با برگزاري نمايشگاه عكس،

يادواره‌ي شهيد «سعيد جان‌بزرگي» برگزار شد

یادواره‌ي شهید سعید جان‌بزرگی - عكاس جنگ - شامگاه بیست‌ویکم تیر ماه در حالي در تالار ناصري خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار شد كه بخشي از عكس‌هاي به جا مانده از اين هنرمند نيز به نمايش درآمد.

یادواره‌ي شهید سعید جان‌بزرگی - عكاس جنگ - شامگاه بیست‌ویکم تیر ماه در حالي در تالار ناصري خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار شد كه بخشي از عكس‌هاي به جا مانده از اين هنرمند نيز به نمايش درآمد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجید سرسنگی - مدیرعامل خانه‌ي هنرمندان ایران – در آغاز اين مراسم با خیر مقدم به حاضران و خانواده‌ي اين عكاس شهید گفت: در فضایی که کار کردن در هنر دفاع مقدس مهجور مانده و تعداد کمی از هنرمندان در این راه فعالیت می‌کنند، برگزاری چنین مراسم ارزشمندي مایه افتخار است.

او در بخش ديگري از سخنانش با مرور هشت سال دفاع مقدس و جايگاه آن سال‌ها، عنوان كرد: اين سال‌ها موهبتی الهی بود که به ایرانیان بخشیده شد، اما به زعم بنده جاي فعاليت‌هاي بيشتري در عرصه‌ي فرهنگ و هنر برای معرفي اين فضاهای معنوی وجود دارد.

او گفت: اين عرصه فضایی است که شهدای بزرگی چون شهید جان‌بزرگی در آن تربیت شدند؛ در حاليكه بزرگوارانی چون او کم هستند که زینب‌وار و سجادوار با پایان جنگ، حقایق و واقعیت‌های جنگ تحمیلی را هنرمندانه به عموم جهانیان نشان دهند.

حسین قنادیان - رئیس سازمان بسیج هنرمندان- نیز با اشاره به سنت نام‌گذاری سال‌ها در بسیج هنرمندان گفت: ما در بسیج هنرمندان هر سال را با اسم یکی از شهدای هنرمند نام‌گذاری می‌کنیم تا همه‌ي هنرمندان در طول سال به نحوی با آن شهید و اندیشه‌های شهادت‌طلبانه او آشنا شوند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان ادامه داد: شهیدان به واسطه‌ي خدایی بودن شهادت و به دور از هر محدوده‌ي زمانی و مکانی، متعلق به کل بشریت هستند. همچنين در دنیایی که بر اساس پاکی پدید آمده، زنگارهایی وجود دارد که هنرمندان واقعی برطرف‌کنندگان این معایب و زنگارها هستند و بی‌شک هنرمندان شهید به واسطه خدایی بود‌ن‌شان ارزش بیشتری در جلوگر ساختن هنر خدایی دارند.

قناديان در بخش ديگري از سخنانش بيان كرد: انسان همواره در میدان مبارزه‌ای قرار دارد که به واسطه‌ي آن تکلیف خود را مشخص مي‌کند و بايد بین قرار گرفتن در طرف اهل حق و ثواب و یا اهل باطل و نادرستی یکی را انتخاب کند.

به گفته‌ي او، شهدایی همچون شهید جان‌بزرگی با شناختن رمز پیروزی و قرار گرفتن در راه حق و حقیقت خود را به خدای خود نزدیک کردند و راز جاودانگی را به تمامی انسان‌ها و هنرمندان آموختند.

به گزارش ايسنا، بخش ديگري از این مراسم به پخش دو نماهنگ از زندگی و فعالیت‌های هنری شهید جان‌بزرگی اختصاص پيدا كرد و در ادامه میزگردی تخصصی با حضور نادر طالب‌زاده، سیف‌الله صمدیان و احسان رجبی برگزار شد که به ارزيابي و بررسي عکس‌های باقي مانده از این هنرمند شهید اختصاص داشت.

در پایان این یادواره نیز از همسر و فرزند شهید سعید جان‌بزرگی تجلیل شد و نمایشگاه عکس‌هايش توسط دختر و همسرش در نگارخانه‌ي بهار خانه‌ي هنرمندان ايران افتتاح شد.

در مقدمه‌ي اين نمایشگاه نوشته شده است: «شهید سعید جان‌بزرگی پیش از بیست سالگی به جبهه‌های حق علیه باطل رفت. اولین کارش نقاشی دیوارهای دوکوهه بود. در بیست سالگی به سراغ عکاسی آمد و در جبهه‌های جنوب و غرب دوربین به دست گرفت. بعد از جنگ تحمیلی به تحصیلات دانشگاهی در رشته‌ي عکاسی تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد و سال ۱۳۷۵ دانشجوی نمونه شد.»

او که جانشیني معاونت فرهنگی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) را در پرونده‌ي خود داشت، در سال‌های ۷۸ و ۷۹ به عنوان عکاس سازمان حج و زیارت به مکه اعزام شد.

شهید جان‌بزرگی تلاش‌های موثری در تاسیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس داشت و در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت کرد که مهمترین آنها نمایشگاه گروهی «انسان از نگاه چهار» در خانه‌ي عکاسان ایران، نمایشگاه «نگاه ایرانی» در تهران و پاریس و همچنین انتشار کتاب‌های حلبچه، جلد ششم جنگ تحمیلی، حماسه‌های مقاومت و نگاه ایرانی است.

این نمایشگاه با موضوعاتي چون حج، بمباران‌های شیمیایی، صحنه‌های جنگ تحمیلی و گوشه‌هایی از مظلومیت مردم ایران تا 30 تیرماه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ در نگارخانه‌ي بهار خانه هنرمندان ایران ادامه دارد و ميزبان علاقه‌مندان است.

به گزارش ايسنا، يادواره‌ي «عكاسي از بهشت» به همت سپاه محمد رسول الله(ص)، بسیج هنرمندان ایران، بنیاد فرهنگی روایت، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و خانه‌ي هنرمندان ایران برگزار شد.

يادواره شهيد جان‌بزرگي
انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۲۲ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91042213360
  • خبرنگار :