پژو با نام‌گذاري «آريان» براي پژو 206 صندوق‌دار مخالفت كرد

پژو 206 آريان به درخواست شركت پژو به پژو 206 اس.دي تغيير نام داد.

به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا، علت اين تغييرنام تاكنون به صورت مشخص اعلام نشده است، اما در اين باره يكي از مديران فرانسوي فعال در صنعت خودرو به ايسنا گفت: پژو تمايلي به استفاده نام آريان در اين خودرو نداشت، زيرا استفاده از اين نام نژاد پرستي حزب نازي را در سال‌هاي گذشته تداعي مي‌كند.

به گزارش ايسنا، شركت پژو در شهريور ماه براي نخستين بار در مراسم پرده‌برداري از اين خودرو در نمايشگاه بين‌الملي فرانكفورت از شريك ايراني‌اش نام برد و همچنين در دومين روز نمايشگاه اعلام كرد كه اين خودرو محصول مشترك پژو و ايران خودرو است، ولي در روزهاي ديگر هيچ نشاني از نام ايران در نمايشگاه نبود.

يك روز پس از پرده‌برداري از پژو 206 صندوقدار در آلمان، ايران خودرو نيز مراسم مشابهي را برگزار كرد و اين خودرو را آريان ناميد؛ در حالي كه پژو در فرانكفورت اين خودرو را پژو 206 سدان ناميده بود. حال با فشار شركت پژو نام اين خودرو به اس.دي تغيير كرده و اين در حالي است كه دكتر طهماسبي - وزير صنايع و معادن - در مراسم پرده‌برداري از پژو 206 صندوقدار خواستار هويت مستقل ايراني براي اين خودرو شده بود.

لازم به يادآوري است كه داستان تولد پژو 206 صندوقدار از طرحي به نام نيو پيكان آغاز شد. NP يا پيكان جديد كه در مركز تحقيقات ايران خودرو به انتهاي مراحل طراحي رسيده بود، قرار بود جايگزين پيكان شود؛ اما اين پروژه در نهايت متوقف شد و علت اصلي توقف اين پروژه اين بود كه شركت پژو اعلام كرده بود حاضر نيست پلات فرم 206 را در اختيار ايران قرار دهد، اما سرانجام در پروژه 206 صندوق‌دار با اين موضوع موافقت كرد.

به گزارش ايسنا، پژو 206 اس.دي از يك ماه ديگر وارد بازار ايران مي‌شود. پژو 206 صندوقدار بر روي پلات‌فرم 206 با موتور TU5 و با قدرت موتور 110 اسب بخار عرضه خواهد شد. توليد آزمايشي اين خودرو آغاز شده و قيمت اوليه آن نيز بيش از 13 ميليون تومان تخمين زده مي‌شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۶ دی ۱۳۸۴ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8410-02849
  • خبرنگار :