• سه‌شنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96072514017
  • خبرنگار : 30057

رییس جمعیت توسعه علمی کشور مطرح کرد

عدم توفیق کشور در ترویج علم/سه پیشنهاد برای انتشار علم

عدم توفیق کشور در ترویج علم/سه پیشنهاد برای انتشار علم

رییس جمعیت توسعه علمی کشور با بیان اینکه انتشار مقالات در آیین‌نامه ارتقای اساتید در ترویج علم مؤثر بوده است، گفت: پیشنهاد می‌شود دانشگاه‌هایی که دارای برنامه ترویج علم هستند، تشویق شوند.

به گزارش ایسنا دکتر جعفر توفیقی امروز، سه‌شنبه، 25 مهرماه در گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم، افزود: زمانی که قانون وزارت علوم در زمان دکتر معین تدوین می‌شد، 5 محور اساسی برای آن در نظر گرفته شد.

وی پژوهش و تولید دانش، سیاست‌های مربوط به انتشار دانش، سیاست‌های ترویج دانش، سیاست‌های تفکیک دانش و فناوری و سیاست‌های کاربست دانش و فناوری را از جمله سیاست‌های تعیین شده در قانون وزارت علوم نام برد و اظهار کرد: در سیاست‌های پژوهش و تولید دانش به نظر من سیاست‌های خوبی وضع شده و در سیاست‌های انتشار دانش نیز سیاست‌های تشویقی در آیین‌نامه ارتقای اساتید وارد شد.

توفیقی با اشاره به مزایای وارد شدن سیاست‌های تشویقی در آیین‌نامه ارتقای اساتید، یادآور شد: این امر موجب شده است که در حال حاضر انتشار دو درصد چاپ مقالات دنیا بر عهده محققان ایرانی باشد.

توفیقی اضافه کرد: این در حالی است که برخی با انتشار مقالات علمی مخالفند، ولی انتشار مقاله ذات پژوهش استبرخی با انتشار مقالات علمی مخالفند، ولی انتشار مقاله ذات پژوهش است.

رییس جمعیت توسعه علمی کشور، انتشار 50 هزار مقاله از سوی محققان کشور را یکی از افتخارات کشور دانست و اضافه کرد: در جاهایی که تقلب صورت می‌گیرد، باید جلوی آن گرفته شود؛ ولی نباید از انتشار مقالات علمی ابراز نگرانی شود.

توفیقی همچنین با اشاره به سیاست‌های توسعه فناوری، افزود: در این حوزه ایجاد پارک‌ها و مراکز رشد مطرح شد که ایده مناسبی بود؛ چرا که فلسفه اصلی ایجاد پارک‌ها تولید دانش‌های کسب شده در دانشگاه‌ها و تبدیل آن به فناوری است که دراین راستا موفقیت‌های زیادی در تولید فناوری به دست آمده است و باید این راه ادامه یابد.

وی راه‌اندازی بیش از سه هزار شرکت دانش‌بنیان و تولید فناوری‌های در مرز دانش را از دیگر دستاوردهای این رویکرد نام برد و ادامه داد: از 5 سیاست تعیین شده در سه سیاست موفق بودیم، ولی در دو سیاست ترویج دانش و کاربست دانش توفیقاتی به دست نیامده است.

رییس جمعیت توسعه علمی کشور با تاکید بر نقش وزارت علوم در ترویج علم، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم نظام آموزش وپرورش یک نظام حافظه‌پرور است و این درحالی است که در تعریف جامعه یادگیرنده جامعه‌ای است که در معرض علم قرار می‌گیرد و می‌تواند بازتولید کند.

وی اضافه کرد: دراین راستا پیشنهاد می‌شود نهادهای فعال در حوزه ترویج علم، ارتباط نزدیکی با آموزش و پرورش داشته باشند نهادهای فعال در حوزه ترویج علم، ارتباط نزدیکی با آموزش و پرورش داشته باشند.

توفیقی همچنین با انتقاد به عدم حضور وزارت علوم در صدا و سیما، گفت: در حال حاضر دستگاه‌های مختلف برنامه‌های تلویزیونی برای ارتباط با مردم دارند، ولی وزارت علوم فاقد چنین برنامه‌هایی است.

رییس جمعیت توسعه علمی کشور با تاکید بر اینکه فیلم‌های محدودی سراغ داریم که با محوریت تفکر علمی ساخته شده باشد، بر ضرورت تهیه برنامه‌های اختصاصی در این زمینه تاکید کرد.

وی همچنین پیشنهاد کرد: در آیین‌نامه‌های ارتقا و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها ترویج علم لحاظ شوددر آیین‌نامه‌های ارتقا و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها ترویج علم لحاظ شود، به گونه‌ای که دانشگاه‌هایی که برنامه موثر در حوزه ترویج علم داشته باشند، امتیازاتی به آنها داده شود.

رییس جمعیت توسعه علمی کشور اجرای برنامه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باز را از جمله اقدامات موثر در ترویج علم دانست و یادآور شد: این برنامه به صورت ضعیف در حال اجرا است و نیاز به تقویت دارد.

وی اضافه کرد: در این راستا پیشنهاد دادم جلسات دفاع پایان‌نامه‌های دانشجویان با حضور خانواده‌ها برگزار شود که با انتقاداتی همراه شد، این در حالی است که حضور خانواده‌ها یک فرصت یادگیری بوده و جامعه یادگیرنده فرصت تولید علم را خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha