به منظور ايجاد تنوع سبد سوخت در رانا، پروژه انطباق اين خودرو با خانواده موتور اي. اف. در ايران خودرو آغاز شده كه در فاز نخست آن موتور اي. اف. 7 پايه گازسوز بر روي رانا نصب خواهد شد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، ميرجواد سليماني - قائم مقام مديرعامل ايران خودرو - در حوزه محصول و كيفيت اظهار كرد: براي انطباق موتور اي. اف. 7 پايه گازسوز بر روي رانا تغييراتي در اين خودرو و عمدتاً در محفظه موتور آن ايجاد ميشود.
وي طراحي مجموعههاي اگزوز، خنک کاري، ورودي هوا، سيستم سوخترساني (گاز و بنزيني)، کولر، برق و الکترونيک را از جمله تغييرات رانا براي انطباق با موتور اي. اف. 7 عنوان كرده و خاطرنشان كرد: نمونههاي قطعات جديد توليد شده و عمده آزمونهاي مرتبط با صحهگذاري و تأييد اين خودرو به اتمام رسيده است.
سليماني از آغاز هرچه زودتر فعاليتهاي مربوط به صنعتي سازي اين محصول خبر داد و گفت: با برنامهريزي به عمل آمده زمان توليد انبوه اين محصول نيمه اول سال 92 خواهد.
قائم مقام محصول و كيفيت ايران خودرو افزود: در سند پورتفوليوي رانا، به منظور تامين نيازهاي بازار ايران و بازارهاي هدف صادراتي، طراحي و توسعه موتور EF4 سومين موتور از خانواده EF و نصب آن بر روي رانا در برنامه ايران خودرو قرار گرفته است.
وي مصرف سوخت پايين، قابليت دستيابي به استاندارد آلايندگي روز اروپا يورو 5 و بهرهمندي از فناوري روز جهان را از ويژگيهاي اين موتور عنوان كرد و افزود: رانا با موتور اي. اف. 4 قابليت صدور به بازارهاي اروپايي و آسيايي با استانداردهاي بالاي آلودگي و مصرف سوخت را خواهد داشت.
سليماني از انجام تمامي فعاليتهاي طراحي و توسعه موتور ملي 1400 سي سي و انطباق آن بر روي رانا توسط مهندسان و کارشناسان گروه صنعتي ايران خودرو خبر داد و گفت: با اتمام كارهاي صحهگذاري و تطابق با استانداردهاي لازم، رانا با موتور 1400 سي سي نيز در نيمه دوم سال 92 به توليد خواهد رسيد.
قائم مقام كيفيت و محصول ايران خودرو تجهيز رانا به موتور ديزل ملي را از ديگر اقدامات براي توسعه سبد سوختي اين خودرو عنوان و اظهار كرد: پس از اتمام طراحي، ساخت، انجام آزمونهاي دوام و توليد موتور ديزل ملي EFD و عرضه سمند ديزلي به بازار، تجهيز رانا به موتور ديزل ملي EFD نيز در آينده نزديک آغاز خواهد شد.
وي افزود: نيازمنديهاي طراحي موتور ديزل ملي EFD براي نصب بر روي هر دو پلتفرم رانا و سورن به طور مشترک در نظر گرفته شده و مراحل جانمايي موتور بر روي رانا و آناليزهاي مهندسي در حال انجام است كه پس از آزمونهاي لازم، رانا با اين موتور نيز به بازار داخل و بازارهاي صادراتي عرضه ميشود.
سليماني رانا با موتور ديزل را برخوردار از استاندارد آلايندگي يورو 5 دانست و گفت: مصرف سوخت ترکيبي اين محصول حدود پنج ليتر در صد كيلومتر است.
قائم مقام محصول و كيفيت ايران خودرو يادآور شد: با توجه به پورتفوليوي محصول رانا در ايران خودرو، چهار موتور TU5، EF7 – CNG ، EF4 و EFD براي اين خودرو در نظر گرفته شده و فاز رانا با موتور TU5 به مرحله توليد انبوه رسيده است.
انتهاي پيام