ژازه را فراموش نكنيد... عكس‌هاي كوروش ابوطالب امام عرضه شدند

"ژازه را فراموش نكنيد، او هنرمند معمولي نبود، بلكه ابداع‌كننده بسياري از سبك‌ها و كارها به‌شمار مي‌رفت. از تجربيات و كارهايش الهام بگيريم بعد استفاده كنيم؛ كپي محض نكنيم."

نمايشگاه عكس‌هاي كوروش ابوطالب امام با عنوان "ياد آهن و ژازه" در تهران گشايش يافت.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نمايشگاه با 19 اثر سياه و سفيد و رنگي عصر روز گذشته درحالي در گالري سيحون به‌نمايش درآمد كه ياد و خاطره ژازه طباطبايي را در اذهان زنده كند. عموم عکس‌هاي اين نمايشگاه در سال 72 ثبت شده‌اند.

ابوطالب امام گفت: وقتي ژازه از دنيا رفت، به‌دليل شرايط زماني و موقعيتي كه وجود داشت سبب شد تا نام وي در خبرها گم شود و پس از آن نيز صحبتي به ميان نيايد. حالا من نمايشگاه را براي اين برگزار كردم تا يادي از كارها و خود ژازه باشد، كارهايي كه براي خيلي از ما نقطه‌ي عطفي است، نقطه‌اي كه بتوانيم به آن ارجاع كنيم.

او تاكيد كرد، ژازه آدم معمولي نبود كه با رفتنش، كارهايش فراموش شوند، او بنيان‌گذار بسياري از كارها و سبك‌ها در نقاشي و مجسمه به‌شمار مي‌رفت و در هنر كشور ما تأثير زيادي گذاشت. كارهايي كه ژازه مي‌كرد، شايد در دنيا كم‌ نظير به‌شمار رود و كمتر هنرمندي باشد كه به اين شيوه كار كند. من با وجود آشنايي با مجسمه‌هايش هنوز تمام زير و بم را نمي‌دانم، چون بعضي از آثارش حركت و حس دارد.

به تعبير ابوطالب امام، با رفتن ژازه چيزي تغيير نمي‌كند. ما هم اگر مي‌خواهيم از كارهايش استفاده كنيم اول شناخت پيدا كنيم و بعد ايده بگيريم.

دوست سال‌هاي دور و نزديك مرد مجسمه‌هاي آهني ايران، مدعي شد، ژازه مجسمه‌هايش را زياد ارايه نمي‌كرد و تنها سال‌ها پيش در يك نمايشگاه كه به همت شهرداري وقت برگزار شد كارهايش را نمايش داد. روابط عمومي اصرار داشت كه يك كار به شهردار وقت اهدا شود... همان‌جا بود كه دوتا از كارهايش كم شد. مدت‌ها پي‌گيري كرد تا توانست آن‌ها را پس بگيرد.

وي ابراز كرد، نوشته‌هاي ژازه طباطبايي هم در بايگاني و آرشيو شخصي‌اش ماندند و هيچ‌وقت از آن‌ها استفاده نشد؛ آن چيزهايي هم كه به‌كار مي‌رفت، گاهي سانسور مي‌شد؛ در واقع ژازه خودسانسوري مي‌كرد.

نمايشگاه "ياد آهن و ژازه"  تا روز پنجشنبه، 20 تيرماه جاري، هر روز از ساعت 10 تا 18 در گالري يادشده واقع در خيابان خالد اسلامبولي، کوچه چهارم، پلاک 30 داير است.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۶ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8704-08676
  • خبرنگار :