به گزارش ایسنا، مجتبی توانگر با اشاره به رونمایی از ورود تپسی به بورس، با بیان اینکه فرصت های سرمایه گذاری برای مردم تغییر کرده است، گفت: عموم مردم تاکنون فرصت سرمایه گذاری در ابزارها و موقعیت های سنتی از جمله، املاک، طلا و مسکوکات و سهام شرکت های دارایی پایه از طریق بورس یا بازارهای خارج از بورس را داشته اند اما برای اولین بار فرصت سرمایه گذاری در شرکت های استارتاپی از طریق بازارهای متشکل بورس و فرابورس امکان پذیر شده که قبل از این صرفا برای طیف کمی از سرمایهگذاران به صورت خصوصی فراهم بوده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر فرصت های بهره برداری تغییر کرده و کارآفرینان از کسب و کارهای بالغ شده خارج شده و فرصت تامین مالی برای ایجاد کسب و کارهای جدید به وجود آمده است. تاکنون امکان جذب و خروج بخشی از سرمایه کارآفرینان و سرمایه گذاران خطر پذیر به سختی امکان پذیر بود ، آن هایی که در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان، استارتآپ ها و غیره سرمایه گذاری میکردند و آن کسب و کار را به بلوغ می رساندند، اکنون این فرصت فراهم شده است که بتوانند با عرضه بخشی از سهام در بازار سرمایه، امکان جذب سرمایه در کسب و کار فعلی یا در ایده ها و استارت آپ های جدید را داشته باشند و به توسعه اقتصاد نوآورنه و دیجیتال و افزایش اشتغال کمک کنند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: برای هر سرمایه گذار نقدشوندگی سرمایه و امکان برداشت حداقل بخشی از سرمایه گذاری اش برای مواقع ضروری یا گسترش کسب و کار یک ضرورت ابتدایی است که امروز برای سرمایه گذاران استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان و شرکت های با دارایی های نامشهود و پلتفرها فراهم شده است.
توانگر اضافه کرد: تاکنون چندشرکت با کسب و کارهایی مبتنی بر دارایی نامشهود و دانش بنیان در بازار سرمایه عرضه شده اند که عمدتا دارایی نامشهود آنها نرم افزارهای تولیدی آنها بوده ولی تفاوت تپسی به عنوان فصلی نو، در نوع دارایی های نامشهود آن است. دارایی نامشهود تپسی علاوه بر امکانات نرم افزاری و دانش و تکنولوژی نرم افزارهایش، پلتفرم آن، مشتریان فعالش، اعتماد مردم و البته هزینه های جذب مشتری از جمله تبلیغات و یارانههای است که به دارایی های نامشهودش یعنی مشتریان فعال تبدیل شده است. لذا با نوع جدیدی از دارایی و بدون تکیه بر دارایی های مشهود سنتی روبرو هستیم که یک تغیر رو به جلو است.
توانگر گفت که برای بازار سرمایه نیز امروز روزی تاریخی است، برای سرمایه گذاران این بازار، امکان سرمایه گذاری در شرکت های با دارایی نامشهود، کسب و کارهای غیر سنتی، دانش بنیان و مبتنی بر تغیرات روز، فراهم شده. این فرصت برای سرمایه گذاران مغتنم است و وظیفه سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران را سنگین کرده است. در انتخاب و عرضه این شرکت ها باید نظام های شفافیت، کنترل و ارزشگذاری دقیق رعایت شود تا تجربه شیرین و موفقی برای مردم شکل بگیرد و سرمایه گذاری در این کسب و کارها تشویق شده و باعث شکوفایی کشور در حوزه شرکت های دانش بنیان، اقتصاد دیجیتال، استارتاپ ها و شرکتهایی که از تکنولوژی برای بهرهوری و ارایه خدمات و کالا جدید استفاده می کنند، شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه از متولدان بازار سرمایه انتظار می رود که نقش کلیدی تسهیل کنندگی و نظارت را به صورت همزمان داشته باشند، افزود: شفافیت به عنوان مهمترین نیاز امروز جامعه که تبلور آن در بازار سرمایه است، نقش اساسی در موفقیت کشور خواهد داشت. این مهم برای شرکتهای استارتاپی، دانش بنیان و غیره بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه از نگاه بیرونی، مبهم به نظر میرسند و مدلهای کسب درآمد و هزینه ها و دارایی های نامشهودشان کمی سخت قابل شناسایی است و بازار سرمایه این بستر را برای این شرکت ها فراهم می کند و رویه های صحیح را به آنها یاد میدهد، لذا مورد استقبال کسب و کارها و از طرف دیگر سرمایه گذاران قرار میگیرد و انشاالله موجب شکوفایی و توسعه کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور عزیزمان خواهد شد.
توانگر ادامه داد: با توجه به ماهیت کسبوکارهای استارتاپی، باید منتظر رشد سریع و افزایش قابل توجه تقاضای این کسبوکارها برای ورود به بازار بورس باشیم. برخی نگرانیها در خصوص نوپا بودن این کسبوکارها و مخاطرات ورود آنها به بازار اوراق بهادار وجود دارد که با کمک کار کارشناسی سازمان بورس اوراق بهادار و عرضه محدود سهام این استارتاپ، نگرانیها به حداقل رسیدهاست. نتیجه این کارشناسی در ضوابطی تحت عنوان ضوابط پذیرش شرکتهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتالی که توسط هیئت مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده و به شرکتها ابلاغ شده، انعکاس بافته است. این ضوابط گام مهمی در هموار ساختن راه ورود به بازار اوراق بهادار و عرضه عمومی استارتاپهاست.
وی اضافه کرد: ۶۰ درصد استارتاپهایی که در بازارهای اوراق بهادار با سبقه طولانیمدت نظیر بورس نیویورک و نزدک عرضه اولیه شدهاند و به رشد قابل توجهی دست یافتهاند نیز کمتر از ۱۰ سال از تاسیس و عمر آنها میگذشته است. بنابراین عمر کوتاه و نوپا بودن، دلیل بر ریسک بالاتر عرضه در بازار سرمایه نیست و میتوان گفت با ورود اولین استارتاپ به بورس، قدمی به استانداردهای جهانی بازارهای مالی و اقتصاد دیجیتال نزدیک شدهایم.
وی در پایان گفت: تپسی به عنوان اولین استارتاپ عرضهشده در بازار بورس، مراحل رشد نمونههای مشابه بزرگ خارجی خود نظیر اوبر و لیفت در امریکا به ترتیب با ۱۰۰ و ۲۳ میلیون کاربر در دنیا که با ارزشهای ۸۲ و ۲۴هزار میلیارد دلار در بازار بورس نیویورک عرضه شدند را طی مینماید. از دیگر مشابهان خارجی تپسی میتوان به ۹۹ در برزیل و کاریم در امارات اشاره نمود که همگی در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تغییر ترکیب مالکیت دادهاند. همه این استارتاپهای حوزه حملونقل، رشد شایسته توجهی با دریافت منابع مالی حاصل از عرضه عمومی تجربه کردند. امید داریم این استارتاپ و استارتاپهای بعدی ارائهشونده در بازار اوراق بهادار، در مسیر رشد و توسعه گام بردارند و باعث افزایش اعتماد و رونق در بازار اوراق بهادار گردند.
انتهای پیام