مناظره دانشجویی رحمتالله مرزوقی، نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی امشب، ۷ اسفندماه به همت خبرگزاری ایسنا و با همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی فارس در دفتر خبرگزاری ایسنا در شیراز برگزار شد.
در این مناظره مرزوقی ابتدا به بیان سوابق خود پرداخت.
سپس نوبت به پرسشهای دانشجویان رسید و مرزوقی هم یک به یک به سوالات پاسخ داد.
امیررضا خرمدل، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی فارس: اهداف کلی شما از حضور رقابتهای انتخاباتی مجلس چه بوده است؟
مرزوقی: بسته به شرایط اجتماعی روز، در هر زمان به یک نوع جهاد نیاز است. از ابتدای سال هم تصمیم نداشتم به انتخابات ورود کنم اما زمانی که در اوایل سال، مقام معظم رهبری روی مسئله انتخابات تأکید کردند، ما هم اوضاع جامعه را تحلیل کردیم و گفتیم هر کسی مقبولیتی دارد و افرادی هستند که به خاطر آنها پای صندوق رای بیایند، بهتر است در صحنه حضور یابند. اصلیترین مسئلهای هم که دنبالش هستیم این است که در وهله اول کمک کنیم مشارکت در انتخابات افزایش یابد و در ادامه هم دنبال این هستیم که این انجام وظیفه ما، منتج به نتیجه شود. ما وظیفه خود را انجام میدهیم و وقتی برای خدا کار کنیم، خداوند هم به نیتها توجه میکند.
اعتقاد دارم که افزایش مشارکت خیلی مهم است و انتخاب اصلح هم اهمیت فراوانی دارد. ما هم توان، تخصص، تجربه و حیثیتی داریم که باید به صحنه آورده و تقدیم نظام و انقلاب و مردم کنیم.
ابوالفضل امیدواری، دبیر کانون جدال بین تمدنی سازمان دانشجویان استان فارس و دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث: در خصوص اینکه برخی مسئولان رده بالای کشور یا فرزندانشان برای تحصیل به خارج از کشور میروند، چه نظری دارید؟ در میان صحبتهایتان این قضیه را پذیرفتید. همچنین نظر شما درباره شفافیت آرا چیست؟
مرزوقی: گفتهام که گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی در خارج مشکلی ندارد و منظور برای کسب علم است. چنانچه پیامبر(ص) تاکید کردند که علم را بیاموزید، حتی اگر در چین باشد.
کاملا موافق شفافیت هستم و در صورتی که به مجلس راه پیدا کنم، هر زمانی اعلام کنند، همه دارایی و آرای خود را اعلام میکنم. به استثنایی مواردی که مربوط به اسرار کشور است. قاعده ما، عمل بر اساس شفافیت است.
امیدواری: سوال بعدی من این است که شما چگونه وارد چند لیست انتخاباتی شدید؟
مرزوقی: من هیچ تلاشی به آن معنا که خودم به این لیستها بروم، نداشتهام. خودشان ارزیابیهایی کردند و افرادی را برای مصاحبه دعوت کردند. شورای وحدت، جبهه پایداری، کانون دانشگاهیان ایران و جامعه روحانیت، همه از ما دعوت کردند و در جلسات شرکت کردیم، سئوالاتی داشتند و پاسخ دادیم. هیچ نوع زد و بندی در اینکه وارد یک لیست شوم، مطلقا نبوده است. آنها تشخیص دادند که چه افرادی توانمندی دارند و آنها در لیستها قرار دادند. بنده یک بار امتحانم را برای دفاع از نظام و انقلاب پس دادهام. هر چه دارم متعلق به نظام و انقلاب است. در زندگی من یک نقطه ابهامآمیز وجود ندارد.
امیدواری: در خصوص هزینههایی که برای تبلیغات انجام دادهاید، هم صحبت کنید.
مرزوقی: معتقدم اگر کسی وامدار قدرت و ثروت دیگران باشد، حریت، شرافت و آزادمردی خود را از دست میدهد و دیگر نمیتواند نماینده مردم باشد. قبلا اعلام کردهام که کاملا متکی به منابع شخصی هستم. پساندازی دارم، بخشی از هزینهها را هم از طریق وامی که از بانک گرفتم، پرداخت میکنم.
