آغاز برنامه سه‌ساله پنجم جهاددانشگاهی از تیر ماه

انتقاد فیض از وضعیت بودجه ایسنا و ایکنا

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تشریح اهداف 9 گانه برنامه سه ساله پنجم جهاد دانشگاهی، گفت: برنامه سه ساله پنجم جهاد دانشگاهی اخیرا در کمیته فرهنگی تصویب شده و طی چند روز آتی در شورای علمی نیز به تصویب می‌رسد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تشریح اهداف 9 گانه برنامه سه ساله پنجم جهاد دانشگاهی، گفت: برنامه سه ساله پنجم جهاد دانشگاهی اخیرا در کمیته فرهنگی تصویب شده و طی چند روز آتی در شورای علمی نیز به تصویب می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مهدی فیض در هفتاد و دومین گردهمایی معاونین فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور، با اعلام آغاز برنامه سه ساله پنجم جهاد دانشگاهی از اول تیر ماه سال آینده، افزود: در این برنامه سعی شد یک سری شاخص‌های کلیدی به عنوان شاخص‌های ارزیابی مطرح شود و به شکل جزئی برنامه‌ها اشاره نشده است زیرا معتقدیم برنامه‌ها باید به اقتضای محیط مرکز طراحی شود.

اهداف 9 گانه برنامه سه‌ساله پنجم جهاددانشگاهی

وی با اشاره به اهداف 9 گانه برنامه سه‌ساله پنجم جهاددانشگاهی؛ یکی از اهداف این برنامه را برقراری توازن میان نقش‌های هفت گانه خواند و افزود: فارغ‌التحصیلان مقاطع مختلف باید از لحاظ فردی، عبادی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و تعامل با خانواده و حفظ محیط زیست رشد داشته باشند که در سال 92 اختصاص بودجه به این نقش‌ها اتفاق افتاد و در برنامه سه ساله نیز افزایش حداقل 10 درصد اعتبار برای هر یک از نقش‌های هفت گانه دیده شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اکنون حدود 15درصد دانشجویان کشور تحت پوشش برنامه‌های جهاد دانشگاهی هستند، اظهار کرد: هر دانشجویی که 25 ساعت در طول سال از برنامه‌های جهاد استفاده کند تحت پوشش جهاد تلقی می‌شود که در برنامه سه ساله باید حدود 30 درصد دانشجویان تحت پوشش قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچگونه نظرسنجی در خصوص میزان رضایت و اثربخشی دانشجویان از برنامه‌های جهاد در دست نیست، اظهار کرد: یکی از اهداف برنامه سه ساله افزایش اثربخشی و احساس رضایت است، بنابراین مرکز ایسپا در نظر دارد با یک نظرسنجی میزان رضایت دانشجویان را به دست آورد و بر اساس نظرسنجی و مطابق برنامه هر ساله باید به میزان 15 درصد رضایت دانشجویان افزایش پیدا می‌کند.

فیض نسبت تعداد دانشجویانی که در کارهای فرهنگی به جهاد کمک می‌کنند را به تعداد کارکنان "دو به یک" خواند که این نسبت در برنامه سه‌ساله باید به رقم پنج دانشجو به یک کارمند افزایش یابد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی همچنین لزوم توجه به فعالیت‌های تخصصی را ضروری خواند و اظهار کرد:‌ اکنون هشت مرکز فرهنگی تخصصی تحت عنوان مراکز تخصصی نوع "ب " زیرنظر جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند که تعداد این مراکز در طول برنامه سه ساله باید به 30 مرکز افزایش پیدا کند.

به گفته فیض، مراکز تخصصی نوع «ب» باید به شکل خودگردان اداره شوند، اما جهاد دانشگاهی در سال‌های اول از لحاظ مالی آنها را حمایت خواهد کرد و پتانسیل اصلی این مرکز باید با اتکا به نیروی دانشجویی بنا شود.

وی با اشاره به طرح‌های ملی ایسپا، گفت: در طول امسال چهار طرح ملی انجام شده که برای استفاده کنندگان بیرونی در سطح ملی در نظر گرفته شده است اما در برنامه جدید برای هر سال 10 طرح ملی نظرسنجی در نظر گرفته شده است که در مجامع عمومی قابل طرح باشند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی میزان بهره مندی جهادگران از برنامه‌های فرهنگی جهاد را حدود 10 ساعت عنوان کرد و افزود: در ظرف این سه سال میزان بهره مندی همکاران جهادگر از برنامه‌های فرهنگی جهاد باید به میزان 55 ساعت در طول سال برسد که این برنامه‌ها می‌تواند به اشکال مختلفی همچون مسابقه و اردو برگزار شوند.

فیض در ادامه با بیان اینکه هدف نهم این برنامه از مجموعه اهداف حذف شده و به اهداف زیربنایی پیوسته است، گفت: تیم فرهنگی که اکنون در جهاد دانشگاهی در حال فعالیت هستند حدود 50 درصدشان با مدرک لیسانس و فوق لیسانس مرتبط با حوزه فرهنگی مشغول به کار هستند که امیدواریم طبق این برنامه، این میزان به 65 درصد افزایش پیدا کند.

وی به راه‌اندازی رشته کارشناسی فرهنگی در دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی نیز اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این رشته افراد می‌توانند به تحصیل در حوزه تخصصی فرهنگی نیز بپردازند.

وی با بیان اینکه بودجه سنگینی برای طرح‌های سراسری در نظر گرفته شده است، گفت: برای طرح‌های سراسری همچون جشنواره ملی بهار که در سراسر کشور اجرایی می‌شود، بودجه جداگانه‌ای اختصاص داده‌ایم. میزان بودجه اختصاصی جهاد پاسخگوی اجرایی کردن این طرح‌ها به تنهایی نیست و مراکز باید از بودجه‌های منطقه‌ای و استانی دستگاه‌های دیگر نیز استفاده کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه سقف بودجه فرهنگی جهاد دانشگاهی هنوز مشخص نشده است ، اظهار کرد: در بودجه امسال خبرگزاری ایسنا و ایکنا با محدودیت‌های بودجه‌ای روبرو بودند که با توجه به نرخ تورم لزوم افزایش 20 درصدی بودجه این خبرگزاری‌ها احساس می‌شد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد البته درخواست کمک‌هایی از حوزه‌های مختلف دیگری مطرح شده اما تا چه میزان این مسائل عملیاتی شود مشخص نیست.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 92121409429
  • خبرنگار :