چرا سپرده‌ي 10 ساله‌ي عمره سود كوتاه‌مدت مي‌گيرد؟

رييس سازمان حج و زيارت يك روز پس از آن‌كه ثبت نام عمره در بانك‌ها آغاز شد، گفت: «براساس تفاهم‌هاي صورت‌گرفته با بانك، قرار شده است سود اين سپرده‌ها 10 درصد محاسبه شود»؛ اما حالا كه نزديك به پنج‌ماه از سپرده‌گذاري عمره مي‌گذرد، رييس شوراي هماهنگي مديران عامل بانک‌ها اعلام كرده كه براساس قراردادهاي قبلي، سود اين سپرده‌ها شش درصد است.

به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان حج و زيارت پس از گذشت چهارماه سرانجام 28 دي‌ماه، شش‌ميليون و 566هزار و 203 نفري را كه در بانك‌ها ملي و ملت وديعه‌گذاري كرده بوند، قرعه‌كشي كرد. رييس سازمان حج و زيارت در همان مراسم، سي‌دي نرم‌افزار قرعه‌كشي را به نمايندگان بانك‌ها داد و اعلام نتايج را به دست آن‌ها سپرد.

علي ليالي ـ رييس سازمان حج و زيارت ـ در آن مراسم به خبرنگاران گفت: چاپ نتيجه‌ي قرعه‌كشي اين جمعيت قطعا به زمان مكفي نياز دارد و اين كار بلافاصله امكان‌پذير نيست؛ اما به‌طور قطع، تا پيش از پايان سال، نتيجه به مردم اعلام خواهد شد. البته ما تلاش مي‌كنيم اين زمان خيلي دير نشود.

سازمان حج و زيارت با علم به آن‌كه مردم براي اطلاع از نوبت و زمان اعزام‌شان به سرزمين وحي عجله مي‌كنند، مسؤوليت اعلام نتايج قرعه‌كشي را به بانك‌ها سپرد، در حالي كه به گفته‌ي رييس سازمان حج و زيارت، ثبت نام عمره و قرعه‌كشي به اين شكل، نخستين تجربه‌ي اين سازمان نبوده است كه براي اين كار با مشكل مواجه شود.

سازمان حج و زيارت نظام قرعه‌كشي را براي تعيين اولويت در ثبت نام‌هاي عمره‌ي سال 1387 براي نخستين‌بار تجربه كرد. آن زمان، ثبت نام عمره به مدت دوماه (از 5 فرودين تا 5 خرداد) در بانك ملت انجام شد كه پس از گذشت نزديك به پنج‌ماه، در 14 آبان‌ماه 1387، اولويت وديعه‌گذاران قرعه‌كشي و پس از سه روز در 17 آبان‌ماه اطلاع‌رساني نتايج قرعه‌كشي عمره از سوي بانك عامل انجام شد.

افرادي كه اكنون براي عمره وديعه‌گذاري كرده‌اند و به گفته‌ي مسؤولان سازمان حج و زيارت، هر روز با بخش‌هاي مختلف اين سازمان تماس مي‌گيرند، مي‌خواهند بدانند تكليف‌شان چيست و اگر قرار است تا 10 سال ديگر اعزام شوند، براي سپرده‌ي خود فكري كنند.

اما در اين ميان، بانك‌هاي عامل اعلام كرده‌اند كه به سپرده‌ي آن‌ها كه كوتاه‌مدت تلقي مي‌شود، سود شش درصد مي‌دهند، اين در حالي است كه رييس سازمان حج و زيارت پيش از اين از توافق‌ها براي اختصاص سود بيشتري سخن گفته بود.

علاوه بر اين، سپرده‌ي وديعه‌گذاران از 3 تا 10 سال در بانك‌ها مي‌ماند كه براساس قوانين جاري نظام بانكي كشور، اين سپرده‌ها با توجه به مدت زماني كه در اختيار بانك‌ها قرار دارند، بايد از 12 تا 15 درصد سود بهره‌مند شوند. هرچند اين سود براساس نظام قبلي محاسبه شده است و در نظام جديد بانكي، سود سپرده‌هاي بلندمدت بين 15 تا 17 درصد محاسبه مي‌شود. البته سپرده‌ي بلندمدت نيز حداكثر پنج ساله است كه سود آن نيز 20 درصد محاسبه مي‌شود.

البته براساس نظام بانكي كشور اگر سپرده‌اي در بانك‌ها گذاشته شود و با عنوان «قرض‌الحسنه» يا «بلندمدت» نباشد، در سيستم بانكي، كوتاه‌مدت ثبت مي‌شود، حتا اگر 10 سال نزد بانك بماند و در تمام اين مدت نيز سود سپرده‌ي كوتاه‌مدت به آن تعلق مي‌گيرد كه اتفاقا سپرده‌ي عمره همين وضعيت را دارد،‌ چون تنها با عنوان سپرده‌ در نزد بانك‌هاست.

با توجه به اين شرايط چرا سپرده‌ي عمره‌گزاران كوتاه‌مدت محاسبه مي‌شود و سازمان حج و زيارت و بانك‌هاي عامل، قرارداد عمره‌گزاران را از كوتاه‌مدت به بلندمدت تغيير نمي‌دهند؟

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9011-06314
  • خبرنگار : 71021