امیرحسین سلیمانیان دبیر مرکز مطالعات صدر بسیج دانشجویی فارس: اگر داماد شما از شما درخواست شغل کرد، اجابت میکنید؟
مرزوقی: دامادهای من هر کدام شاغل هستند و حوزه کاری آنها طوری نیست که نیاز باشد من بخواهم کاری برایشان انجام دهم. حتی میتوانستم کاری کنم که یکی از دامادهایم در دانشگاه شیراز جذب شود ولی اینکار را انجام ندادم و ایشان خودشان هم چنین کاری را قبول نکردند.
سلیمانیان : نظرتان درباره مواضع و تحرکات جبهه پایداری بفرمایید؟
مرزوقی: جبهه پایداری جبههای است که به طور بنیادی نگاهش به مسئله انقلاب، بسیار عمیق و دقیق است و طبعا حساسیتهایی هم در این زمینه دارد.
سلیمانیان: شما عضو کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی هستید، آیا در جریان طرح جدید کنکور هستید؟
مرزوقی: شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیسیونهای مختلفی دارد و وقتی بخواهد طرحی در صحن علنی شورا مطرح شود، آن را در کمیسیونها بررسی میکنند. سال ۹۰ تا ۹۶ کمیسیونها خیلی فعال بودند. در دور دوم دولت حسن روحانی، به خاطر سند ۲۰۳۰ فعالیت کمیسیونها را کمرنگ کردند. راجع به مسئله کنکور هم کمیسیون آموزش دعوت میکرد، رئیس سازمان سنجش گزارش میداد که کمیسیون بتواند دیدگاههای اینها را بررسی کند. لذا طرحی که راجع به کنکور مطرح میشد، مورد تحلیل و نظر کمیسیون گرفته میشد.
سلیمانیان: بهنظر میرسد کنکور باعث شده معدل دانشجویان هر سال کمتر شود، چون شاهد یک سیستم صرفا حفظی هستیم.
درست است اما اصلا نمیتوان کنکور را تعطیل کرد. در برخی از رشتههای پرمتقاضی و مورد نیاز تقاضا بیش از عرضه است. اکنون دانشگاه زیاد شده است و ظرفیت برخی رشته هاخالی است. در حوزه علوم پایه اکنون دچار مشکل هستیم و در آینده دچار بحران میشویم. حتی در دانشگاههای بزرگ هم دارم دچار بحران میشویم اما میتوان مدل کنکور را تغییر داد. در برخی دانشگاهها چنین چیزی وجود دارد. باید مدل کنکور عوض شود و متکی بر حفظ و حافظه نشود. هم ارزیابی علمی هم استعداد محک زده شود.
سلیمانیان: قبول دارید تفکر انقلابی میان دانشجویان کمرنگ شده است؟
مرزوقی: تفکر انقلابی در دانشجویان ما کمرنگ شده و این ناشی از ناکارآمدی نظام آموزشی کشور است. البته این تنها متغیر نیست و سهم متغیرهای مختلف را باید در وضعی که در آن قرار گرفتهایم، ببینیم. تحولات بینالمللی و اجتماعی هم در این زمینه نقش دارند. رسانهها هم نقش زیادی دارند. ناکارآمدی همه دست به دست هم داده و باعث شده است که روحیه انقلابی در میان بچهها کمرنگ شود. مشکلات ناشی از کیفیت و شیوههای آموزشی است. برخی از معلمان هم قدرت تبیین مفاهیم دینی را ندارند.
سلیمانیان: درباره مافیای آموزش چه نظری دارید؟ ما در سیستم آموزش مافیا داریم؟
مرزوقی: بله. یکی از حوزههایی که کمتر به آن توجه میشود، آموزشهای غیررسمی مانند موسسات آموزشی مختلف است. گاهی اوقات گردش مالی آنها وحشتناک است و بدتر اینکه حتی برخی از آنان مجوز هم ندارند!
در برنامه توسعه هفتم کشور، مباحث آموزشی تدوین شده است که میخواهد آموزش عالی کشور را کاملا مأموریتگرا کند و آنها را به سمتی ببرد که بتواند از ظرفیت منابع انسانی متناسب با نیازهای منطقهای استفاده کند. در این زمینه کارهای زیادی میتوان انجام داد. اینگونه نیست که بگوییم ایده مشخصی برای این کار داریم، اما حتما باید آنجا کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسات کارشناسی وضعیت موجود نظام آموزش را بررسی کند تا بیینیم اهدافی که در فصول نوشته شده است، چه طرحهایی را میتواند مطرح کند. کیفیت آموزش مهم است و مولفههای متعددی دارد و اکنون طرحی در ذهن ندارم اما اینکه به این معنا نیست که دیدگاهی ندارم و مسائل ارتقای کیفیت را نمیشناسم. همه اینها مولفهها و تئوریهایی دارد و باید در فرآیند کاملا کارشناسانه مدون شود.
