«یک لوگوی خوب»

قدرت این نشانه‌ها را دست کم نگیرید

مسعود سپهر معتقد است انتشار وسیع لوگوها باعث می‌شود این اشکال قدرت زیادی در ماندگار شدن و در ذهن ماندن پیدا کنند.

مسعود سپهر معتقد است انتشار وسیع لوگوها باعث می‌شود این اشکال قدرت زیادی در ماندگار شدن و در ذهن ماندن پیدا کنند.

این گرافیست و طراح در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره طراحی لوگو و نشانه اظهار کرد: لوگو یا نام نوشته به نشانه‌های تصویری گفته می‌شود که هنر گرافیک پایه و زمینه اصلی در طراحی آن‌هاست. این طرح‌ها در ارتباطات تصویری تعریف می‌شوند. لوگو معرف و نماینده شرکت، سازمان، موسسه و اشخاصی است که در محل حضور ندارند. این نشانه باید همه ابعاد شخصیتی فرد یا سازمان را در خود داشته باشد.

او افزود: لوگوها در مقایسه با امضا متفاوت هستند. امضا مخصوص فرد و نماینده اوست، اما لوگو باید مجموعه‌ای از خدمات اجتماعی، فرهنگی و... سازمان و موسسه را در خود باید داشته باشد. قدرت این نشانه‌ها آنقدر زیاد است که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها گذشت. این نشانه‌ها فقط در چارچوب گرافیک و ارتباطات تصویری معاصر تعریف می‌شوند و بیشتر از 150 تا 200 سال قدمت ندارد.

لوگوی دوسالانه گرافیک اثر مسعود سپهر

این استاد دانشگاه در ادامه درباره تاریخچه طراحی لوگو گفت: انسان نخستین برای رساندن منظور خود از کشیدن اشکال روی دیواره غارها استفاده می‌کرد، اما لوگوها با تعریف امروزی از زمانی که صنعت چاپ، بسته‌بندی، روزنامه و مطبوعات رونق پیدا کرد، طراحی و منتشر شدند. نخستین وجهی که یک لوگو را از سایر نشانه‌ها جدا می‌کند، تمایز و تفاوت آن با سایر نشانه‌هاست. این تمایز و تفاوت در کالاهایی که خدمات مشابه ارائه می‌کنند نمود بیشتری دارد. به عنوان مثال تمام پودرهای لباسشویی یک نوع خدمت را برای مشتریان انجام می‌دهند، اما تفاوت لوگو و نشانه آن‌ها می‌تواند یک محصول را از محصولات مشابه‌اش متمایز کند.

سپهر ادامه داد: دومین مورد سادگی و خلاصه بودن لوگو است. این وضوح و سادگی باید طوری باشد که لوگو به راحتی به ذهن سپرده شود. بحث دیگر ارتباط لوگو با موضوع است. مثلا اگر می‌خواهیم برای یک محصول بهداشتی لوگو طراحی کنیم باید المان‌های مرتبط با پاکیزگی و بهداشت در آن لحاظ شود. ظرافت طراحی لوگو باید به صورتی باشد که با موضوع ارتباط بگیرد. تمام این موارد در ماندگاری یک لوگو موثر است.

این گرافیست در بخش دیگری از سخنانش به انتشار وسیع یک لوگو و تاثیر آن در ماندگاری طرح اشاره و اظهار کرد: انتشار وسیع یک لوگو بسیار در شهرت و ماندگاری آن موثز است. خیلی از لوگوهای معروف هستند که با آنچه که ما در آموزش آکادمیک به هنرجوها آموزش می‌دهیم فاصله زیادی دارند و اصول طراحی لوگو در آن رعایت نشده است، اما چون مدت زیادی است که منتشر شده‌اند، در ماندگاری و شهرت موفق بوده‌اند. در واقع قدرت و سرعت انتشار یک لوگو باعث می‌شود به سرعت شناخته و به خاطر سپرده شود.

لوگوی آژانس فضایی ایران اثر مسعود سپهر

سپهر افزود: سازمان‌ها، نهادها و کارخانه‌هایی که صاحب لوگوی مشهور هستند، وقتی می‌خواهند آن را تغییر بدهند گرافیست به آن‌ها توصیه می‌کنند که به فرم اصلی آن دست نزنند و فقط یک بازطراحی روی آن انجام بدهند تا حال و هوای آن حفظ شود. این کار احترام به قدمت و کثرت انتشار آن لوگو است.

این گرافیست درباره استفاده از حروف لاتین در لوگوها نیز اظهار کرد: همه ما فرهنگ و زبان‌مان را دوست داریم و دل‌مان می‌خواهد از آن‌ها در طراحی نشانه‌هایمان استفاده کنیم، ام اصرار مشتری‌ها وقتی می‌خواهند کالایی را صادر کنند باعث می‌شود طراح از حروف لاتین استفاده کند. با این حال من وقتی برای یک موسسه انگلیسی زبان یک لوگو با خط نستعلیق طراحی کردم خیلی مورد توجه‌شان قرار گرفت. ما علاقه‌مند هستیم الفبا و فرهنگ خودمان را با این نشانه‌ها صادر کنیم.

مسعود سپهر متولد ۱۳۳۵ تهران و فارغ‌التحصیل طراحی گرافیک و برنامه ریزی چاپ از دانشگاه چاپ لندن است. از فعالیت‌های این گرافیست می توان به طراح گرافیک شرکت طراحی پیترهچ انگلستان، مدرس دانشگاه هنر از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۵۷، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸، مدیر کارگاه گرافیک سپهر، عضو هیات اجرایی اولین و دومین دو سالانه طراحان گرافیک ایران، عضو شورای مشاوران موزه هنرهای معاصر تهران از ۱۳۷۷، طراحی ۴ نشان کشوری (خدمت، شجاعت، فرهنگ و هنر، مهر) و نایب رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران اشاره کرد. همچنین او جایزه طراحی بهترین نشانه در اولین دو سالانه طراحان گرافیک ایران را دریافت کرد.

لوگوی فرآورده‌های گوشتی بوشهر اثر مسعود سپهر

از لوگوهای طراحی شده توسط این هنرمند می‌توان به لوگوی دوسالانه گرافیک ایران، شرکت فرآورده‌های گوشتی بوشهر، دانشکده علوم دینی و موسسه مالی امین اشاره کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ تیر ۱۳۹۳ / ۰۰:۱۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93041005602
  • خبرنگار :

برچسب‌ها