در رینگ چهارم ترافیکی اصفهان چه می‌گذرد؟

احداث چهارمین رینگ ترافیکی شهر اصفهان سال ۸۵ مطرح و سال ۸۹ مصوب شد، اما چندین سال طول کشید تا عملیات اجرایی این رینگ به طول ۸۰ کیلومتر پیرامون اصفهان آغاز شود.

رینگ چهارم ترافیکی قرار است علاوه بر کارایی ترافیکی، دور تا دور شهر اصفهان را دربرگرفته و ساخت و سازها و توسعه شهر اصفهان را خارج از این حلقه محدود کند، به همین دلیل به عنوان حلقه حفاظتی شهر اصفهان هم نامگذاری شده است.

حدود ۵۰ کیلومتر از این رینگ در محدوده شهر اصفهان و مابقی در شهرهای دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، درچه و شهر ابریشم قرار دارد.

رینگ چهارم یا حلقه حفاظتی شهر اصفهان، مجموعه‌ای از بزرگراه‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح است که از تقاطع غیر هم‌سطح شهید سردار سلیمانی شروع شده و به سمت شمال اصفهان امتداد می یابد، سپس با گذر از بزرگراه شهید اردستانی (تقاطع غیر همسطح آفتاب) خیابان آیت‌الله غفاری و خیابان بعثت به شمال ورزشگاه نقش جهان و به بزرگراه معلم می‌رسد. پس از عبور از میدان استقلال، به خیابان آتشگاه رسیده و به سمت جنوب اصفهان حرکت می‌کند. سپس با گذر از اراضی درچه و اتوبان ذوب‌آهن، از شهر ابریشم عبور کرده، در کیلومتر ۵۵ گذر جنوب و جنوب غربی به سپاهان‌شهر می‌رسد. در ادامه با عبور از اراضی سیتی‌سنتر در کیلومتر ۶۳ کمربندی جنوب شرق و شرق اصفهان از جوار مرکز همایش‌های بین‌المللی، سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی، شهر رویاها و میدان مرکزی میوه و تره‌بار گذشته و در محل پروژه شهید سلیمانی یک حلقه کامل ترافیکی را تشکیل می‌دهد.

پیش از ظهر امروز (چهارشنبه_۵خردادماه) جمعی از خبرنگاران از پروژه شهید سلیمانی به عنوان نقطه آغاز رینگ چهارم ترافیکی اصفهان بازدید کرده و از نزدیک در جریان روند اجرای این پروژه قرار گرفتند.

ایرج مظفر_معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در حاشیه این بازدید، اظهار کرد: احداث مسیر رینگ چهارم باتوجه به مشکلات ترافیکی از شرق اصفهان آغاز شد و مسیر به پنج اولویت تقسیم بندی شد که اولویت نخست حد فاصل کیلومتر صفر تا نهم است.

وی با اشاره به اینکه پروژه پل‌ها و تقاطع غیر همسطح شهید سلیمانی در کیلومتر صفر قرار دارد، گفت: با احداث این پروژه از ورود کامیون‌ها به محدوده داخل شهر جلوگیری شده و ترافیکی که از میدان ارغوانیه به سمت محدوده منطقه ۱۵ سرازیر می‌شد به طور چشمگیری کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه در سال ۸۹ مصوب شده بود اما تا نیمه دوم سال ۹۷ حرکت جدی برای اجرای این پروژه انجام نشده بود، افزود: با تمهیداتی که پیش بینی شد و جلسات مستمری که برگزار شد اقدامات لازم برای اجرای پروژه دنبال شد تا این پروژه بزرگ با کیفیت و رعایت تمام استانداردهای لازم اجرا شود. همچنین پشتیبانی مالی که مهمترین بخش اجرای پروژه ها است با همکاری مدیریت شهری انجام شد.

مظفر خاطرنشان کرد: قرار بود این پروژه ظرف ۲۴ ماه اجرایی شود، اما شهردار اصفهان در مراسم آغاز عملیات اجرایی، مدت زمان اجرای پروژه را ۱۸ ماه اعلام کرد و در نهایت با وجود مشکلات اقتصادی و همه گیری کرونا ظرف ۲۰ ماه به بهره برداری رسید.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با تاکید براینکه سال ۹۹ یکی از بهترین سال های عمرانی اصفهان در ۱۰ سال اخیر بود، خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان تدابیری برای صدور پروانه های ساخت در ابتدای سال پیش بینی کرد که باعث تامین منابع مالی برای اجرای پروژه ها در ابتدای سال شد. همچنین تاسیس صندوق ذخیره ابتکار موثری بود که باعث افزایش توان نقدینگی و پیشبرد اقدامات عمرانی شد.

مظفر، پروژه شهید سلیمانی را یکی از بزرگترین پروژه‌های شهری کشور اعلام و تصریح کرد: برای اجرای این ابر پروژه  ۲۰۰ هزار مترمربع آزادسازی مسیر و نیز جابجایی تاسیسات انجام شد. همچنین از نظر سازه و معماری برای این پروژه ۱۲ ستون V شکل برای اولین بار در ایران طراحی و اجرا شد.

وی از کاهش چشمگیر ترافیک شرق شهر اصفهان با اجرای این پروژه خبر داد و گفت: عملیات اجرایی کیلومتر دو و نیم تا چهارم در مسیر جاده خاتون آباد به زودی آغاز خواهد شد. احداث حدفاصل کیلومتر چهارم تا هفتم این پروژه در مسیر این جاده در محدوده محله اندوان نیز تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مظفر با بیان اینکه هم اکنون کیلومتر ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ پروژه رینگ چهارم در حال آزادسازی است، افزود: اولویت دوم پروژه رینگ چهارم از سمت جنوب غرب یعنی کیلومتر ۴۵ تا ۶۳ به طول ۱۸ کیلومتر است. در محدوده تقاطع ذوب آهن با حلقه حفاظتی مجاور زندان مرکزی یک تقاطع غیر همسطح احداث می‌شود که برای آزادسازی مسیرهای مورد نیاز با ارتش و شهرداری ابریشم مذاکراتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه اولویت سوم رینگ چهارم از کیلومتر ۲۹ تا ۴۵ حدفاصل میدان استقلال تا اتوبان ذوب آهن در محدوده شهرهای درچه و خمینی شهر است، ادامه داد: اولویت چهارم نیز از سیتی سنتر تا کیلومتر صفر (پروژه پل سردار سلیمانی) است که مقدمات آن فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: اولویت پنجم رینگ چهارم شهر اصفهان از کیلومتر نهم تا بیست و نهم در محدوده شهرهای دولت آباد و خورزوق و مناطق ۷ و ۱۲ شهرداری قرار دارد که امیدواریم با برنامه‌ریزی های انجام شده و همکاری شهرداری‌ شهرداری‌های مجاور در کوتاه ترین زمان ممکن احداث شود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا، گفت: مهمترین پروژه شاخص شهر اصفهان مترو است که ۴۵ تا ۵۰ درصد بودجه عمرانی شهر برای این پروژه هزینه می شود. پروژه بعدی مرکز همایش های بین المللی اصفهان و بعد از آن حلقه حفاظتی است.

وی با بیان اینکه مدیریت رینگ چهارم از نظر طراحی و پیگیری به عهده شهرداری اصفهان است، تصریح کرد: اقدامات خوبی انجام شده و با وزارت راه و شهرسازی هماهنگی کرده ایم تا بتوانیم از منابع دولتی استفاده کنیم، چون برخی شهرها تنها می توانند آزادسازی را انجام دهند و برای اجرای پروژه در محدوده این شهرها به منابع دولتی نیاز دارند.

مظفر با اعلام اینکه رینگ چهارم ترافیکی باید در یک برنامه ۵ ساله تکمیل شود، افزود: سال ۸۹ هزینه آزادسازی و اجرای پروژه دو هزار میلیارد تومان برآورد شد اما برای اجرای این پروژه منابع نقدی نداشتیم و تلاش می کنیم از پتانسیل های اطراف رینگ استفاده کرده و با همکاری استانداری و راه و شهرسازی بتوانیم پروژه را اجرا کنیم.

به گزارش ایسنا، برای اجرای پروژه شهید سلیمانی ۸۳۰۰ تن انواع آرماتور، ۷۰ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۵۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی، ۶۰ هزار تن آسفالت مصرفی، ۲۰۶ هزار متر مربع آزادسازی و ۵ پل احداث شده است. همچنین ۷ هکتار فضای سبز، ۱۲۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی فضای سبز و ۲۶۵ عدد پایه روشنایی برای این پروژه انجام شده است.

هزینه‌های کلی پروژه شامل یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال عملیات عمرانی، ۲۷۸ میلیارد ریال آزادسازی، ۵۶ میلیارد و ۱۳۵ میلیون ریال معارضات تاسیساتی، ۴۱ میلیارد و ۵۰۵ میلیون ریال شبکه برق و روشنایی، ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال فضای سبز، ۷۰ میلیارد ریال تجهیزات ترافیکی، ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال زیباسازی و ۳۰ میلیارد ریال انتقال پساب است.

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400030504094
  • خبرنگار :