در بیانیه‌ ستاد دانشگاهیان دهه فجر انقلاب اسلامی تاکید شد

جهاد تبیین در شرایط کنونی در رأس فعالیت‌های فرهنگی جامعه دانشگاهی قرار دارد

در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رییس و جمعی از جهادگران جهاددانشگاهی با همراه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از دانشگاهیان ضمن حضور در مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) با مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند.

به گزارش ایسنا، صبح امروز (19 بهمن ماه 1400) همزمان با هشتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دکتر حمید رضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و جمعی از جهادگران با همراهی دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از دانشگاهیان  ضمن حضور در مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) با مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند.

حاضران در این مراسم با نثار فاتحه به روح بلند و ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، به مقام شامخ ایشان ادای احترام کرده و با رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اله خامنه‌ای (مدظله العالی) تجدید بیعت کردند.

قرائت بیانیه اعلام مواضع دانشگاهیان کشور در زمینه دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آمادگی دانشگاهیان برای صیانت از جایگاه علمی کشور از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

متن بیانیه‌ی ستاد دانشگاهیان دهه فجر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰ به شرح ذیل است:

به نام خدا

جشن سالروز دمیدن نور، فجر و پیروزی مبارک‌باد

بهمن ماه ۱۳۵۷ و ایام خاطره انگیز ورود و بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به میهن تا پیروزی نهضت اسلامی، یادآور دوره و مقطعی است که عصاره ی همه مجاهدت ها، جانفشانی ها و مرارت هایی که ملت مسلمان و آزاده ایران، در پی سلطه دیرپای گفتمان وابستگی و سرسپردگی بدان گرفتار آمده بود به نور، به فجر و به پیروزی انجامید.

ایامی پرشور و شعور که تداعی گر وحدت، غیرت دینی و بصیرت انقلابی ملت حاضر در صحنه، و چشم، گوش و جان سپردن آنها به کلام و اشارات آن پیر فرزانه در قامت یگانه ناجی دین و کشور بود. این دهه، عصاره وار تداعی گر بلوغ حرکت برای ارزش های اسلامی و دینی در رکاب ولی فقیه زمان است.

انقلاب اسلامی در نظر و بیان قاطبه نظریه پردازان انقلاب، به پشتوانه سرمایه مکتبی و مردمی خود به آخرین تحول انقلابی قرن بیستم متصف گردیده است که تفسیر و تحلیل آن بر اساس قالب ها و الگوهای تنگِ علمی مُستخرج شده از تجارب وقوع یافته پیشین، در قالب تئوری های مطرح این حوزه ممکن و میسر نبود! رخداد و رویدادی که با بن مایه اصیل معنویت، توامان استبداد و استکبار را در مقابل خود نظاره کرد و فرجام روشن اش، بدون بینش عمیق توحیدی و مانایی توده های مردم در صراط امام ممکن نبود. اما در سایه همین سرمایه مکتبی و مردمی علی رغم همه مرارت ها و دشمنی های خَصم، روز به روز نهال نورسته و نوپای نظام جمهوری اسلامی، قوام و قوت گرفت و این قوام یافتگی، جز به مجاهدت شهدای حریم و حرم و علم و فناوری- که با تبعیت تام و تمام در تقویت پایه های نظام مردمسالار دینی و ایستادگی در مسیر خودباوری و پیشرفت از خود گذشتند- میسر نگردید.

کمیته دانشگاهیان بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور منتخبی از دانشگاهیان اعم از اساتید، دانشجویان، مدیران و یاوران علمی _ به عنوان نمایندگان این نهاد علمی _ در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) ضمن تجدید بیعت با آرمان های خمینی کبیر و این فجر شکوهمند، تبعیت و پیروی کامل خود را از نایب بر حق ایشان حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) اعلام کرده و تاکید می‌دارد:

√ بیانیه گام دوم، که بیشترین خطاب آن به جوانان است، مهمترین سند راهبردی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است و همچون نقشه راه، مورد توجه دانشگاهیان می باشد.

√ جهاد علمی، به عنوان یکی از مهمترین مطالبه های رهبری عالیقدر از جامعه دانشگاهی، در صدر برنامه‌های دانشگاهیان قرار دارد.

√ جهاد تبیین که در فرمایشات مُعظم له در این مقطع مهم، مورد تاکید خاص واقع گردیده است، در راس فعالیتهای فرهنگی جامعه دانشگاهی و مورد توجه اساتید و فعالان فرهنگی دانشگاهها است.

√ تبیین ریشه های اعتقادی و اجتماعی انقلاب اسلامی و پاسخگویی متقن به شبهات در این مسائل، از اهم امور مورد توجه محیط های دانشگاهی است.

√ دوری از سیاسی کاری و جناح بازی و اصرار بر حرکت بر مدار انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی (ص)، خط اصلی مدیران دانشگاه های کشور است.

√ تلاش در جهت تحقق شعار"ما می‌توانیم" و باور فکری و اجرای عملی این مطالبه راهبردی، در دستور کار نهاد های علمی، اساتید و دانشجویان دلسوز دانشگاه قرار دارد.

√ لازم می دانیم یادآوری شود فشار معیشتی در جامعه- ناشی از تحریم های ظالمانه و انباشت بدکارکردی ها در ادوار گوناگون- زیبنده نظام اسلامی نیست و رسیدگی عاجل به آن مورد انتظار جامعه دانشگاهی از مسولان و کارگزاران است و خود در این مسیر از هر کمکی به متولیان امر، مضایقه نخواهد کرد.

√ رفتار مزورانه و پرتناقض دول غربی و ذی مدخل در مذاکرات پیش رو، نبایست موجب خطای در محاسبه و اعتماد بی جا در مسولان گردد و دانشگاهیان یک صدا از احقاق حقوق ملت ایران دفاع می کنند.

در پایان با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو، برای طلوع خورشید ولایت عظمی دعا کرده و به روح مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی درود می‌فرستیم و سلامتی و توفیق روز افزون مقام معظم رهبری را مسألت داریم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400111915127
  • خبرنگار :