هم‌زمان با هفته‌ي دفاع مقدس انجام شد: رونمايي از كتاب «بابانظر؛ خاطرات شهيد محمدحسن نظرنژاد»

در مراسم رونمايي از كتاب «بابانظر؛ خاطرات شفاهي شهيد محمدحسن نظرنژاد» با مصاحبه‌ي سيدحسين بيضايي و تدوين مصطفي رحيمي، از تدريس درس «آشنايي با دفاع مقدس» در دانشگاه‌ها خبر داده شد.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در رونمايي از كتاب «بابانظر؛ خاطرات شفاهي شهيد محمدحسن نظرنژاد» كه روز گذشته (سه‌شنبه، 31 شهريورماه) در حوزه‌ي هنري برگزار شد، سيديحيي رحيم‌صفوي - دستيار و مشاور عالي فرماندهي کل قوا - در سخناني گفت: باورم اين است که جوانان وقتي بر سر مزار شهدا به راز و نياز مي‌پردازند، شهدا واسطه‌ي آن‌ها مي‌شوند و حاجت خود را مي‌گيرند. شهيدان در مکتب عشق چيزهايي را کسب کرده‌اند که علما و انديشمندان ما در مکاتب فلسفي ياد نگرفته‌اند.

رحيم‌صفوي افزود: بعد از 29 سال از شروع جنگ و گذشت 20 سال از پايانش با همت شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و وزارت علوم، درس «آشنايي با دفاع مقدس» در وزارت علوم براي همه دوره‌هاي کارشناسي به عنوان درس عمومي و اختياري براي همه‌ي رشته‌ها تصويب شد و از همين سال تحصيلي و ترم جديد در دانشگاه‌هاي شهيد بهشتي، شهيد رجايي، كرمان، اهواز و يزد ارائه مي‌شود كه اميدواريم در آينده در مقاطع تخصصي و بالاتر هم قرار بگيرد.

او با تشکر از عوامل و پديدآورندگان اين اثر، به عنوان يك پيشنهاد اعلام كرد: اميدوارم دفتر ادبيات و هنر مقاومت به غير از کارهاي بزرگي که در رابطه با دفاع مقدس و خاطرات انجام مي‌دهد، متناسب با مسائل جديدي که در کشور رخ مي‌دهد و به طور خاص موضوع تهديد و جنگ نرم هم به انجام امور پژوهشي و انتشار آن‌ها اقدام كند.

رحيم‌صفوي سپس با بيان خاطرات خود از شهيد نظرنژاد و اين‌كه نيمي از كتاب را خوانده است، گفت: اميدوارم اين اثر همچون «خاك‌هاي نرم كوشك» كه چاپ 74 آن فروردين‌ماه منتشر شد، مورد استقبال قرار گيرد. کتاب «بابانظر» کتابي منطبق بر واقعيت‌هاي جبهه و حقيقت جنگ است و يكي از ويژگي‌هاي بارز آن، غلو نكردن در گفتارش است.

حسن بنيانيان - رييس حوزه هنري - هم در سخناني اظهار كرد: همه‌ي عزيزاني كه خاطرات خود را نقل مي‌كنند و همه‌ي كساني كه با حوصله آن‌ها را از نوار پياده، تدوين، چاپ و توزيع مي‌كنند و با خلاقيت مخاطب را به خواندن صفحات اول كتاب تحريك مي‌كنند، كارهاي ارزشمندي مي‌كنند؛ اما عمق آن‌را نمي‌دانند. از مرتضي سرهنگي مي‌خواهم دوستاني را مأمور كند تا روي عمق اثربخشي اين‌گونه آثار هم كار كنند.

او در ادامه گفت: ما كه درگير هستيم با اين‌كه چگونه تمدن اسلامي را حفظ كنيم، بايد بدانيم خاطرات دفاع مقدس‌مان يك ذخيره‌ي بسيار علمي براي تمدن‌سازي است. در دفاع مقدس يك سلسله آدم‌ها با فطرت پاك داشتيم كه ساختار تمدن اسلامي را تثبيت كردند. امروز هنر تمدن‌سازي در كتاب‌هاي ما و لابه‌لاي همين خاطرات نهفته است؛ اما كو آن استادي كه با يك نگاه اين‌ها را به تجربه تبديل و وارد محيط كار كند؟

بنيانيان همچنين توضيح داد: رشته‌ي ادبيات جنگ و دفاع مقدس در مقطع كارشناسي ارشد در حال حاضر در دانشگاه كرمان هست و دوره‌ي دكتري را هم در آموزش عالي پس از پايان اين دوره خواهيم داشت.

در ادامه، متن پيام عزت‌الله انتظامي درباره‌ي كتاب «بابانظر» خوانده شد.

اين هنرمند تئاتر، سينما و تلويزيون در اين پيام آورده بود: پس از خواندن كتاب خاطرات «بابانظر»، تنها مي‌توان گفت كه خداوند بزرگ چه توان و اثرگذاري‌اي به اين مرد بخشيده است كه با جراحات متعدد در هر ميدان نبرد، باز دست از جهاد و مبارزه برنمي‌دارد. از خداوند براي اين بزرگ‌مرد آمرزش مي‌خواهم و مهم‌تر آن‌كه براي هميشه ما را قدردان واقعي زحمات و تلاش‌هاي اين عزيزان بگرداند.

