«جويندگان کسوف» جمعه به قطب جنوب مي‌رسند

شكارچيان ايراني سايه در چهارمين قسمت مستند «جويندگان کسوف» كه جمعه شب اين هفته در شبكه چهارم سيما پخش مي شود به قطب جنوب مي‌رسند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، «جويندگان کسوف» عنوان مجموعه مستندي علمي است که سفر دو ماجراجوي ايراني را براي رصد خورشيدگرفتگي به نقاط مختلف جهان روايت مي‌کند.

بابک امين تفرشي و سياوش صفاريان‌پور، دو راوي اين مجموعه مستند 13 قسمتي هستند که به تازگي از شبکه 4 سيما در حال پخش است.

تفرشي و صفاريان‌پور براي تصويربرداري اين مجموعه در مجموع به قلب جنگل‌هاي آفريقا، جنگل آمازون، قاره جنوبگان، اقيانوس آرام، شمال و جنوب سيبري و چندين کشور مختلف سفر کردند.

اين مستند علمي با روايت رصد خورشيدگرفتگي آفريقا شروع شده است و در قسمتي که اين هفته پخش خواهد شد به جنوبگان مي‌رسد.

بابک امين تفرشي و حميد جديري خداشناس، دو مسافر جنوبگان بودند که براي رصد کسوف به دورافتاده‌ترين قاره زمين، جنوبگان، سفر کردند.

از آنجا که خورشيدگرفتگي، جزو پديده‌هاي نادر آسماني است، ساخت اين مجموعه 13 قسمتي، بيش از 10 سال طول کشيده است.

بابک امين تفرشي و سياوش صفاريان‌پور در بازه 10 ساله تصويربرداري، راوي خورشيدگرفتگي‌هاي بارزي بودند که در گوشه و کنار جهان رخ مي‌داد.

نمايش واکنش مردم با فرهنگ‌هاي مختلف نسبت به خورشيدگرفتگي و تمايز هر خورشيدگرفتگي با ديگري، چه از بعد زماني و چه از لحاظ وضعيت تاج خورشيد، اين مستند را تبديل به مجموعه‌اي بي‌بديل کرده است.

مجموعه جويندگان کسوف به کارگرداني سياوش صفاريان‌پور و تهيه‌کنندگي محمدفواد صفاريان‌پور، جمعه شب‌ها، ساعت 23 از شبکه 4 سيما پخش مي‌شود.

گفتار متن اين مجموعه مستند را اسماعيل ميرفخرايي انجام داده است. جمعه اين هفته، ششم خرداد، قسمت چهارم اين مستند پخش خواهد شد.

اين مستند علمي، جزو معدود مستندهاي توليدي علمي صداوسيما است و به سبب 12 سال تلاش پياپي براي تصويربرداري و تدوين، نمونه‌اي بي‌همتا، چه در ايران و چه در جهان، است.

بابک امين تفرشي، راوي نخست اين مجموعه، منجم و رصدگر پرآوازه ايراني و دبير پروژه جهاني «جهان در شب» است؛ تفرشي به سبب عکس‌هاي کم ‌نظيرش از مناظر زميني در زمينه آسمان پرستاره، شهرتي جهاني دارد.

سياوش صفاريان‌پور، کارگردان اين مستند علمي نيز به مدت 10 سال کارگردان برنامه آسمان شب شبکه 4 سيما بود و هم اکنون عضو شوراي مرکزي پروژه جهاني «صلح ستارگان» است.

نام اين مجموعه علمي، جويندگان کسوف، برگرفته از نام ماجراجوياني است که پياپي براي رصد خورشيدگرفتگي و رفتن به زير سايه ماه در روز، به هر آنجا که سايه ماه قرار است بر زمين بيافتد، سفر مي‌کنند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۴ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9003-03158
  • خبرنگار :