با صدور مجوز افزایش 8درصدی قیمت

نرخ بلیت قطار هم شناور شد

شرکت راه‌آهن پیش از آغاز تعطیلات منتهی به پایان ماه صفر پس از چند ماه ثابت نگه داشتن نرخ‌ها، با افزایش قیمت بلیت قطار موافقت کرد تا بخش خصوصی فعال در این عرصه بتواند به طور میانگین هشت درصد به بهای بلیت خود اضافه کند.

شرکت راه‌آهن پیش از آغاز تعطیلات منتهی به پایان ماه صفر پس از چند ماه ثابت نگه داشتن نرخ‌ها، با افزایش قیمت بلیت قطار موافقت کرد تا بخش خصوصی فعال در این عرصه بتواند به طور میانگین هشت درصد به بهای بلیت خود اضافه کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این تصمیم جدید که هدف آن سودآور کردن نقل و انتقال مسافر و حفظ سرمایه‌گذاران اعلام شده، در حالی در روزهای آینده اجرایی خواهد شد که تفاوتی مهم با مصوبه‌های گذشته دارد.

در اطلاعیه رسمی شرکت راه‌آهن آمده است: "شرکت راه آهن با در نظر داشتن عدم افزایش قیمت بلیت در طول ۱۵ ماه گذشته و با توجه به مشکلات پیش روی بخش خصوصی و زیان ده بودن آنها، به منظور جلوگیری از فرار سرمایه‌گذاران در حوزه ریلی؛ پیرو در خواست مکرر بخش خصوصی با افزایش قیمت بلیت قطار به طور متوسط ۸ درصد موافقت کرده است."

هرچند اعلام شده این تغییر نرخ‌ها تنها شامل برخی قطارها می‌شود و همچنان نرخ سابق برای بخشی از سفرها به طور خاص قطارهای حومه ای تغییر نخواهد کرد، اما اختیاری جدید در مصوبه قدری دست شرکت‌های حمل و نقل ریلی را در اعمال نرخ های متنوع باز گذاشته است.

در طول سال‌های گذشته همواره شرکت‌های ریلی به منظور پر کردن ظرفیت قطارهای خود در ایام غیر پرتردد سال نسبت به ارائه تخفیف به مسافران اقدام می‌کردند. این موضوع به عنوان یک انتخاب روی میز شرکت ها قرار داشت و تاثیر چندانی در وضعیت فروش بلیت در دیگر ایام سال نداشت. این در حالی است در مصوبه جدید راه آهن چاره ای جدید برای این موضوع اندیشیده شده است.

شرکت راه آهن اعلام کرده که شرکت هایی که در ایام کم‌تردد تخفیف لازم را به مسافران داده باشند، با نظارت شرکت راه‌آهن در ایام پرتردد می‌توانند تا سقف حداکثر ۲۰ درصد افزایش قیمت را لحاظ کنند.

این تبصره دست شرکت های ریلی را باز می‌کند تا هرچند به شکلی محدود بتوانند در نرخ های ارائه شده تغییر ایجاد کرده و نسبت به کاهش یا افزایش قیمت بلیت اقدام کنند.

این آزادی عمل می‌تواند گامی جدید در متنوع سازی نرخ بلیت قطار باشد. هرچند راه آهن در این حوزه برنامه خاصی ارائه نکرده، اما تنوع گسترده ناوگان ریلی در قیاس با صنعت هوایی و تفاوت محسوس خدمات رسانی در بین قطارهای مختلف بستری مناسب برای این متنوع سازی به وجود می آورد. تنوعی که شاید با مصوبه دقیق ارائه شده راه را بر سودجویی و شکل گیری بازار سیاه مانند آنچه در بازار بلیت هواپیما اتفاق افتاده ببندد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۱ آذر ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 94092111717
  • خبرنگار : 71474

برچسب‌ها