رقابت‌ کشورهای مسلمان برای بهره‌گیری از ظرفیت جایزه مصطفی (ص) برای حل مسائل

مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت جایزه مصطفی (ص)، گفت: کشورهای عربستان، هند، ترکیه و عمان از این ظرفیت برای ارتقای حل مسائل بهره‌های زیادی برده‌اند.

به گزارش ایسنا، علی عمرانی امروز در نشست خبری نخستین فراخوان پروژه‌های مشترک و گرنت‌های بین‌المللی ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی‌ ریاست‌جمهوری با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت جایزه مصطفی(ص)، افزود: بنیاد علم مصطفی(ص) به عنوان یک مجموعه مردم نهاد در زیست بوم کشور تلاش دارد تا این همکاری‌ها را ارتقاء دهد.

وی افزود: جایزه مصطفی (ص) متعلق به جهان اسلام است و لازم است تا مجموعه‌های داخلی برای همکاری با این کشورها فعال‌تر عمل کنند و این همان اتفاقی است که در دوره اخیر اعطای جایزه مصطفی (ص) در اصفهان رخ داده است و می‌تواند به‌عنوان الگویی برای سایر مجموعه‌ها قرار گیرد.

عمرانی با اشاره به اختصاص ۷ کمک هزینه برای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در حاشیه پنجمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص)، خاطر نشان کرد: کشورهای دیگر از ظرفیت جایزه مصطفی(ص) بهره‌برداری کرده‌اند، نمونه آن کشور هندوستان است که قرارداد ۱۵ میلیون دلاری در ۵ سال را با محققان جهان اسلام منعقد کرده‌اند.

مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، اظهار کرد: در ایران نیز معاونت علمی بسیار دغدغه‌مند پیگیر برگزاری این جایزه است تا در قالب آن به‌هم‌رسانی‌ها ایجاد شود. علاوه بر آن وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های این جایزه را در دستور کار دارند.

وی یادآور شد: به اندازه‌ای فرصت‌های این جایزه مغتنم است که عربستان در قالب اعطای گرنت همکاری‌هایی را آغاز کرده است. کشورهای ترکیه، عمان و مالزی مثال‌های دیگری در این زمینه هستند.

مدیر اجرایی بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)، همکاری با شبکه دانشمندان جهان اسلام را ارتقای حل مسائل عنوان و خاطر نشان کرد: نشست تبادل فناوری و یا استپ نیز در راستای تبادل علمی و فناوری برای حل مسائل است.

عمرانی، اولویت این همکاری‌ها را کشورهای مسلمان دانست و افزود: ولی ما هیچ محدودیتی با دانشمندان غیر مسلمان کشورهای غیر اسلامی نداریم و اتباع کشورهای اسلامی ساکن در کشورهای غیر اسلامی از جمله اهداف همکاری ما با دانشمندان به شمار می‌رود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402092718972
  • خبرنگار : 30057