«ز که نالیم که از ماست که بر ماست»

فریوسفی: از کجا معلوم مدیران موسسه ارکستر کارشان را بلدند و نباید امتحان دهند؟

کنسرت مایستر ارکستر موسیقی ملی ایران گفت: امتحان گرفتن از نوازندگان ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی کار درستی نیست. ما در این مدت نشان دادیم که کارمان را بلد هستیم. از کجا معلوم مدیران موسسه ارکستر ایران کارشان را بلدند و نباید امتحان دهند؟

کنسرت مایستر ارکستر موسیقی ملی ایران گفت: امتحان گرفتن از نوازندگان ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی کار درستی نیست. ما در این مدت نشان دادیم که کارمان را بلد هستیم. از کجا معلوم مدیران موسسه ارکستر ایران کارشان را بلدند و نباید امتحان دهند؟

پدرام فریوسفی در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطرح کرد: فکر نمی‌کنم تشکیل موسسه ارکستر ایران فرقی به حال نوازندگان ایجاد کند، چرا که مدت‌هاست، خیلی‌ها از این وضعیت راضی نیستند.

او در حالی که روند فعالیت ارکستر ملی را در دو سال جدید فعالیتش مثبت ارزیابی کرد، افزود: نوازندگان ارکسترها پیش از این امتحان داده‌اند و پس از اینکه در آزمون پذیرفته شدند، شروع به فعالیت در ارکستر ملی یا ارکستر سمفونیک کرده‌اند. فکر نمی‌کنم مشکل فعلی ارکسترها به رهبر یا نوازنده برگردد. بلکه مسایل مالی و چیزهای دیگر دخیل است.

نوازنده سابق ارکستر سمفونیک تهران درباره وضعیت مالی نوازندگان و میزان شناختش از مدیر موسسه ارکستر ایران اظهار کرد: من شناخت دقیقی از مدیر این موسسه ندارم اما مطمئنم که آقای افضلی موزیسین نیستند.

او در همین‌باره اضافه کرد: فکر می‌کنم همه دستمزدشان را گرفته‌اند، بنده هم در این مدت بر حسب علاقه و وظیفه ارکستر ملی را تمرین داده‌ام و در تمام جلسات حضور داشته‌ام.

این نوازنده ویلن درباره مدیریت شورایی ارکستر ملی نیز بیان کرد: به طور قطع شورای ارکستر ملی، شورایی مفید بود و حضور شخصی مثل حسین علیزاده برای موسیقی این مملکت مهم است. به طور قطع حضور چنین افرادی در ارکستر ملی بی‌تاثیر نبود.

فریوسفی با تاکید بر اینکه اگر موسیقی کشور به جوانان سپرده شود، نتیجه بهتری خواهد داد، افزود: دو سال است در این ارکستر ساز زدیم و اهدافی در سر داشتیم که می‌خواستیم بر روی ارکستر ملی پیاده کنیم اما این فرصت ایجاد نشد.

او در پاسخ به سوالی درباره‌ وضعیت رهبر ارکستر ملی در حال حاضر، گفت: دیگر ارکستری وجود ندارد که بخواهد رهبری وجود داشته باشد.

این هنرمند در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره آزمون گرفتن موسسه از نوازندگان بیان کرد: من به عنوان کنسرت مایستر از تک تک نوازندگان زهی امتحان گرفتم و تعدادی قبول شدند و تعدادی هم نمره نیاوردند اما اینکه دوباره می‌خواهند از نوازندگان آزمون بگیرند یعنی من را هم قبول نداشتند و این نوعی بی‌احترامی است.

پدرام فریوسفی همچنین گفت: اصلا چه دلیلی دارد که ما نوازندگان امتحان دهیم. این در حالی است که ما میزبان هستیم و این موسسه میهمان است.

کنسرت‌مایستر ارکستر موسیقی ملی ایران درباره شرایط فعلی نوازندگان این ارکستر نیز اظهار کرد: قطعا چنین روندی برای نوازندگان، ضرر مالی داشته است به طور میانگین 80 نوازنده بیکار شده‌اند که در ماه حدود 500 هزار تومان حقوق می‌گرفتند و این مبلغ برای یک جوان که کار استودیویی ندارد و به طور حرفه‌ای تدریس نمی‌کند، مبلغ قابل قبولی است.

به گفته فریوسفی، خیلی از نوازندگان هم صرفا به خاطر عشق به ارکستر بر سر تمرینات حاضر می‌شدند و بحث مالی برایشان مطرح نبود.

او با بیان اینکه با این روند نوازندگان ارکستر از یکدیگر دور شده‌اند، افزود: نکته دیگر اینجاست که به شخصه نمی‌توانم با هر رهبر ارکستری کار کنم. بردیا کیارس و آرش گوران از جمله رهبران جوان ایران هستند که هنرمندانی مثل آن‌ها نداریم.

این هنرمند عرصه موسیقی که ترجیح داد، گفت‌وگویش را با یک بیت شعر به پایان برساند، اضافه کرد: چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید، گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91101810334
  • خبرنگار : 71410