رييس مركز تحقيقات كنترل دخانيات در گفت‌و‌گو با ايسنا: مصرف غيراستاندارد و سرگرمي اكسيژن موجب بيماريهاي مهلك مي‌شود مصرف اكسيژن فقط با تجويز پزشك مجاز است

درحاليكه استفاده از قليان اكسيژن از سوي برخي غيرمتخصصان، بي‌خطر دانسته شده، متخصصان علم پزشكي معتقدند كه اكسيژن را بايد به مثابه يك دارو تلقي كرد و استفاده از آن براي سرگرمي، ضررهاي جبران‌ناپذيري دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، اگر چه وزير بهداشت با اعلام رسمي، «تاييد قليان اكسيژني از سوي اين وزارتخانه» را رد كرد و به ماجراي آن از نظر تاثيراتش بر سلامتي پايان داد، اما سوالي كه شايد براي برخي هنوز وجود داشته باشد، اين است كه استفاده از اكسيژن به طور سرخود و بدون تجويز پزشك، چه تبعاتي دارد؟

در همين زمينه، دكتر حيدري، رييس مركز تحقيقات كنترل دخانيات در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا با تصريح اين كه قليان اكسيژني كه در آن به جاي توتون از اكسيژن استفاده مي‌شود، بايد از مراحل مختلفي از نظر نتايج و آثار بهداشتي بررسي شود تا مورد تاييد متخصصان قرار گيرد، اظهار كرد: در همين رابطه، متخصصان مركز تحقيقات كنترل دخانيات آن را به عنوان روش درماني مطالعه كرده و قرار است كه به صورت پايلوت در برخي بيمارستان‌ها براي بيماران ريوي مورد استفاده گيرد.

وي در عين حال تصريح كرد: با اين حال، برخي افراد ميان بر زده و از اين وسيله به عنوان يك روش جايگزين براي كشيدن قليان تبليغات كردند. البته وزارت بهداشت وارد عمل شده و اين وسيله جايگزين را تاييد نكرده و كاملا با آن مخالفت كرد.

رييس مركز تحقيقات كنترل دخانيات افزود: هنوز عوارض ناشي از مصرف اين نوع قليان در دست نيست. بنابراين چنانچه اين وسيله بي‌مهابا، بدون برنامه و كنترل ترويج يابد، هم باعث حفظ عادت كشيدن قليان در جامعه شده و هم اين كه اكسيژن با اندازه‌هاي غيراستاندارد مي‌تواند بيماريهاي مهلكي را به بار آورد. همچنين با آگاهي بخشيدن به مردم بايد شرايط را براي حفظ سلامت جامعه فراهم كرد.

دكتر حيدري با بيان اين كه استفاده از قليان ممكن است باعث بروز بيماري‌هايي از راه دهان مانند هپاتيت و سل شود، خاطرنشان كرد: مصرف اكسيژن زياد نيز باعث رقيق شدن خون، سرگيجه، سردرد، احساس تهوع و در نهايت از بين رفتن سلول‌ها مي‌شود. بنابراين مصرف بيش از حد استاندارد اكسيژن به طور قطع اين نوع بيماريها را به دنبال خواهد داشت.

رييس مركز تحقيقات كنترل دخانيات با بيان اين كه قليان اكسيژني وسيله‌اي كاملا درماني است، افزود: از اين رو به طور عادي افراد جامعه به آن نيازي ندارند و فرد با يك دم و بازدم مي‌تواند اكسيژن بدن را تامين كند. البته اين وسيله در بيماران مبتلا به برونشيت‌هاي مزمن و جراحت در قفسه سينه و با عضلات تنفسي شل و ناكارآمد به افزايش حجم ريه آنها كمك خواهد كرد.

اكسيژن به لحاظ پزشكي يك دارو است

دكتر مژدهي آذر- داروساز - نيز با بيان اين كه اكسيژن به لحاظ پزشكي يك دارو است به خبرنگار ايسنا گفت: معمولا اكسيژن در احياي بيماران با مشكلات تنفسي و در جراحي‌ها براي تنظيم اكسيژن بدن بيمار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: اكسيژن ماده‌اي نيست كه هر فردي بتواند به طور بي‌رويه از آن استفاده كند و افراد بايد با تجويز پزشك آن را مصرف كنند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8702-00885
  • خبرنگار :