• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 96073016959
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

اولیا و مربیان، دو بال پرواز در آسمان تعلیم و تربیت

اولیا و مربیان، دو بال پرواز در آسمان تعلیم و تربیت

ایسنا/خراسان جنوبی والدین دانش‌آموزان و معلمان و مربیان آنان هم‌چون دو بالی هستند که اگر هریک از آن‌ها نباشد یا اثری ضعیف داشته باشد، بی‌شک نظام تعلیم و تربیت نسل آینده دچار مشکل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ۲۴ تا ۳۰ مهرماه به نام هفته پیوند اولیا و مربیان نامگذاری شده است.

انجمن اولیا و مربیان، یکی از تشکل‌های مردمی است که بیش از پنجاه سال از تأسیس آن در ایران می‌گذرد، این انجمن، در ابتدا بر اساس توصیه کنفدراسیون آموزش اولیا، وابسته به یونسکو، با عنوان انجمن خانه و مدرسه در ایران تشکیل شد.

انجمن اولیا و مربیان، یک نهاد فرهنگی و اثرگذار است که می‌تواند ارتباط اولیای دانش‌آموزان با مدرسه و معلمان را در راستای تربیت صحیح نسل آینده تحکیم بخشد.

انجمن‌ اولیا و مربیان، ستون فقرات نظام تربیتی

«علی باقری»، مدیر دبیرستان شاهد متوسطه دوم شهید شهاب بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: انجمن‌های اولیا و مربیان، ستون فقرات نظام تربیتی هستند.

وی افزود: شورا و مشورت از اصول اجتماعی اسلام است و در صدر مسائل قرار دارد و انجمن اولیا و مربیان نیز این اصل مهم را اجرایی می‌کند.

مدیر دبیرستان شاهد متوسطه دوم شهید شهاب بیرجند خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) از قول حضرت محمد(ص) فرمودند که افراد از ایشان پرسیدند که محکم کاری چیست، حضرت فرمودند مشورت در کارها با صاحب نظران و پیروی کردن از آنان.

باقری با بیان این‌که در روایات بسیار به امر مشورت تأکید شده است، اظهار کرد: روایتی دیگر نیز وجود دارد که اگر مشورت کنی، هلاک نمی‌شوی.

وی با بیان این‌که در مدارس دو مقوله در ارتباط با مشورت و ارتباط با اولیای دانش‌آموزان مدنظر قرار می‌گیرد، افزود: یکی از این مقوله‌ها، مسائل اجتماعی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی و مقوله دیگر بحث آموزشی است.

مدیر دبیرستان شاهد متوسطه دوم شهید شهاب بیرجند با بیان این‌که مسائل اجتماعی، مقدم بر مسائل آموزشی است، تصریح کرد: اگر اشکالات مسائل اجتماعی را بگیریم و طوری رفتار کنیم که دانش‌آموزان دچار آسیب نشوند، در مسائل آموزشی نیز نقش مؤثری خواهند داشت و این امر، باعث رشد و پیشرفت آنان خواهد بود.

باقری ادامه داد: دانش‌آموزانی که در مسائل اجتماعی و فرهنگی دچار آسیب شوند، در مباحث آموزشی نیز مشکل خواهند داشت.

وی با بیان این‌که اگر اولیای دانش‌آموزان ارتباط خود را با مدارس بیشتر کنند مشورت نیز زیاد می‌شود، اظهار کرد: این مشورت باعث افزایش آگاهی مربیان و اولیا از یکدیگر خواهد شد و دانش‌آموزان نیز خواهند توانست بهتر رشد و پیشرفت کنند.

مدیر دبیرستان شاهد متوسطه دوم شهید شهاب بیرجند خاطرنشان کرد: با مشورت اولیا و معلمان، حواس دانش‌آموز بیشتر جمع می‌شود و اگر مشکلی هم باشد، از طریق مشاور، اولیا و دبیران برطرف خواهد شد و مسائل آموزشی رشد خواهد کرد.

باقری افزود: در ابتدای سال تحصیلی هفته‌ای با عنوان پیوند اولیا و مربیان نامگذاری می‌شود که یکی از علل نامگذاری این هفته این است که اولیا موظف شوند و به مدارس فرزند خود در ابتدای سال تحصیلی سر بزنند و در ارتباط با معاونین مدرسه و دبیران نقشی ایفا کنند.

وی تصریح کرد: اگر ارتباط اولیای دانش‌آموزان با معلمان و مربیان مدارس مستمر باشد، بسیاری از مسائل و مشکلات مرتبط با دانش‌آموزان برطرف خواهد شد.

به سراغ یکی از اولیای دانش‌آموزان رفتم. او مدت 24 سال است که به‌عنوان عضو و یا رئیس انجمن مدارس فعالیت می‌کند.

اولیا و مربیان، دو بال برای پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی مدارس

«سیدعلی حسینی»، یکی از اعضای انجمن اولیا و مربیان دبیرستان شاهد متوسطه دوم شهید شهاب بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت انجمن اولیا و مربیان گفت: اولیا و مربیان هم‌چون دو بالی برای پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی مدرسه هستند.

