• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96072514003
  • خبرنگار : 30057

در گردهمایی نهادهای فعال در حوزه ترویج علم مطرح شد

انتقاد معاون وزیرعلوم از برپایی کلاس‌های درسی دانشگاه‌ها به شیوه قدیمی/ایجاد شورای ترویج علم

انتقاد معاون وزیرعلوم از برپایی کلاس‌های درسی دانشگاه‌ها به شیوه قدیمی/ایجاد شورای ترویج علم

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر کلاس‌های درسی دانشگاهی به صورت قدیمی برگزار می‌شود، افزود:به منظور توسعه علم در کشور در وزارت علوم اقدام به تشکیل شورای ترویج علم می‌شود.

به گزارش ایسنا دکتر وحید احمدی امروز، سه‌شنبه، 25 مهرماه در گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ترویج علم، افزود: اگر بخواهیم دین عمق بیابد، باید سطح علمی کشور بالا رود و مبنای پایداری یک تمدن نیز آگاهی عمومی بوده است.

وی با بیان اینکه تفکرهای مختلفی نسبت به علم ایجاد شده است، اظهار کرد: علم و ترویج علم با رویکرد نوین به عنوان جزو اصلی از نظام نوآوری تلقی می‌شود. به این معنا که اگر قائل به نظام نوآوری و نظام جدید حاکمیتی جهانی هستیم، ابزار قدرتمند آن ترویج علم است.

احمدی با تاکید بر اینکه با این تفکر باید مفهوم علم و بازیگران آن و زیر ساخت‌های آن را شناسایی کنیم، گفت:‌ نوع نگرَش ما به علم بسیار تاثیرگذار است، به گونه‌ای که اگر علم جزیی از زندگی مردم باشد، باید تشنگی آنها را رفع کنیم و ابزارهای لازم برای هدایت مردم به سمت علم مهیا شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: مفهوم علم چرخه‌ای است که از آموزش، پژوهش، تولید فناوری و رسوخ آن به زندگی مردم است با این اعتقاد که همه علم را می‌پذیرند ولی ما باید راهکارهای ترویج آن را بیابیم.

وی با تاکید بر اینکه با این رویکرد ابزارهای ترویج علم متفاوت خواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر از ابزارهای آموزشی مناسبی استفاده نمی‌شود، از این رو مشاهده می‌کنیم که حتی نظام آموزش دانشگاهی نیز عقب مانده است.

احمدی با انتقاد از این که در حال حاضر نظام‌های کهنه آموزشی در دانشگاه‌ها حاکم هستند، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در جوامع پیشرفته که نظام نوآوری در آن‌ها حاکم است، فاصله طبقاتی کم است. هرچه فاصله طبقاتی کمتر باشد، تعادل در جامعه برقرار می‌شود چرا که علم رسالتش تعادل در جامعه است.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج علم از سوی عالمان و مراکز علمی یادآور شد: اگر علم ترویج نشود، عالمان خود را محصور خواهند کرد و در حالی است که در نظام‌های جدید نوآوری از ابزارهای دقیق و جدید برای ترویج علم و خلق آن بهره می‌برند.

احمدی با تاکید بر این‌که حتی در کلاس‌های دانشگاه‌های بزرگ کشور سیستم آموزشی قدیمی که در آن معلم متکلم وحده است، حاکم است، ادامه داد: اگر به صورت دقیق نظام علمی و نوآوری در کشور طراحی و اجرا شود، می‌فهمیم که در کجاها مدیریت ما بر اساس ترویج آموزش، پژوهش و نوآوری نیست. از این رو برای آنکه بخواهیم افراد با حضور قلب در کلاس‌ها حاضر شوند، باید پیوند ایجاد شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه زمانی علم اثرگذار است که در تمامی ارکان ریشه بدواند، خاطر نشان کرد: با این تفکر خلاقیت ترویج خواهد شد، ولی در حال حاضر مشکل ما این است که نمی‌دانیم پژوهش برای چیست و این بیماری است که به صورت مزمن وجود دارد.

احمدی تاکید بر گفتمان علمی را از موضوعات مهم در اسناد بالادستی کشور نام برد و افزود: برای آنکه بتوانیم علم را در جامعه ترویج کنیم، نیازمند ایجاد شبکه‌های علمی هستیم که در این راستا اقدام به تشکیل شورای ترویج علم در وزارت علوم خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۷-۲۵ ۱۱:۰۹

وقتی وزارت علوم وزیر ندارد آن وقت معاون وزیر به چه معناست؟

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۲۵ ۱۱:۴۷

کاش جناب آقای دکتر احمدی به جای ابراز تأسف از برگزاری سنتی کلاسها به موضوع فاجعه رخ داده در پژوهشگاههای تحت امرشان رسیدگی می کردند. انتظار ندارم این نظر را منعکس کنید ولی اگر خبرنگاری از میان همکاران شما مایلند به این موضوع ورود نمایند، بد نیست سری به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی بزنند تا مدارک و مستندات انجام شنود و تجسس و بی اعتنایی این معاونت محترم به دستور وزیر در خصوص این پژوهشگاه و نیز بی اعتنایی معاون پژوهشی به درخواستها و هشدارهای مشروع اعضای هیأت علمی این پژوهشگاه ارائه گردد.