• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 96061408085
  • منبع : نمایندگی قم

استاد حوزه علمیه:

ترویج فرهنگ مهدویت با غدیر آمیخته است

ترویج فرهنگ مهدویت با غدیر آمیخته است

ایسنا/قم خطیب و استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه در خطبه غدیر پیامبر اکرم(ص) بیش از 18 بار نام امام زمان(عج) را بیان کرده‌اند، غدیر را روز بیعت با امام زمان(عج) دانست و گفت: ترویج فرهنگ مهدویت با غدیر آمیخته است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد در نشست خبری ستاد احیای ایام غدیریه با تصریح بر اهمیت اطلاع رسانی برگزاری کاروان شادی روز عید غدیر و اقامه نماز جماعت روز غدیر عنوان کرد: امروز فضای مجازی قوی ترین پیام رسان ها هستند و از این رو برای همگیر کردن و بازتاب حرکت کاروان های شادی روز عید غدیر به فضای مجازی امید زیادی است.

مسئول ستاد احیای ایام غدیریه ادامه داد: در برخی مناسبت‌ها مثل تاسوعا و عاشورا، حرکت دهها میلیونی اربعین، ایام فاطمیه و ... به حمدلله مردم باشکوه ورود کردند، لکن در مسئله غدیر که همه مراجع به اتفاق بر اهمیت بالاتر آن از سایر مناسبت ها تاکید دارند کم کاری شده است؛ مسلما غدیر از عاشورا مهم تر است چراکه امام حسین(ع) در عاشورا فدای پدر شد.

وی با بیان اینکه غدیر مدیریت جهانی بعد از انبیاء تا قیامت است، افزود: غدیر مهجور مانده، باید غدیر همچون عاشورا احیا شود و قطعا رسانه ها و دست اندرکاران فرهنگی می توانند آن را احیا کنند و در این راستا یکی از موضوعات که باید مورد توجه قرار گیرد خطبه غدیر است که در آن تعبیرهای بلند پیامبر پر از روشنگری می باشد.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه برخی به اشتباه غدیر را تنها تثبیت ولایت امام علی(ع) می دانند، گفت: در خطبه غدیر پیامبر اکرم(ص) بیش از 18 بار نام امام زمان(عج) و سایر ائمه را بیان کرده اند؛ غدیر روز بیعت با امام زمان(عج) و سایر ائمه است یعنی ترویج فرهنگ مهدویت با غدیر آمیخته شده است.

وی در ادامه به عظمت عید غدیر در نزد خدای متعال اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند خدای متعال در عید غدیر دو برابر ماهه مبارک رمضان، شب های قدر، و عید فطر از آتش جهنم نجات می بخشد، در روایت دیگری عنوان شده است که خداوند در این روز گناه 60 سال زن و مرد مومن را می بخشد.

این خطیب و استاد حوزه علمیه گفت: از سوی ائمه(ع) توصیه شده است در غدیر خم هرکه به هر نحو که می تواند دل زن و مرد مومن را شاد کند؛ جشن گرفتن، عیدی دادن، عفو زندانیان و ... از مسائلی است که سرور ایجاد و محبت اهل بیت(ع) را دل دل ها تزریق می کند.

فرحزاد به کاروان های شادی در روز غدیر اشاره کرد و گفت: سال گذشته بیش از 700 کاروان شادی در عید غدیر حرکت داشتند و پیش بینی می کنیم امسال این رقم افزون بر 1هزار کاروان باشد، این حرکت کمک می کند امیرالمومنین(ع) را از مهجوریت خارج و غدیر  را معرفی کنیم.
این محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه در بزرگداشت و معرفی غدیر کم کاری شده است، افزود: همه مراجع با حرکت کاروان های شادی در روز عید غدیر موافقت کرده اند؛ کاروان بزرگ شادی غدیر در تهران ساعت 17 حرکت خود را از میدان شهدا به سمت میدان امام حسین(ع) آغاز می کنند.

وی اضافه کرد: در قم نیز کاروان شادی با حضور آیت الله مکارم شیرازی ساعت 16روز عید از حرم مطهر به سمت مسجد جمکران حرکت می کند، ایستگاه های صلواتی فراوان در طول مسیر، استقبال خدام، خطبه خوانی، حضور شاعران و مداح برجسته و ... جلسه ای باشکوه را شکل خواهد داد.

این استاد حوزه تصریح کرد: یک روز تعطیلی برای عید غدیر کم است، از مسئولین می خواهیم در راستای فرهنگ سازی غدیر تعطیلات عید غدیر به 2 یا 3 روز افزایش یابد که فرصت بیشتری برای دید و بازدید و جشن برای مردم باشد.

فرحزاد با اشاره به روایات متعدد به اهمیت و تاکید بر اطعام دادن در این روز اشاره داشت و عنوان کرد: از دیگر موضوعاتی که در غدیر غفلت شده است، روزه غدیر، دعاهایی که در این روز وارد شده و زیارت غدیریه است.

این خطیب و استاد حوزه علمیه افزود: موضوع قابل توجه دیگر حوادث و اتفاقات قبل و بعد از غدیر هستند، ماه ذی الحجه پر از اتفاقات و حوادث مهم است که همه باید جشن گرفته شوند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha