شهردار مشهد:

فاز یک خط ۳ قطارشهری مشهد زائران را ارزان‌تر و سریع‌تر به حرم رضوی منتقل می‌کند

شهردار مشهد گفت: فاز یک خط ۳ کلیه زائرانی را که از طریق ریلی، پایانه مسافربری و هوایی وارد مشهد می‌شوند را با ارزان‌ترین و سریع‌ترین حالت به حرم رضوی منتقل می‌کند.

محمدرضا قلندر شریف امروز ۱۸ فروردین‌ماه، در مراسم تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد اظهار کرد: مشهد چهار خط ریلی دارد که طبق طرح جامع حمل‌ونقل مشهد است. 

وی افزود: خط یک و ۲ قبلا راه‌اندازی شده و خط ۲ در حال تکمیل است که ایستگاه‌های آن امسال به پایان می‌رسد. خط یک فرودگاه و خط ۲ راه‌آهن را سرویس‌دهی می‌کند و  خط ۳ مهمترین خط مترویی مشهد است که مهمترین بخش آن نیز فاز یک است. خط ۳ از شهرک ابوذر تا بولوار الهیه سرویس‌دهی دارد و امروز تست گرم فاز اول این خط انجام می‌شود که در میدان شهدا، باب‌الجواد(ع) و پایانه مسافربری است. امیدواریم فاز یک خط ۳ قطار شهری مشهد پاییز امسال به بهره‌برداری برسد.

شهردار مشهد بیان کرد: این فاز علاوه بر مجاوران، زائران را نیز سرویس‌دهی می‌کند. فاز یک خط ۳ کلیه زائرانی را که از طریق ریلی، پایانه مسافربری و هوایی وارد مشهد می‌شوند را با ارزان‌ترین و سریع‌ترین حالت به حرم منور رضوی متصل و امکان تشرف آنان در سریع‌ترین زمان را محقق می‌کند.

قلندر شریف ادامه داد: این بخش اتصال‌دهنده خطوط ریلی مشهد به حرم مطهر است که امسال حتما به بهره‌برداری خواهد رسید و زیر بار ترافیک خواهد رفت. حفاری خط ۳ در حال انجام و اتمام است و حفاری خط ۴ نیز همزمان انجام می‌شود. پیمانکار  خط ۴ نیز قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) است از محله خواجه‌ربیع تا انتهای محله مهرمادر امتداد دارد. امسال شاهد اتفاقات خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری در حوزه مترو و اتوبوس خواهیم بود. 

وی یادآور شد: خوشبختانه در جذب اوراق مشارکت عملکرد بسیار خوبی داشتیم و امسال ۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جذب شد که ۲هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به قطارشهری است.

 ۱۰۰ درصد ساخت ایستگاه‌ها و احداث تونل قطار شهری داخلی است

همچنین مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد گفت: سال ۷۹ که خط یک قطارشهری را شروع کردیم طراحی ایستگاه‌ها و تونل‌ها ۱۰۰ درصد خارجی بود؛ امروز ۸۰ درصد تجهیزات و ۱۰۰ درصد ساخت ایستگاه‌ها و احداث تونل داخلی است و در خط ۴ داخلی بودن تجهیزات را تا ۹۰ درصد هم می‌رسانیم.

کیانوش کیامرز اظهار کرد: این قطار مستقیم از خط ۲ وارد خط ۳ شده است. خط برگشت تا میدان بسیج احداث شده، باید قطعاتی از چین برسد که تا خردادماه خط برگشت به صورت کامل احداث خواهد شد.

وی بیان کرد: از فردا به صورت سه‌ شیفته احداث معماری ایستگاه‌ها و تجهیزات را داریم. شهرداری و شورا قول دادند راه‌اندازی و مسافرگیری امسال را در برنامه خود قرار دهند. در چند ماه آینده به ۴ هزار میلیارد نیاز داریم.

کیامرز افزود: تمام زیرساخت‌ها را آماده کردیم و اوراق بسیار خوبی برای مشهد عملیاتی شده که تیرماه به حساب شهرداری می‌آید. دولت ۲ هزار میلیارد به مشهد تخصیص داده که اگر عملیاتی شود آورده خوبی برای ما خواهد داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403011808784
  • خبرنگار : 50107