رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

ارتباط با صنعت، حلقه مفقوده در دانشگاه‌ است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقوله جوشش در دانشگاه به عنوان منشأ توسعه مهارت‌های جدید، صنایع نوآورانه و توانمندسازی است‌. 

محمدمهدی طهرانچی امروز(چهارشنبه ۱۶ اسفندماه) در هشتمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با اشاره به اینکه ورود به حوزه نوآوری، یک گام موثر در راستای  تحقق اقتصاد پویا است، اظهار کرد: این نگاه بایستی جدی باشد؛ چرا که اگر به این جهت حرکت نکنیم موفق نخواهیم شد. 

وی با اشاره به اینکه مدل‌های گذشته دیگر پاسخگوی نیازهای امروزی نیست، تاکید کرد: ارتباط نزدیک دانشگاه و صنعت یکی از حلقه‌های مفقوده رسیدن به نوآوری و در راستای آن اقتصاد پویا است. 

این مسئول افزود: چرا که اگر نتوانیم این دو بخش را به هم نزدیک‌تر کنیم، در آینده نه دانشجویی داریم و نه صنعت از نیروی ماهر و کارآمد برخوردار خواهد شد. 

طهرانچی با اشاره به تغییرات نسلی به واسطه توسعه فناوری و تغییرات محیطی، بیان کرد: همین تغییر نسلی باعث شده است تا فعالیت‌های دانشگاهی نیز از آن تاثیر گرفته و شاهد به وجود آمدن ابعاد فرهنگی و علمی در دانشگاه و ابعاد اجتماعی در صنعت باشیم.    

وی با بیان این که اگر وارد نوآوری نشویم اقتصادی پویا را شاهد نخواهیم بود، اضافه کرد: این فضای جدید در دانشگاه ابعاد فرهنگی و علمی و در صنعت ابعاد اجتماعی دارد؛ پس مفاهیم را بازسازی نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.  

نمایند مردم زنجان و طارم در مجلس نیز در این همایش با اشاره توجه به هنرستان‌ها و اهمیت مهارت آموزی، گفت: خیلی وقت‌ها نیاز به تحصیلات عالیه در صنعت نداریم بلکه نیاز به یک کاردان و هنرآموزی داریم که کار را یاد گرفته باشد. 

مصطفی طاهری تاکید کرد: روند غلطی است که هر دستگاهی برای خود اندیشکده تاسیس می‌کند، لذا می‌توانند به پژوهشکده و یا اندیشکده‌های توانمند اعتماد کنند و نتیجه خوبی بگیرند؛ چرا که خروجی این مراکز به اندازه نیروهایی که در اختیار دارند، نیست.

 وی اذعان کرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه یک شعار و ویترین است و البته هر دو طرف هم در این خصوص مقصر هستند. 

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم اصلاح آیین نامه‌های ارتقای استادان دانشگاه و تمرکز زیاد آن بر مقاله به جای راه حل‌های عملی برای تولید، تشریح کرد: مثلا یک دانشجو می‌تواند یک مقاله سطح بالای که کارکرد عملی دارد بنویسد؛ پس می‌توان در حوزه صنعت به‌خصوص تولید نگاه ویژه‌ای به دانشگاه داشته باشیم و گره‌ها را از بستر دانشگاه حل کرده و برای این مهم امتیازی نیز قائل شویم. اگرچه توانمندسازی افراد در حوزه‌های صنعت و کار بایستی از دبیرستان و هنرستان‌ها آغاز شود. 

همچنین بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان گفت: اگر بخواهیم در این دنیا سرمان در سرها بلند باشد، باید تکنولوژی روز را بفهمیم. 

 یوسف ثبوتی با اشاره به ظرفیت هوش مصنوعی در ایران و نقش‌دانشگاه‌های علوم پایه در بهروری دانش، خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در همه عرصه‌ها به ویژه مراکز علمی باشیم. 

وی با اشاره به پذیریش تفاوت نسل‌ها، بیان کرد: یک ایراد اساسی در دانشگاه‌ها و در بسیاری جاها دیده می‌شود، آن هم اینکه بیش از همه به نقاط ضعف خود می‌پردازند و کمتر نقاط قوت‌شان بیان می‌شود. در بسیاری از زمینه‌ها جوانان مستعد و ظرفیت‌های خوبی در ایران داریم. 

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۴۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402121612145
  • خبرنگار : 50534