شناسایی 1140 گونه جانوری در کشور

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از شناسایی 358 گونه جانوری در استان خبر داد.

‌مهندس نبیالله قائدرحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: بر اساس آخرین بررسی‌ها 1140 گونه جانوری اعم از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان آب‌های داخلی در اکوسیستم ‌های خشکی و آب‌‌های داخلی کشور شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: در استان لرستان هم تاکنون 358 گونه جانوری اعم از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان آبهای داخلی شناسایی شده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به تهدیدات حیات وحش استان اظهار کرد: تخريب و جزيرهاي شدن زيستگاهها، عدم رعايت حقابه ضروري براي حفظ تعادل محيط زيست در رودخانههاي استان، ورود انواع آلودگيهاي صنعتي، كشاورزي و شهري به اكوسيستمهاي آبي و خشكي استان، شكار غيرقانوني و وجود سلاحهاي غيرمجاز، حضور دام بيش از ظرفيت در زيستگاههاي حيات وحش از جمله این تهدیدات است.

قائدرحمتی ادامه داد: همچنین عدم وجود قوانين و مقررات كافي و توجه به ارزشهاي گوناگون حياتوحش در برنامه ريزيهاي توسعه، كمبود آمار و اطلاعات در زمينه حياتوحش، زندهگيري و تجارت غيرقانوني گونههاي جانوري، بهرهبرداري بيرويه از منابع آبي و تهديد تالابها، عدم امكانات، تجهيزات و نيروي كمي و كيفي لازم و كافي و خشكساليهاي متوالي از جمله مواردي هستند كه در حال حاضر حيات وحش استان را مورد تهديد قرار داده است.

این مسئول تصریح کرد: در یک نگاه کلی در لرستان کوچک 1.7 درصدی مساحت کشور 10 درصد جنگلها، 25درصد تنوع زیستی( از نظر تعداد گونههای گیاهی و جانوری)، 30 رودخانه دائمی با شبکه ای به طول بیش از 2400 کیلومتر، 25 آبشار دائمی، 13 تالاب و یک دریاچه زیبا به نام " گهر " در ارتفاع 2400 متری قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: همچنین 35 قله بالای 3500 متر، 250 غار شناسایی شده و هزاران نعمت و فرصت الهی دیگر وجود دارد که با تهدیدات عمدهای از جمله عدم آگاهی مردم و بسیاری از مسئولین نسبت به اهمیت مسائل محیط زیست، تخریب و زوال جنگلهای بلوط، خشکسالی، آتش سوزی، فرسایش خاک و ... ورود گرد وغبار و آلودگی هوا، وفور اسلحه در دست مردم و ارزشمند بودن فرهنگ شکار، گردشگری غیر مسئولانه و بدون برنامه، برداشت بیرویه آب و آلوده کردن منابع آبی به ویژه در اثر ورود فاضلابهای خانگی، الگوی نامناسب کشاورزی و... مواجه هستند.

قائدرحمتی، گونههای اندمیک استان را سمندر لرستانی، کپورماهی غار، سگ ماهی کور غار و وزغ لرستانی عنوان کرد.

‌انتهاي پیام
  • شنبه/ ۵ تیر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95040102449
  • خبرنگار :