امام جمعه دهدشت

خودزنی‌های درون کهگیلویه باعث تنش در ایجاد احداث سد آبریز شد

امام جمعه دهدشت گفت: در مسئله سد آبریز، خودزنی‌هایی که در کهگیلویه برای پیگیری عدم احداث آن انجام گرفت هیچوقت در خوزستان انجام نشد.

جلسه‌ای با حضور امام جمعه دهدشت و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت و اعضای هیئت علمی این دانشگاه با موضوع سد آبریز برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در این جلسه اظهار کرد: مطالبه‌گری اینجانب در راستای احداث سد آبریز فشارهای سنگینی را برایم ایجاد کرد، توهین‌ها شنیدم اما هیچوقت پشیمان نیستم.

امام جمعه دهدشت گفت: این جلسات و صحبت‌ها در خصوص احداث سد آبریز باید ۳۰ سال قبل برگزار می‌شد اما اکنون در یک فضای تنشی سیاسی، امنیتی اجتماعی باید درباره آبریز حرف بزنیم.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر گفت: بنای ما بر این است یک برکه‌ای ایجاد کنیم و ۱۲۵میلیون مترمکعب حقابه‌ای که سهم استان خودمان هست را برداشت کنیم.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد قریب به ۱۱درصد آب کشور را تامین میکند و ۳ سد در استان داریم گفت: اما متاسفانه حتی به اندازه دو دهم آب برداشت نمی‌کنیم و نصیب دیگر استان‌ها می‌شود.

وحدانی‌فر تصریح کرد: در مسئله سد آبریز، خودزنی‌هایی که در کهگیلویه برای پیگیری عدم احداث آن انجام گرفت هیچوقت در خوزستان انجام نشد.

امام جمعه دهدشت افزود: این خودزنی‌ها و مسائل درونی کهگیلویه است که دارد ما را از بین می‌برد و کار را خراب میکند.

وی ضمن تشکر از همه دغدغه‌مندان برای احداث این سد از جمله نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: مجوز زیست‌محیطی آن گرفته شده و امیدواریم این مهم به سرانجام برسد.

خسرو شفیعی‌مطلق در این جلسه با بیان اینکه سد آبریز همه فاکتورهای احداث یک سد را داراست اظهار کرد: سد آبریز دارای مخزن کوچک دریاچه چهار کیلومتری است و قبل از آبگیری با پنل خورشیدی تبخیر را به صفر می‌رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد دهدشت بیان کرد: از دیگر مزیت‌های این سد این است که ارتفاع آن از دریا بالاست و می‌شود از آن انرژی برقی زیاد تولید کرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های آینده با افت فشار آبهای زیرزمینی و نشست زمین در منطقه کلاچو مواجه خواهیم شد گفت: اما با احداث این سد و آبیاری دشت کلاچو، این فرسایش و نشست از بین خواهد رفت.

این پژوهشگر جوان گفت: سد آبریز بهترین کیفیت آب را دارد و میشود طرح‌های اقتصادی از جمله پرورش ماهی کنار آن ایجاد کرد.

وی افزود: هم‌چنین با احداث این سد، سایت گردشگری بین‌المللی ایجاد خواهد شد و منطقه به رفاه می‌رسد.

به گزارش ایسنا، شفیعی‌مطلق بیان کرد: شهرستان کهگیلویه ظرفیت‌های خوبی دارد اما متاسفانه اینجا آمایشی صورت نگرفته و برای اجرای سد آبریز هیچ مشکلی فنی وجود ندارد بلکه قربانی اشتباهات گذشته شد و امروز هم دچار تنش‌های سیاسی امنیتی شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۳:۰۰
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1401022718667
  • خبرنگار :