حفاظت از بانک ژن نژاد قوچ سنگسری با توزیع سالانه بیش از ۱۰۰ راس

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به فعالیت ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد قوچ سنگسری در این استان گفت: حفظ و حراست از بانک ژن نژاد ایرانی قوچ سنگسری یکی از مهم‌ترین اقدامات این ایستگاه است.

مصطفی شاه‌حسینی ۳بهمن ماه در بازدید از ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد قوچ سنگسری که با حضور محمدرضا قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، علیزاده نماینده مردم شهرستان دامغان و بندرآبادی فرماندار شهرستان دامغان انجام شد، از حفاظت  از بانک ژن نژاد ایرانی قوچ سنگسری با توزیع سالانه بیش از ۱۰۰راس از این گونه در بین دامداران کشور خبر داد و اظهار کرد: ایستگاه پرورش قوچ با هدف حفظ بانک ژن نژاد گوسفند سنگسری به منظور جلوگیری از انقراض این گونه گوسفند کوچ رو و کم‌توقع و همچنین با هدف ترویج گونه قوچ سنگسری در بین دامداران استان و کشور اقدامات مهم و قابل توجهی را انجام داده است.

وی گفت: به‌منظور حفظ نژاد قوچ سنگسری سالانه حدود ۱۰۰ رأس برای ترویج بین دامداران کشور و استان توزیع می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برخی از ویژگی‌های قوچ سنگسری تصریح کرد: از خصوصیات بارز این نوع نژاد، مقاوم بودن در مقابل خشکسالی و انواع بیماری‌ها، قانع بودن، رشد جبرانی سریع در مراتع است.

شاه‌حسینی با بیان اینکه گوسفند نژاد سنگسری متناسب با جثه خود مصرف علوفه محدودی دارد افزود: این گوسفند همچنین با شرایط آب و هوایی و مرتعی این استان و استان‌های همجوار سازگاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۲ تاکنون ۱۶ طرح تحقیقاتی کشوری در زمینه تغذیه و اصلاح نژاد توسط کارشناسان و محققان در این مجموعه انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: ایستگاه پرورش قوچ با مساحت زمینی بالغ بر ۱۰۰ هکتار برای کشت و تأمین علوفه در کیلومتر ۱۰ جاده دامغان ـ اصفهان قرار دارد که در حال فعالیت است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401110302300
  • خبرنگار :