توضیحات پلیس در خصوص موتور سیکلت‌های پاکشتی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی هرمزگان گفت: در راستای ماده ۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی که صراحتا اشاره می کند همه وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری باید دارای پلاک باشند، پلیس موظف است از تردد آنها جلوگیری کند.

سرهنگ صالح پور ظهر امروز (۲۶ خردادماه) بیان کرد: با توجه به اینکه در سطح استان به خصوص در شهر بندرعباس مشاهده می شود موتور سیکلت های غیرمجاز و فاقد پلاک معروف به پاکشتی در حال افزایش تردد هستند، پلیس برابر وظایف قانونی خود در گام اول اقدام به توقیف و برخورد با اینگونه وسایل نقلیه می کند که در گام دوم نیز معرفی به پلیس امنیت اقتصادی جهت تعیین تکلیف از طریق مراجع قضایی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح هم اکنون در استان در حال برگزاری است، افزود: در همین راستا مطلع شدیم که برخی افراد از ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی اطلاعی ندارند و تلاش کردیم از طریق رسانه ها اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا شهروندان برای خرید اینگونه وسایل نقلیه و جلوگیری از ضررهای مالی احتمالی خودداری کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی هرمزگان ادامه داد: به همه مردم اعلام می کنیم که خرید اینگونه وسایل نقلیه ممنوع است زیرا توسط پلیس برخوردارهای قانونی صورت می گیرد و در نتیجه به پلیس امنیت اقتصادی و مراجع قضائی معرفی می شوند.

سرهنگ صالح پور عنوان کرد: این افراد وقتی که به توقیف وسیله نقلیه معترض می شوند بعد از اطلاع از ماده قانونی گمرکی در خصوص تردد وسایل نقلیه موتوری فاقد پلاک و گواهینامه، ابراز می کنند به لحاظ مالی متضرر شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با اشاره به اینکه رانندگی با موتور سیکلت های مذکور با توجه به حجم موتوری کم، نیاز به گواهینامه رانندگی دارند یا خیر، افزود: در بخش صدور گواهینامه صراحتا اشاره شده به اینکه هرگونه وسیله نقلیه ای باید دارای گواهینامه متناسب با آن وسیله صادر شود و شخص آن را در اختیار داشته باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی هرمزگان ادامه داد: در هیچ جایی از قانون به این موضوع اشاره نشده که موتور سیکلت چند سی سی باید گواهینامه داشته یا نداشته باشد و فقط نوشته شده همه وسیله نقلیه موتوری که شامل همه وسایل می شود.

سرهنگ صالح پور تأکید کرد: این وسایل نقلیه موتوری بعد از توقیف به پارکینگ هدایت می شود و طی نامه ای به پلیس امنیت اقتصادی تحویل داده می شود و در نهایت به اداره تعزیرات ارجاع داده خواهد شد تا به عنوان مرجع قضائی بر اساس قوانین تصمیم نهایی صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: این وسایل در نهایت در چرخه پلاک گذاری قرار نمی گیرند مگر اینکه در آینده تشریفات گمرکی رعایت شود و مجوزهای قانونی کشوری صادر و پلاک گذاری گردد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی هرمزگان به افرادی که می خواهند از وسایل نقلیه موتوری برقی یا حجم سی سی کمتر استفاده کنند، توصیه کرد: متقاضیان اینگونه وسایل بهتر است از مراکز خرید معتبر که مجاز و دارای پلاک هم هستند خریداری کنند تا دچار مشکل نشوند.

یرهنگ صالح پور در پایان گفت: در خرداد ماه امسال، ۲۳ دستگاه موتور پاکشتی فاقد پلاک، توقیف و به پارکینگ هدایت شد که البته طبق قوانین موجود قابل ترخیص هم نیست.

به گزارش ایسنا، در ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی موارد قاچاق گمرکی شامل، کالایی که از مسیر غیرمجاز یا بدون انجام تشریفات گمرکی به قلمرو گمرکی وارد یا از آن خارج گردد، می شود.همچنین کالاهایی که بدون انجام تشریفات گمرکی یا از مسیرهای غیرمجاز وارد کشور می شود و در داخل کشف شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1401032618560
  • خبرنگار :