلامی در آخرین دفاع از وزرای پیشنهادی،   بررسی وزرا در مجلس را در این دوره یک کار حرفه‌ای در این مجلس دانست. روحانی با اشاره به ضرورت تشکیل هر چه سریعتر دولت گفت: ما امیدواریم هر چه سریعتر دولت دوازدهم کار خود را شروع کند. باید همه مصالح کشور را کنار هم ببینیم و بسنجیم. اگر وزیر وزارتخانه‌ای رای نیاورد، رئیس جمهور مجبور است چند ماهی را سرپرست بگذارد تا بتواند مجدد فردی را معرفی کند. خود به خود چند ماه کار عقب می‌افتد. مصالح کشور را در نظر بگیریم. اولویت اول ما سرعت برای تشکیل دولت است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز سه شنبه هفته گذشته در ۵ روز و ۸ شیفت کاری صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم ظهر امروز در مجلس پایان یافت. رئیس جمهور و معاون اول وی نیز در روز سه‌شنبه به دفاع از برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پرداختند و در آخرین روز بررسی صلاحیت نیز رئیس جمهور با حضور در مجلس و با استفاده از باقی مانده وقت وزرای پیشنهادی به دفاع مجدد از گزینه‌های خود پرداخت.

در ادامه کار امروز مجلس بعد از استماع دفاعیات پایانی رئیس‌جمهور درباره وزرای پیشنهادی‌اش، با توزیع کارت‌های مخصوص، کار رای‌گیری از نمایندگان مجلس برای صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم انجام شد و نمایندگان برای تک تک وزیران رای گیری انجام دادند که در نتیجه آن ۱۶ وزیر پیشنهادی روحانی موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شدند، تنها حبیب الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو از کابینه دوازدهم جا ماند.

همچنین رییس جمهور در حکم های جداگانه محمود واعظی جزء را به عنوان "رییس دفتر رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری» و محمد نهاوندیان را به عنوان «معاون اقتصادی رییس جمهور» و جمشیدانصاری را به عنوان «معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور» و محمدباقر نوبخت را به عنوان «معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور»  و سیدضیاء هاشمی را به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ستار محمودی را به سرپرستی «وزارت نیرو» منصوب کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از اعلام نتایج آراء رای اعتماد به وزرا گفت: امیدواریم وزرایی که رای اعتماد گرفتند از پشتیبانی جدی مجلس استفاده کنند. علی لاریجانی افزود: از همه نمایندگان که با احساس مسئولیت در این چند روز صبح و بعد از ظهر وقت گذاشتند برای این کار مهم که تشکیل کابینه است، تشکر می کنم. لاریجانی همچنین پس از اعلام نتیجه وزرای پیشنهادی در جلسه علنی مجلس گفت: برای وزرایی که توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند آرزوی توفیق می‌کنیم و امیدواریم همانطور که مجلس به آنها اعتماد کرد، متناسب با اسناد بالادستی بویژه برنامه ششم توسعه با جدیت امور مردم را سامان دهند. وی تاکید کرد:وزرای دولت دوازدهم متناسب با برنامه ششم امور مردم را سامان دهند.

گزارش سفری رسانه‌ای و سیاسی به سرزمین پسا داعش

در اوج گرمای تابستان (هشتم مرداد) به همراه جمعی از همکاران مطبوعاتی برای انجام سفری رسانه ای و زیارتی راهی سرزمینی شدیم که «سومریان»، «اکدی‌ها» و «آشوری‌ها» نخستین تمدن‌های باستانی آن را چند هزارسال پیش بنیان نهادند. سرزمینی که در دوره اسلامی از زمان خلافت امام علی (ع) به مرکز خلافت تبدیل شد، قیام امام حسین (ع)   به خبرسازترین سرزمین اسلامی تبدیلش کرد  و از دوره عباسیان به عنوان مهد تمدن اسلامی شناخته شد. در تاریخ انقلاب اسلامی برای ایرانیان یادآور هشت سال جهاد و ایستادگی است و اکنون دولت و ملت آن با کمک همسایه شرقی خود پیروزی بزرگ و ارزشمندی را در مقابله با فتنه بزرگی که در پیش روی جهان اسلام قرارگرفته، به دست آورده است.

