استاندار اعلام کرد

آغاز نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان

استاندار همدان اعلام کرد: با توجه به آغاز نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان، امیدواریم همه مالکان دارای ابنیه تاریخی و ثبت ملی شده فضای شهر را در حوزه گردشگری زیباتر کنند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد شنبه ۲۲ اردیبهشت در حاشیه بازدید از اماکن تاریخی تحت مرمت و احیای شهر همدان گفت: خوشبختانه به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان همدان نهضت احیای بناهای تاریخی در همدان آغاز و با سرعت خوبی در حال اجراست.

وی اظهار کرد: کهن‌شهر همدان با تاریخ بیش از ۳۰۰۰ ساله، آثار و ابنیه‌های بسیاری را در دل خود دارد که نیازمند توجه است و توجه ویژه به آثار و ابنیه‌ای که ثبت ملی شده و به عنوان اسنادی از فرهنگ و هنر ایران زمین و همدان هستند، باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد که این مهم در همدان جامه عمل به خود پوشیده است.

قاسمی‌فرزاد بیان کرد: امروز از پنج بنا شامل حمام‌قلعه، مدرسه، خانه مازوچی، ساختمان قدیمی بانک کارگشایی و خانه طباطبایی بازدید شد که این ساختمان‌ها مربوط به دو سده گذشته بوده و هم‌اکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با نظارت اداره‌کل میراث فرهنگی استان در حال احیاء و بازسازی آنها هستند.

وی خاطرنشان کرد: این بناهای تاریخی با تغییر کاربری در حوزه گردشگری فعال شده و در مسیر رونق گردشگری استان نقش بسزایی ایفا خواهند کرد تا محلی برای اقامت و پذیرایی گردشگران باشند و این بناها فضای بصری شهر را به طور قطع زیبا خواهند کرد و علاوه بر استحکام‌سازی بافت فرسوده، کارآیی و کارآمدی جدیدی به خود می‌گیرند.

استاندار یادآور شد: با توجه به اینکه نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان آغاز شده، امیدواریم همه مالکان دارای ابنیه تاریخی و ثبت ملی شده و یا بناهایی که دارای قابلیت‌های مشخصی در حوزه گردشگری هستند، از این بناها الگوگیری کرده و فضای شهر را در حوزه گردشگری زیباتر کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان هم گفت: با مذاکره و جلب رضایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طی دو سال گذشته در جهت احیاء و بازسازی فضاهای موجود، خوشبختانه سرمایه‌گذاری لازم در این بخش انجام شده و هم‌اکنون ۱۵ پروژه مرمتی در استان همدان فعال است.

محسن معصوم علیزاده اظهار کرد: بنای حمام قلعه با واگذاری به بخش خصوصی از طرف صندوق حفظ و احیاء در حال بازسازی است و تا یک ماه آینده آماده خدمت‌رسانی به گردشگران است.

وی افزود: مدرسه آزاد با ۳۸ میلیارد تومان، خانه مازوچی با ۷۰ میلیارد تومان، خانه طباطبایی و نیز ساختمان قدیمی بانک کارگشایی با بیش از پنج میلیارد تومان که در اختیار بخش خصوصی بوده و مالک خصوصی دارند، در حال بازسازی هستند که امیدواریم در سال آینده تمام این اماکن به تأسیسات گردشگری استان افزوده شوند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403022215808
  • خبرنگار :