همچنين متن يادداشت پرويز پرستويي به همراه فيلم سخنان او در باره‌ي اين كتاب خوانده و پخش شد كه در آن گفت: ... با دقت هرچه تمام‌تر خواندن كتاب را شروع كردم و تمام لحظات را با بابانظر بودم و در كنارش به هر جايي كه رفت، رفتم و هر تركشي خورد، در بدنم احساس كردم. با زخم‌هاي او، با مقاومت‌هايش و با جديت‌هاي بابانظر همه‌ي اين‌ها را حس كردم. اگرچه بابانظرها زياد هستند و تمامي ندارند؛ اما اين ما هستيم كه يادمان مي‌رود و آن‌ها را نمي‌بينيم. اميدوارم شرايطي فراهم شود كه اين اثر جاودانه كه حاصل هشت سال دفاع مقدس است، به تصوير كشيده شود و خود بنده‌ي كوچك‌ترين حاضرم علي‌رغم نقد و انتقادهايي كه در خصوص كليشه ‌شدنم در اين نوع كارها مطرح است، نقش كوچكي در اين اثر جاودانه كه پر از حماسه، خودسازي، اعتقاد و ايمان است، داشته باشم. فقط تقاضا دارم به هر شكلي كه ممكن است، اين كتاب در اختيار كل ملت ايران قرار بگيرد تا شايد يادآوري شود كه بابانظرها چه كردند و ما چه مي‌كنيم.

محمدباقر قاليباف - شهردار تهران - نيز در سخناني گفت: من اصلا بابانظر را نمي‌شناختم. او در عمليات سپاه كوه‌سنگي مشهد بود. از توده‌هاي مردم برخاسته بود و با همه‌ي وجودش در خدمت اسلام و قرآن بود.

قاليباف سپس با بيان بخشي از خاطرات خود در دوران دفاع مقدس با بابانظر، متذكر شد: كساني كه در جنگ نبودند، آمدند و درباره‌ي جنگ گفتند و خود بچه‌هاي جنگ فراموش شدند. او از اين مسأله رنج مي‌برد. بابانظر يك اسطوره در جنگ بود. آن‌چه كه امروز بيش از هرچيزي در حوزه‌ي دفاع مقدس آزاردهنده است، اين است كه اجازه ندهيم در جنگ تحريف اتفاق بيافتد و به گونه‌اي عمل نكنيم كه به عنوان يك رزمنده از جامعه طلبكار باشيم. طوري هم نباشد كه كساني كه آن روزها مي‌توانستند و به جنگ نيامدند، امروز جلودار باشند.

او همچنين تأكيد كرد: فرهنگ واقعي و دست‌نخورده‌ي بسيج تنها فرهنگي است كه مي‌تواند ما را نجات دهد. شهيد بابانظر تاريخ عظيمي دارد. كاري كنيم كه اين فرهنگ در جامعه‌ي ما با همان شكلي كه در دوران دفاع مقدس بوده، بماند و آن‌را در صحنه‌ي مديريت جامعه پياده كنيم؛ نه اين‌كه در موزه نگه داريم. اين روحيه‌ي بسيجي است كه مي‌تواند ما را در چالش‌هاي اجتماعي - فرهنگي نجات دهد. اين يادداشت‌ها و كتاب‌ها و اين اثر و واقعيت‌هاي دوران دفاع مقدس سرتاسر حماسه است و بايد سهمي در انتقال آن‌ها به نسل جديد داشته باشيم.

در ادامه، فيلم «پوريايي ديگر» درباره‌ي زندگي اين شهيد پخش شد و سپس مرتضي سرهنگي - مسؤول دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري - در سخناني با اشاره به خاطراتي از دوران جنگ، گفت: چرا بايد خاطرات جنگ نوشته شود؟ براي اين‌كه وقتي سربازي خاطراتش را مي‌نويسد، تا ابد 20ساله مي‌ماند و اين ادبيات هميشه جوان. صدام مي‌خواست شيعه و ايراني‌ها را از روي زمين محو كند؛ اما ديديم كه نتوانست. امثال نظرنژادها جلو كساني ايستادند كه مي‌خواستند ايراني نباشد. ايجاد دستور زبان تبليغي جنگ در نظام رسانه‌يي ما اتفاق نيافتاده است و در روزنامه‌ها برخي را بزرگ و برخي را كوچك مي‌كنند.

او در پايان افزود: شايد بتوانيم با كمك شهرداري و آموزش و پرورش، كتاب‌هاي «دا» و «بابانظر» را بين معلم هاي استان تهران توزيع كنيم.

همچنين سيدمهدي خاموشي - رييس سازمان تبليغات اسلامي - در سخناني با اشاره به رشادت شهدا در جنگ و دوران انقلاب اسلامي، گفت: آن‌ها از خدا اجر مي‌گيرند و بايد براي دين قيام كرد.

او سپس با بيان اين‌که بهترين کتاب براي درک محتواي کتاب «بابانظر»، «عين الحيات» علامه مجلسي است، خاطرنشان كرد: بعضي اوقات دنبال انسان کامل تصورمان مي‌گرديم؛ اما نبايد خيلي دنبال تصور بدويم. من «بابانظر» را سه‌روزه خواندم و مقداري هم ويراستاري کردم و تحويل دفتر ادبيات مقاومت دادم.

خاموشي در ادامه با تبريک شهادت بابانظر به خانواده‌اش، گفت: وظيفه‌ي ما اين است که راه آن‌ها را با بيان خاطرات‌شان ادامه دهيم و احياي ادبيات دفاع مقدس و بازگشت به همان ادبيات اوايل انقلاب تنها راه برون‌رفت ماست.

در پايان اين مراسم با حضور قاليباف، صفوي و بنيانيان، از مصطفي رحيمي، سيدحسين بيضايي و خانواده‌ي بابانظر تقدير شد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8807-00090.118835
  • خبرنگار :