امیدواری: درباره سهیمه فرزندان ایثارگر در دانشگاهها چه نظری دارید؟
مرزوقی: علت این سهمیهها آن بود که آن کسی که پدرش جانش را برای این مملکت داده است، به حقش برسد. حقش این است که از برخی از مزایا برخوردار باشد. منتها کاری که آن زمان میکردیم این بود که دورههای آموزش تکمیلی برای ایثارگران خیلی زیاد برگزار میشد. حالا هم هرچه جلوتر میرویم، افرادی که میتوانند از ظرفیت این سهیمهها استفاده کنند، به شدت کاهش پیدا میکند.
امیدواری: آیا به تبعیضی که در این سهمیهبندی ها اتفاق میافتد، اعتقاد دارید؟
مرزوقی: قبول کنید که خلا و نبود پدر را باید به یک گونهای پر کرد. اکنون در کشورهایی که جنگ جهانی دوم کشته داشتند، فرزندانشان حقوق و مزایا دارند.
امیررضا خرمدل، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی فارس: در خصوص دانشگاههای استان چه برنامهای برای توسعه و ادغام آنان دارید؟ مخصوصا که اکنون برخی از دانشگاهها نگران بحث فضای خوابگاهی و یا ادغام در دیگر دانشگاهها هستند.
مرزوقی: دانشگاهها به چند گروه تقسیمبندی میشوند و مجموعهای از خانواده بزرگ آموزش عالی هستند. هر کدام برای مأموریتهایی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال پیام نور برای تربیت دانشجوی فوق لیسانس و دکتری نیامده بود بلکه برای آموزشهای مهارت محور در حوزههای مختلف آمده بود اما بعدا تغییر مأموریت داد. در یکی از دانشگاههای استان نسبت استاد به دانشجو در یکی از رشتهها، ۶۰۰ به یک است! این اطلاعات وجود دارد.
مسئله آموزش عالی استان خیلی مهم است، ولی بحثهایی مثل بحث آمایش آموزش عالی و تلفیق این دانشگاهها مطرح است که مسائل خود را دارد و باید با یک کار کارشناسی، کارهایی که به نفع آموزش عالی کشور است، انجام داد. مثلا بحثی است که دانشگاه هنر با دانشگاه شیراز تلفیق شود یا دانشگاه صنعتی با دانشگاه شیراز ادغام شوند.
سند آمایش آموزش عالی داریم که آموزش عالی باید کاملا مأموریت گرا و منطبق با نیازهای منطقهای حرکت کند. در وزارت علوم پیشنهاد دادم تا آموزش عالی منطقهای شده و به ۵ منطقه تقسیم شود و برای هر منطقه یک رئیس منظور شود و روسای مناطق عضو شورای وزارت علوم باشند و کار توسعه و ارزیابی را بر اساس رویکردهای منطقهای جلو ببرند. کار در حوزه آموزش عالی را میتوان انجام داد. کاملا کارشناسانه و هدفمند و معطوف به حل تأمین نیازهای کشور انجام شود.
خرمدل: پیام شما به دانشجویان چیست؟
مرزوقی: توصیه میکنم اندیشههای شهید بهشتی را بخوانند که شهید مظلومی است و انسان فوق العاده متفکری است. ایشان در سال ۱۳۵۸ جمله کلیدی فرمودند ما همچنان دچار فقر تئوریک هستیم. دانشجو عنصر فعال و روشنفکری است و میتواند روشنگر باشد. به نظرم دانشجویان باید به وظیفه خود توجه کنند. انفعال به نفع دانشجو و دانشگاه نیست. دانشگاه و دانشجو مرجعیت دارد و میتواند روی افکار عمومی تأثیر بگذارد و درتحولات اجتماعی نقشآفرین باشد. ممکن است برخی اوقات تحت تأثیر القائات رسانهای غرب قرار گیرند. اما باید خودمان کشورمان را بسازیم. چنانچه در انقلاب، جنگ و سازندگی، دانشجویان در همه صحنهها حضور داشتند. آنها باید در انتخابات هم نقشآفرین باشند تا انتخاباتی پرشور داشته باشیم و در نهایت به انتخاب اصلح منجر شود.
انتهای پیام