وی افزود: شاید بتوان گفت بزرگترین نهاد مردمی در آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان است .

این عضو انجمن اولیا و مربیان دبیرستان شاهد متوسطه دوم شهید شهاب بیرجند یادآور شد:  انجمن اولیا و مربیان، تسهیل‌کننده فرآیند آموزشی و پرورشی است.

انجمن اولیا و مربیان، متولی ارتباط خانه و مدرسه

«علی‌اکبر اذانی»، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: انجمن اولیا و مربیان، متولی ارتباط بین خانه و مدرسه است.

وی افزود: فرزند در خانه و خانواده پرورش پیدا می‌کند و در ادامه، این تربیت، در دست مدرسه خواهد بود و انجمن اولیا و مربیان به این امر کمک بسزائی خواهد کرد.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان این‌که ارتباط خانه و مدرسه اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان این ارتباط را مستحکم می‌کند.

اذانی با بیان این‌که اداره‌کل آموزش و پرورش از سه راه در این راستا فعالیت می‌کند، افزود: تشکیل انجمن اولیا و مربیان در مدارس، استفاده از ظرفیت مدرسین آموزش خانواده و مراکز مشاوره خانواده در استان  از فعالیت‌های این اداره‌کل در این راستاست.

وی با اشاره به این‌که توصیه می‌کنم اولیا از مجله پیوند آموزش و پرورش که ماهانه منتشر می‌شود، استفاده کنند، اظهار کرد: هم‌اکنون چهار مرکز مشاوره خانواده در استان فعالیت می‌کنند که می‌کوشیم این مراکز را به هشت مرکز ارتقاء دهیم.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که این هفته در اوایل مهرماه و آغاز سال تحصیلی است، در راستای مستحکم کردن ارتباط اولیا با مدرسه از آغاز سال تحصلی بسیار اثرگذار است.

اذانی ادامه داد: اولیای دانش‌آموزان  از طریق انجمن اولیا و مربیان می‌توانند به مدرسه کمک فکری دهند هم‌چنین در راستای تربیت فرزندان خود از مدرسه کمک بگیرند.

فعالیت 2000 انجمن اولیا و مربیان در مدارس خراسان‌جنوبی

«عباس لامعی»، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هم‌اکنون نزدیک 2000 انجمن اولیا و مربیان در مدارس استان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: نزدیک 12 هزار نفر از اولیای دانش‌آموزان استان به‌عنوان اعضای اصلی انجمن‌ها مشغول فعالیت بوده که در موضوعات مختلف آموزشی و پرورشی یاری‌رسان مدیران مدارس هستند.

رئیس شورای انجمن اولیا و مربیان خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: 24 مدرس جدید خانواده در سال تحصیلی جدید جذب خواهند شد و در سال جاری یک دوره آموزشی ضمن خدمت به میزان 32 ساعت برای این مدرسین برگزار می‌شود.

لامعی با اشاره به برگزاری مراسم استانی و نمادین گرامی‌داشت هفته پیوند اولیا و مربیان، به میزبانی شهرستان درمیان، تصریح کرد: هم‌اکنون نزدیک 100 مدرس آموزش خانواده در شهرستان‌ها و مناطق استان مشغول ارائه خدمات آموزشی به اولیای دانش‌آموزان هستند.

فعالیت 4 مرکز مشاوره خانواده در خراسان‌جنوبی

وی افزود: چهار مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس و سرایان مشغول ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی ادامه داد: توسعه مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده با همراهی شوراهای انجمن اولیا و مربیان شهرستان‌ها و مناطق یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در سال تحصیلی جاری بشمار می‌رود.

لامعی برگزاری 1400 دوره آموزش خانواده برای اولیای دانش‌آموزان استان را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره در سال تحصیلی گذشته دانست و گفت: در سال تحصیلی جاری نیز با توجه به تهدیدات نرم و آسیب‌های موجود در جامعه، برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوعات تربیت دینی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و فرزندپروری، برای اولیا پیش‌بینی شده است.

وی کارگروه‌های تخصصی انجمن‌های اولیا و مربیان را بازوی توانمند مدیران در اداره مدارس دانست و گفت: با شناسایی و استفاده از توانمندی‌های اولیا در زمینه‌های علمی، پرورشی، عمرانی و مهارتی می‌توان گام‌های بلندی در راستای ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدارس برداشت.

رئیس شورای انجمن اولیا و مربیان خراسان‌جنوبی یادآور شد: اهمیت دادن به انجمن‌های اولیا و مربیان، زمینه‌ساز تبیین مقوله پیچیده تربیت و نهادینه شدن آن در دانش‌آموزان شده و به پرورش صحیح و اصولی آنان در همه ابعاد علمی، فرهنگی، آموزشی و شخصیتی می‌انجامد.

در زمان تحصیل دانش‌آموزان باید به مسائل اجتماعی و آموزشی آنان توجه کرد تا در صورت آسیب هریک، به سرعت بتوان آن را برطرف کرد، انجمن اولیا و مربیان با ارتباط مستمر خانه و مدرسه این رسالت مهم را برای فرزندان این سرزمین انجام می‌دهد.

گزارش از «زهرا حمیدی»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha