یک دکترای علوم ارتباطات اجتماعی مطرح کرد

ضرورت اولویت قراردادن شبه علم در مقابل دانش روان‌شناسی

یک دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، با اشاره به اینکه روان‌شناسی زرد برای مخاطبی است که سواد کمتری دارد و یا مخاطبی که با مشکلات بسیاری روبرو است، گفت: گاهی افراد به سمت فال‌گیر، دعانویس و رمال جذب می‌شوند؛ اما راهکارهایی که به آنها برای حل مشکلات ارائه می‌شود، پایه و اساس علمی ندارند.

حسین خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روان‌شناسی زرد و افزایش مخاطبان آنها، اظهار کرد: چند سال است مفهومی به نام روان‌شناسی زرد وجود دارد که در این مدل روان‌شناسی افکار رؤیایی و غیرکاربردی برای مخاطب تبلیغ می‌شود، در این مدل روان‌شناسی راهکارهای سریع و معجزه‌آسا به مخاطب وعده داده می‌شود که در صورت انجام این فعالیت‌ها و چند تکنیک به‌طور معجزه‌آسا خوشبخت، پول‌دار و... خواهند شد، درحالی‌که این نوع روان‌شناسی هیچ توجیه و بستر علمی ندارد و اشخاص تنها به‌جای استفاده از دانش روان‌شناس در علوم ارتباطات شبه علم را اولویت خود قرار می‌دهند.

وی افزود: اگر بخواهیم به مفهوم روان‌شناس زرد اشاره کنیم، کاربرد ترکیب (روان‌شناسان کاسب) صحیح نیست، کاسب یعنی کسی که کسب می‌کند و استفاده از کلمه کاسب برای جلوه‌دادن مفهوم درست نیست. آدم‌های کاسب با درآمد خود یک هدفی را ارائه می‌دهند؛ بنابراین توصیه می‌کنم کلمه مثبت را در تعبیر منفی به کار نبریم.

این دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، با بیان اینکه متأسفانه اتفاقی که در روان‌شناسی زرد می‌افتد برای مخاطبی است که سواد کمتری دارد و یا مخاطبی که با مشکلات بسیاری روبرو است و به‌ناچار به دنبال راه‌حل معجزه‌آسا می‌گردد، گفت: افراد فال‌گیر، دعانویس و رمال برای جذب مخاطب از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند، اما راهکار برای حل مشکلات آن‌ها پایه و اساس علمی ندارند.

 وی با تأکید بر اینکه امروزه دنیای تخصص است، تصریح کرد: دانش حرف اول را می‌زند و هرچه دانش و مطالعه بیشتر باشد، افراد در کار خود موفق‌تر خواهند شد. مخاطب باید آموزش ببیند که قابلیت یک مشاور خوب چیست و به چه کسی مراجعه کند و کدام مشاور را برای خود انتخاب کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402102618390
  • خبرنگار :