یک مسئول:

عملیات بیت‌المقدس از پیچیده‌ترین عملیات‌های جهان است

جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی استان قزوین گفت: در ۸ اردیبهشت بعد از عملیات فتح‌المبین فرماندهان نظامی بلافاصله عملیات آزادسازی خرمشهر تحت عنوان عملیات کربلای سه و عملیات بیت‌المقدس را طرح‌ریزی کردند، بر اساس نظر کارشناسان دنیا عملیات آزادسازی خرمشهر یکی از پیچیده‌ترین، سخت‌ترین و مشکل‌ترین عملیات‌های جهان است.

امیر مرادعلی بیژنوند در نشست خبری که به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ در سالن جلسات قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی قزوین برگزار شد، با اشاره به عملیات بیت‌المقدس تصریح کرد: ایران اسلامی به‌خصوص استان خوزستان از ذخایر نفتی و گازی خوبی برخوردار است، همچنین ارتباط با دریا و آب‌های آزاد باعث شده که این منطقه همواره موردتوجه دشمنان قرار بگیرد، قبل از انقلاب استان خوزستان سه بار مورد تهاجم قرار گرفت و آخرین بار آن توسط صدام بود که با پیروزی ایران به پایان رسید.

وی افزود: صدام تهاجم سراسری را اعلام و در نطقی گفت قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را ملغی اعلام می‌کنم و در پی آن باید تمام حق‌وحقوق واقعی ما در اروندرود به عراق برگردد، آن زمان انقلاب به‌تازگی رخ‌داده بود و نیروهای نظامی ما و سازمان مجدد ارتش شکل نگرفته بود، صدام این را بزرگ‌ترین موقعیت برای خودش می‌دانست و حملات سراسری خود را آغاز کرد.

جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی استان قزوین اظهار کرد: عملیات در صورتی آغاز شده بود که برخی از مردم و یگان‌ها از آن اطلاع نداشتند و مرزبانان تحرکات صدام را  اعلام می‌کردند اما ابعاد آن مشخص نبود، در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ عراق حمله خودش را با بمباران‌ها سخت و سنگین خرمشهر آغاز کرد و قصد داشت در گام اول خرمشهر را به تصرف در بیاورد و پایگاه نظامی تأسیس کند.

وی افزود: صدام قصد داشت ظرف ۴۸ ساعت خوزستان را از ایران جدا کند اما مردم سلحشور خرمشهر جانانه جنگیدند، نیروهای نظامی و انتظامی خرمشهر ایران در مقابل این تهاجم سنگین ۳۴روز مقاومت کردند، بعد از آن خرمشهر سقوط کرد و به اشغال ارتش عراق در آمد، زمانی که جنگ تحمیلی در سراسر ایران آغاز شد نیروهای عراق تا پشت دروازه‌های شهرها آمدند و در برخی مناطق مرزهای بین‌المللی را نقض کردند و وارد شهرها شدند.

بیژن‌وند بیان کرد: صدام و کارشناسان سراسر دنیا معتقد بودند ۴۸ ساعته خوزستان به تصرف عراق درمی‌آید و بعد از یک هفته نیز تهران اشغال می‌شود اما مقاومت مردم و نیروهای مسلح باعث شد صدام به آرزوی دیرینه خود نرسد و ما پیروز شویم، ایثار، ازخودگذشتگی، جانبازی نیروهای مسلح و پشتیبانی مردم باعث شد نیروهای جنگی عراق در برخی موارد پشت درها متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: فرمان امام خمینی (ره) این بود که صدام باید از کشور بیرون برود و این امر محقق شد؛ نسل جوان تاریخ جنگ را مطالعه نمی‌کنند که چگونه نیروهای رزمنده باقدرت و وجب‌به‌وجب با نیروهای عراق مقابله کردند درحالی‌که نیروهای عراق را بیش از ۴۰ کشور حمایت می‌کرد؛ مردم ما جنگیدند و  وجب‌به‌وجب خون ریختند تا نیروهای عراق به کشور خودشان برگردند.

جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی استان قزوین تصریح کرد: زمانی که عملیات فتح‌المبین و نصر به وقوع پیوست دنیا در حیرت ماند و فهمیدند که ایران را نشناختند؛ بعد عملیات فتح‌المبین فرماندهان نظامی ما گفتند این بهترین فرصت است که برای آزادسازی خرمشهر برنامه‌ریزی کنیم این در حالی است که طبق تاکتیک و اصول جنگ بعد از یک عملیات بزرگ مانند فتح‌المبین، باید دو ماه نیروها سازماندهی و تجهیزات  بازسازی و جایگزین شوند.

وی تاکید کرد: در ۸ اردیبهشت بعد از عملیات فتح‌المبین فرماندهان نظامی بلافاصله عملیات آزادسازی خرمشهر تحت عنوان عملیات کربلای سه و عملیات بیت‌المقدس را طرح‌ریزی کردند، بر اساس نظر کارشناسان دنیا عملیات آزادسازی خرمشهر یکی از پیچیده‌ترین، سخت‌ترین و مشکل‌ترین عملیات‌های جهان است.

بیژن‌وند یادآور شد: این عملیات در منطقه‌ای اتفاق افتاد که وسعت آن ۶ هزار کیلومترمربع بود، اگر از رود کارون تا هویزه با ماشین حرکت می‌کردی یک ساعت زمان نیاز داشت، این عملیات در این منطقه به‌صورت کاملاً دقیق، عاقلانه، منطقی و مبتنی بر اصول جنگ طرح‌ریزی شد، شهید صیاد و محسن رضایی فرماندهی این عملیات را برعهده داشت.

وی خاطرنشان کرد: برخی معتقد بودند که عملیات باید مرحله‌بندی شود یعنی تا یک مرحله پیش بروند، عملیات متوقف شود و سپس ادامه عملیات صورت بگیرد، شروع عملیات به‌منظور تصرف مرزهای بین‌المللی و آزادسازی خرمشهر به‌صورت مرحله‌بندی و در سه قرارگاه طرح‌ریزی شد، در سه محور اساسی زیر نظر قرارگاه مرکزی و مشترک کربلا طرح‌ریزی شد، است، قرارگاه عملیاتی قدس در شمال منطقه، قرارگاه عملیاتی فتح در منطقه میانی و قرارگاه عملیاتی نصر در منطقه جنوبی برنامه‌ریزی شد که هرکدام از این عملیات‌ها یک عملیات گسترده به‌اندازه عملیات فتح‌المبین بود.

جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی استان قزوین بیان کرد: عملیات بیت‌المقدس ۱۰ برابر عملیات طریق‌القدس و ۲ برابر عملیات فتح‌المبین وسعت، نیرو و تجهیزات داشت، این عملیات سخت‌ترین عملیات بود چرا که عبور از رودخانه سخت‌ترین تاکتیک جنگی است؛ گروه‌های مهندسی ارتش و سپاه در خفا پل زدند و تمام نیروهای قرارگاه از این پل به سمت جاده اهواز خرمشهر عبور کردند و شبانه آنجا را به تصرف درآوردند.

وی تاکید کرد: ادامه عملیات از منطقه حسینیه تا خرمشهر بود که باید بیش از ۴۰ کیلومتر می‌رفتند تا به خرمشهر برسند، در نهایت طبق مرحله‌بندی عملیات از ۱۰ اردیبهشت تا سه خرداد یعنی ۲۶ روز طول کشید، با سخت‌ترین درگیری‌ها همراه بود اما نیروهای ما مرحله‌به‌مرحله عملیات را ادامه دادند تا در نهایت به تصرف مرزهای بین‌المللی منطقه و آزادسازی خرمشهر رسیدند.

بیژن‌وند افزود: در این مدت نیروها شبانه‌روزی با دشمن درگیر بودند و در برابر آتش‌های سنگین دشمن سر خم نکردند؛ ما در اصول جنگ یگان پدافندکننده داریم که با تجهیزات و سلاح‌های خود دفاع می‌کند و یگان آفندکننده و عملیاتی داریم که در معرض دید و سلاح دشمن قرار دارد، بااین‌حال این قرارگاه‌ها  علی‌رغم سختی‌هایی که داشتند کوتاه نمی‌آمدند و ادامه می‌دادند.

وی بیان کرد: نهایت یک خردادماه که فشار نیروی ما بر دشمن زیاد شد، فرماندهان عراق دستور عقب‌نشینی نیروها به مرز بین‌المللی دادند، وقتی وارد شهر شدند فشارهای زیاد از نیروی ایران وارد شده بود پاتک سختی زدند اما نیروهای مسلح ما به همراهی مردم این سختی‌ها را پذیرفتند و در سوم خردادماه خرمشهر پس از ۵۷۵ روز تسخیر و مشکلات به آغوش ملت ایران برگشت و در این عملیات دنیا به حیرت نشست.

جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی استان قزوین تصریح کرد: در این مدت دشمنان در رسانه‌های مختلف از جمله بی‌بی‌سی گزارشی از شکست ایران در محورهای مختلف ارائه می‌کردند اما در نهایت بعد از پیروزی خرمشهر آن‌ها نیز سر تسلیم فرو آوردند و به قدرت نیروهای ایران پی بردند و اعلام کردند که نیروهای رزمنده ایران چنان شکستی را بر نیروهای عراقی تحمیل کردند که در تاریخ بی‌نظیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: جشن پیروزی را در سوم خرداد گرفتیم و مرزهای ایران را تحکیم بخشیدیم، این عملیات اهدافی داشت باید به صدام ثابت می‌کردیم که قدرت پوشالی تو قدرتی نیست که ایران را زمین‌گیر کند و آن اهداف استراتژیک عراق  و توان رزمی عراق درهم‌شکسته شد.

بیژن وند بیان کرد: هدف بعدی این بود که ساحل اروند به تصرف نیروهای ایران درآمد و حق ایران در اروند مجدداً به رسمیت شناخته شد و عراق این را پذیرفت، اهداف بعدی عملیات این بود که شهرهایی مانند حمیدیه، سوسنگرد و اهواز از تیر رأس دشمن خارج شدند، این عملیات دستاوردهای بزرگ و زیادی برای ایران داشت.

وی اظهار کرد: بیش از ۱۳۰ هزار نیروی مسلح و مردمی در این عملیات حضور داشتند و بیش از ۷۵ هزار نیروی عراقی با تمام امکانات در مقابل عملیات بیت‌المقدس دفاع می‌کردند، نیروهای ما تلفات کمتری داشتند بیش از ۱۹ هزار نیرو اسیر و ۱۶ هزار و کشته و زخمی تلفات ارتش عراق بود.

جانشین قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی استان قزوین یادآور شد: ضربات مهلکی به عراق وارد شد، بعد از عملیات بیت‌المقدس بیش از سه ماه ارتش عراق در لاک دفاعی فرورفت و قدرت عملیات نداشت، در این عملیات وحدت و انسجام بین نیروهای مسلح و مردم باعث شد که پیروز شویم؛ نتیجه تعامل، همدلی، همراهی و انسجام این است که یک ارتش تا دندان مسلح که از نظر مالی و اصول جنگ ازطرف ۴۰ کشور حمایت می‌شد در برابر ما شکست خورد و ما یک وجب از خاک را به دشمن ندادیم که نشان‌دهنده اقتدار نیروی نظامی ما است.

وی تاکید کرد: در دوره‌ها گذشته بخشی از کشور را بخشیدیم تا دشمن دست از سر ما برداشت، رهبر و اقتدار نیروی نظامی و همدلی مردم یک عنصری را تولید می‌کنند که در دنیا و هیچ کشوری وجود ندارد، تولید امنیت پایدار است که در سایه این امنیت تمام مردم و اقشار مختلف زندگی می‌کنند اگر یک ساعت این امنیت کم شود مانند سایر کشورها می‌شویم.

بیژن‌وند یادآور شد: فرزندان شما تا پای جان ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند هیچ دشمنی چشم طمع به کشور داشته باشد، در مرزهای ما بیش از ۸ هزار کیلومتر مرز خاکی و آبی داریم که در تمام مرزها نیروهای مرزبانی مستقر هستند و در مقابل ایادی دشمن ایستادگی می‌کنند تا این امنیت خدشه دارد نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال مسئولیت برگزاری مراسم گرامیداشت سوم خرداد به ارتش محول شده است، برای این روز برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که می‌توان به برنامه صبحگاه نیروی انتظامی و نظامی، غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و سایر برنامه‌های فرهنگی ورزشی اشاره کرد.
انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401022819128
  • خبرنگار :