• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96082414595
  • خبرنگار : 30057

عدم استقبال مسئولان از تدوین بخش علم و فناوری برنامه ششم توسعه

عدم استقبال مسئولان از تدوین بخش علم و فناوری برنامه ششم توسعه

سرپرست سابق مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تاکید بر اینکه تدوین بخش علم و فناوری برنامه ششم توسعه به این مرکز واگذار شده است، گفت: این بخش در سه جلد تدوین شد که متاسفانه مورد استقبال مسئولان قرار نگرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید کاظمی روز چهارشنبه، 24 آبان ماه جاری در مراسم تودیع و معارفه ریاست این مرکز با اشاره به عملکرد این مرکز، افزود: "مرکز ملی تحقیقات علمی کشور" با ایده دکتر حسن حبیبی در سال 59 مطرح شد و آئین‌نامه آن در سال 63 به تصویب شورای پژوهش علمی کشور رسید.

وی با بیان اینکه اساسنامه این مرکز در سال 1370 مصوب شد، ادامه داد: این مرکز در سال 80 با عنوان "مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور" تغییر نام داد و اساسنامه آن در سال 83 با توجه به تغییرات ایجاد شده در شورای عالی "عتف" تغییر یافت.

کاظمی فعالیت‌های این مرکز را در هفت گروه علم و فناوری، ترویج علم، اقتصاد علم، آینده‌نگری علمی،‌ علم سنجی، سیاست علمی و اخلاق علمی عنوان کرد و یادآور شد: ماموریت این مرکز در حوزه سیاست‌پژوهی متمرکز بوده است.

سرپرست سابق مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه از سال 95 به عنوان سرپرست این مرکز مشغول به فعالیت شده است، خاطر نشان کرد: یکی از چالش‌های مهم این مرکز آن است که در کشور بخش پژوهش، بخش هزینه‌ای است و بخش آموزشی بخش سرمایه‌گذاری است و در چنین شرایطی نمی‌توان هزینه‌بر بودن بخش پژوهشی را به بخش سرمایه‌ای تبدیل کرد.

کاظمی با اشاره به جایگاه مرکز تحقیقات سیاست علمی در وزارت علوم اظهار کرد: در دوره معاونت دکتر احمدی در وزارت علوم تدوین بخش علم و فناوری برنامه ششم به این مرکز واگذار شد که ما نیز بر اساس مشکلات اجرایی برنامه‌های قبلی توسعه، اقدام به تدوین این بخش از برنامه ششم توسعه کردیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش علم و فناوری برنامه ششم توسعه در سه جلد تدوین شد، ادامه داد: ولی متاسفانه این بخش مورد استقبال مسئولان قرار نگرفت.

کاظمی، چالش دوم این سازمان را تصویر بیرونی این مرکز نام برد و گفت: متاسفانه تاکنون این مرکز زیر معاونت پژوهشی بوده است که تنها در برگزاری هفته پژوهش مشارکت می‌کرده است.

وی با تاکید بر برندسازی مرکز تحقیقات علمی کشور، اضافه کرد: چابک‌سازی این مرکز یکی دیگر از چالش‌های این مرکز بوده است، ولی از سوی دیگر با اعتبارات سالیانه 3.5 میلیون تومانی این مرکز مجبور بودیم که 85 درصد اعتبارات در بخش پرداخت حقوق پرسنل پرداخت شود.

وی در عین حال از اقدامات انجام شده برای رفع چالش‌های مالی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خبر داد و گفت: در این راستا با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌های نفت،‌ نیرو و مجلس شورای اسلامی توانستیم بخشی از هزینه‌های این مرکز را تامین کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha