مرتضي اخوان كاخي: مهدي اخوان ثالث راهي ميان‌بر از خراسان ديروز به يوش امروز زده است

دكتر مرتضي اخوان كاخي با بي‌نظير خواندن مهدي اخوان ثالث در شعر، وي را غير قابل مقايسه با ساير شاعران معاصر خواند. اين مدرس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: شاهكارهاي اخوان در كل شعر، اعم از شعر نو يا شعر كلاسيك، از زماني شروع مي‌شود كه شيوه پيشنهاد شده نيمايي را به‌صورتي كه خود او گفته است، تحقيق مي‌كند؛ يعني راهي ميان‌بر از خراسان ديروز به يوش امروز زده و ريشه‌هاي زبان فارسي و ادب كهنسال ايراني را كه در او اثر گذاشته است، به عنوان ريشه مي‌پذيرد و از گل‌ها و شكوفه‌ها و سرشاخه‌هايي كه متعلق به شعر نيماست، براي آزادي بيشتر در بيان استفاده مي‌كند. درنتيجه يك نوع پيوند بين گذشته و آينده مي‌زند؛ به اين جهت، مقام اخوان، مقام بي‌همتايي است. كاخي در ادامه افزود: اخوان بالاترين كوشش را در زمينه موجه جلوه دادن شيوه نيمايي داشت. وي تصريح كرد: اخوان نه تنها شاعري بزرگ، كه محققي بزرگ نيز بود؛ اما محقق بزرگي نبود و من اين را در كتاب روشن‌تر از خاموشي هم نوشته‌ام. اين پژوهشگر ادبيات با اشاره به توانايي اخوان ثالث در سرودن شعر در قالب‌هاي مختلف شعري، خاطرنشان ساخت: اخوان نه شاعر شعر نيمايي به تنهايي است و نه شاعر شعر كلاسيك به تنهايي؛ وي هر طور كه تشخيص داده، شعر گفته است. نبايد او را در قالب، حبس كنيم. وي درباره شخصيت اخوان ثالث قبل و بعد از انقلاب، عنوان كرد: اخوان بعد از انقلاب، شاعري است پيرتر، شكسته‌تر و دل شكسته‌تر. كاخي در زمينه ارزش‌هاي حماسي و اساطيري شعر اخوان ثالث تاكيد كرد: اشعار حماسي و اساطيري اخوان از نظر محتوايي و زباني قابل تعمق و تفكرند؛ اما بايد دانست كه اخوان تنها شاعر حماسه نيست، شاعر حماسه شكست هم نيست؛ آن طور كه برخي گفته‌اند، او در بعضي شعرهايش به شكست حماسه اشاره كرده و نه به حماسه شكست. وي افزود: منظور اخوان از به كار بردن مزدك در اشعارش، اصالت انديشه زرتشت و تركيب آن با عدالت اجتماعي مزدك است و مزدشتي او در انديشه ايراني‌اش و نه مذهبي‌اش به كردار نيك، پندار نيك و گفتار نيك (زرتشت) است. دكتر كاخي در پايان درباره ارتباط فكري مهدي اخوان ثالث با برداشت‌هاي ديني صادق هدايت در آثارش اظهار داشت: اخوان به هدايت، ارادتي بي‌انتها داشت؛ شعر ”روي جاده نمناك” او و مقدمه آن، نشانگر ميزان آن ارادت است. اما در هدايت، به‌دنبال سليقه ديني او نمي‌گشت و از اين بابت ارتباطي هم با هم نداشتند؛ اما هر دو به ايران بسيار عاشقانه اعتقاد دارند. انتهاي پيام
  • دوشنبه/ ۳ شهریور ۱۳۸۲ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8206-06300.17188
  • خبرنگار :