نتانیاهو با پوتین در مورد ایران گفت و گو میکند. دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو در سفرش به روسیه قصد دارد درباره نگرانی‌هایش درباره ایران با پوتین گفت‌وگو کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است روز چهارشنبه هفته جاری به روسیه سفر و در شهر سوشی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کند.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در سخنانی گفت: در موضوع نشست آستانه ما به ایران و روسیه اعتماد داریم و می‌دانیم که هدف آن‌ها حل بحران است اما ترکیه طرفدار تروریست‌ها است و چون شکست خورده بود می خواست این شکست را با ورود به نشست آستانه بپوشاند و آنها به دنبال اهداف خود هستند و اردوغان نمی تواند حمایتش از تروریست‌ها را توجیه کند.

رئیس اقلیم کردستان عراق گفت که نفوذ ایران در بغداد بیش‌تر از هر کشور دیگری است و ما می‌خواهیم روابط‌مان با ایران بر اساس حسن همجواری و منافع مشترک باشد. مسعود بارزانی در پاسخ به این سوال که همه‌پرسی بر اوضاع ترکیه تاثیر خواهد گذاشت زیرا تعداد کردها در آن زیاد است، گفت: موضوع همه‌پرسی مربوط به کردستان عراق است و به کردهای ترکیه مربوط نمی‌شود و امیدواریم که کردهای ترکیه با تفاهم با دولت‌شان و بر اساس شرایط خاص‌شان به حقوقشان دست یابند، اما همه‌پرسی موضوعی است که به کردستان عراق مربوط می‌شود و هیچ ارتباطی با کردهای ترکیه و ایران ندارد.

بررسی جرم‌شناختی آزار و اذیت کودکان در گفت‌وگوی ایسنا با حقوقدانان

وقایع اخیر که منجر به سلب حیات از دو دختر خردسال شد بار دیگر باعث شد که ریشه‌یابی و بررسی جرم‌شناختی آزار و اذیت کودکان بیش از پیش اهمیت خود را آشکار سازد. قتل «آتنا اصلانی» دختر هفت‌ ساله اهل پارس‌آباد که در ۲۸ خرداد ماه سال جاری اتفاق افتاد و جسدش بعد از ۲۰ روز پیدا شد، همانند قتل «ستایش قریشی» دختر بچه شش ساله که پسری در ورامین او را مورد آزار و اذیت و سپس به قتل رساند، یکی از دلخراش‌ترین پرونده‌هایی بود که در سال جاری اتفاق افتاد. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته نیز ما شاهد چنین جرایمی در جامعه بودیم باید راهکاری برای جلوگیری یا حداقل کاهش اینگونه جرایم اندیشیده شود.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: «حمید صفت» - خواننده رپ - در بازداشت موقت بسر می‌برد. محمد شهریاری گفت: حمیدرضا صفت فعلا در بازداشت موقت است تا اقدامات لازم انجام شود. وی در خصوص اینکه در فضای مجازی عنوان شده که نامبرده آزاد شده است، گفت: این موضوع صحت ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امیدواریم همت دولت و دولتمردان در جهت قانون و خواسته رهبری و مردم بکار گرفته شود. ان شاءالله بتوانند به اولویت ها از جمله اشتغال و تولید و تحقق اشتغال مقاومتی بپردازند. حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در صد و شانزدهمین نشست خبری گفت: در آستانه تشکیل دولت دوازدهم هستیم و بحمدالله مجلس با تلاش وافر به وزرای پیشنهادی رای اعتماد داد و ان شاء الله دولت هر چه سریع‌تر کار خود را شروع می‌کند.

گزارش کامل بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی نیرو و  ورزش و جوانان در مجلس را نیز میتوانید اینجا دنبال کنید.

همچنین حاشیه‌های آخرین روز بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha