• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96082414534
  • خبرنگار : 71234

محبی‌نیا: نمایندگان وزارت خارجه برای دفاع از حقوق مردم در محاکم بین‌المللی حاضر شوند

محبی‌نیا: نمایندگان وزارت خارجه برای دفاع از حقوق مردم در محاکم بین‌المللی حاضر شوند

نماینده میاندوآب با بیان اینکه ما به هوشمندی دستگاه وزارت خارجه اعتماد داریم، گفت: عدم حضور نماینده‌ای از وزارت امور خارجه در محاکم بین‌المللی برای دفاع از حقوق مردم بهانه‌های مختلفی را برای صدور حکم علیه ما می دهد لذا درخواست ما توجه ببیشتر به این موضوع است.

به گزارش ایسنا، جهانبخش محبی نیا در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) سوالی را از وزیرخارجه مطرح کرد مبنی بر اینکه آخرین وضعیت خواسته مدعیان در محاکم بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران و دفاع مسئولان کشور در این ارتباط چیست؟

وی با بیان اینکه گستره سوال بنده به تمامی دعاوی می کشد، گفت: بعضا دارایی های ملت به دلیل ضعف حضور در نظام حقوق بین‌المللی تضییع می شود. سوال بنده این است که چرا ایران در این محاکم بین‌المللی حضور پیدا نمی کند. در بسیاری از مواقع دادگاه‌های بین‌المللی می گویند که اگر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بیایند و طرح مسئله را رد کنند چه بسا موضوع دادگاه منتفی می شود. نظر برخی دوستان این است که چنین دادگاه هایی مشروعیت ندارند که بخواهیم در آن شرکت کنیم اما قطعا حفظ حقوق ملت ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

محبی نیا با تاکید بر اینکه مدیریت سیاست خارجه را هوشمندانه می بینیم، افزود: این مدیریت تیمی نیست. آقای ظریف در تربیت افرادی مثل خودتان خساست به خر ج ندهید.

این نماینده مجلس همراه بودن سیاست خارجی با عزت، مصلحت و حکمت را امری مهم دانست و گفت: با حکمت و مصلحت باید مشکلات را از سر راه سیاست خارجه برداریم نه اینکه باعث انجماد سیاسی و ذهنی شویم.

محبی نیا در ادامه گفت که مسئولیت دستگاه دیپلماسی به عهده وزیر خارجه است و دفاتر سیاست خارجه باید از آقای ظریف فرمان بگیرند نه اینکه شما در هیبت آنها اهداف خود را گم کنید که فقدان وظیفه و مسئولیت از شما پذیرفتنی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید بهانه به دست محاکم بین‌المللی داد، گفت: عدم حضور شما و نمایندگان دستگاه دیپلماسی بهانه‌های مختلفی می دهد مگر آنکه شورای عالی امنیت ملی برای این عدم حضور مصلحتی در نظر گیرد که قطعا جزء منافع ملی ما است. ما اصراری بر کنار زدن کل پرده نداریم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه از نظر حقوق بین‌المللی اموال دولت‌ها به ویژه بانک‌ها وجهه حاکمیتی دارند و از هرگونه تعدی و تجاوز باید مصون بمانند، گفت: قطعا روندی غیر از آن در محاکم بین‌المللی قابل قبول نیست.

محبی نیا همچنین تاکید کرد که باید توجه به موضوعات اقتصادی توسط سفرا و همچنین تعیین تکلیف ارزش دارایی های دولت در خارج از کشور هرچه سریعتر مشخص شود که این ایرادی است که انجام نشدن آن ایرادی برای کل دولت است.

وی همچنین با اشاره به حضور نیافتن ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای پاسخ به سوالش گفت: ما می دانیم که مشغله کاری باعث این عدم حضور شده است. داستان ما و آقای ظریف داستان شمس و مولانا است که ایشان "صنم گریزپای" ما است.

در این هنگام علی مطهری گفت که معلوم شد که علت سوال شما این است که فقط می خواستید ایشان را به مجلس بکشید.

محبی نیا در واکنش گفت که بله داستان ما عشقی است.

به گزارش ایسنا، محبی نیا در نهایت بیان کرد که به دلیل رضایت رهبر از ظریف و دولت و همچنین رضایت مجلس، احتیاج به رای گیری نیست. البته طرح سوال برای دعوا نیست. سوال برای روشن شدن موضوع مطرح می شود. دوستان نگران من نباشند که قانع می شوم یا خیر که بخواهند برای آن مدام پیش من آمده که بگویند که قانع شوم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha