قرارگاهی به نام «کربلا»

تشکیل اتاق جنگ و فعال شدن اطلاعات و عملیات، اعزام نیرو و تشکیل واحدهای جنگ و حضور مسئولان نظام از مشخصات اصلی پایگاه منتظران ‌شهادت بود. فرماندهی این قرارگاه در شش ماه اول جنگ برعهده شهید داوود کریمی و شهیدحسن‌ باقری و در ۶ ماه دوم برعهده برادر رحیم صفوی و از سال دوم بر عهده برادر غلامعلی رشید و به جانشینی شهید حسن باقری بود.

به گزارش ایسنا، قرارگاه کربلا اولین قرارگاه عملیاتی برای هماهنگ‌سازی یگان‌های عمل کننده در نبرد است. این قرارگاه ابتدا بعنوان قرارگاه ارشد برای هماهنگی یگان‌های حاضر در عملیات  (سپاه و ارتش و حتی جهاد سازندگی) تشکیل شد.

سپس با تشکیل قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص)، در عملیات خیبر این نقش به قرارگاه خاتم واگذار شد و قرارگاه کربلا فرماندهی تاکتیکی یگان‌های ارتش را بر عهده گرفت و کلیه نیروهای رزم سپاه تحت امر قرارگاه نجف سازمان یافتند.

پس از عملیات خیبر، قرارگاه کربلا و نجف از حالت تفکیک کامل ارتش و سپاه خارج شد و به عنوان رده‌ای بالاتر از لشکر (سپاه عملیاتی) تحت امر قرارگاه خاتم الانبیاء درآمد.

قرارگاه منطقه‌ای جنوب ـ کربلا یا پایگاه منتظران ‌شهادت (گُلف) در بلوار شهید مدرس اهواز و در مسیر جاده رامهرمز قرار دارد. این پایگاه که دارای ساختمان‌های متعدد و محکمی است در قبل از انقلاب به عنوان باشگاه‌ گلف،عمدتاً مورد استفاده ورزشی اتباع آمریکایی قرار می‌گرفت.بعد از انقلاب، کارمندان شرکت ‌نفت برای حفاظت از لوله‌ها و تأسیسات نفتی جنوب در برابر خرابکاری‌های ضدانقلاب برای مدتی در این باشگاه مستقر شدند.

پس از مدتی حفاظت از تأسیسات به سپاه پاسداران واگذار شد و باشگاه محل استقرار آن‌ها شد. با شروع جنگ، این مکان به دلیل ناشناخته بودن و نزدیکی به فرودگاه اهواز و قرار داشتن در پناه کوه و موقعیت جغرافیایی مناسب به عنوان قرارگاه مرکزی کربلا به مرکز فرماندهی و هدایت جنگ سپاه پاسداران در جنوب (از دهلران تا رأس‌البیشه) تبدیل شد و به نام پایگاه منتظران‌ شهادت نامگذاری شد.

تشکیل اتاق جنگ و فعال شدن اطلاعات و عملیات، اعزام نیرو و تشکیل واحدهای جنگ و حضور مسئولان نظام از مشخصات اصلی پایگاه منتظران ‌شهادت بود. فرماندهی این قرارگاه در شش ماه اول جنگ برعهده شهید داوود کریمی و شهیدحسن‌ باقری و در ۶ ماه دوم برعهده برادر رحیم صفوی و از سال دوم بر عهده برادر غلامعلی رشید و به جانشینی شهید حسن باقری بود. فرماندهان محورهای عملیاتی سپاه روزهای چهارشنبه به این پایگاه می‌آمدند و در جریان آخرین اطلاعات قرار می‌گرفتند و در خصوص هدایت جنگ در جنوب به تبادل‌ نظر می‌پرداختند.

اولین گزارش‌های اطلاعات و عملیات جنگ توسط شهید حسن باقری که مسئول اطلاعات و عملیات جنوب بود، در این پایگاه منتشر شد که در تغییر استراتژی و تحول جنگ تأثیر به‌سزایی داشت. قرارگاه کربلا (باشگاه گلف اهواز) در ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۹ در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول در فهرست آثار واجد شرایط تاریخی ـ فرهنگی ثبت و پنجم خردادماه ۱۴۰۰ از لوح ثبتی آن رونمایی شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1401051913499
  • خبرنگار : 71451