مشاور وزیر ارشاد:

امروز دیگر رسالت رسانه، خبررسانیِ سریع نیست

«معتقد هستم امروز دیگر رسالت رسانه خبر رسانی سریع نیست، البته سرعت در خبر مؤلفه خوبی است، اما امروز سرعت باید در جریان‌سازی و گفتمان‌سازی باشد.»

به گزارش ایسنا، «محمد مهدی مظاهری» در جلسه هم‌اندیشی مدیران مسئول، دبیران و سردبیران رسانه‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: در کشور باید مبادی فساد بررسی شود، چراکه به اعتقاد من این راه‌های ورودی فساد هستند، به همین دلیل مبارزه با آن باید مورد توجه جدی فرار گیرد.

وی افزود: پرداختن به اقتصاد فرهنگ، هنر و خلاقیت از مؤلفه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از مهم‌ترین مباحث فکری شخص وزیر است، چراکه اقتصاد مقاومتی و پس از آن اقدام عملی که باید انجام بپذیرد و همچنین در کنار آن‌ها بحث درون‌گرایی به عین در اقتصاد فرهنگ و هنر و خلاقیت مشهود است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: امروز هشت روزنامه محلی در اصفهان به چاپ می‌رسد که این جای خوشحالی دارد، چراکه هرچه رسانه‌های استانی مثل اصفهان که در همه ابعاد و زمینه‌ها قابلیت دارد گسترش پیدا کند، وضعیت فرهنگ و جامعه بهتر می‌شود.

مظاهری با اشاره به اینکه خبرنگاران هرچند از حقوق و مزایای مکفی برخوردار نیستند و گاهی امنیت شغلی کاملی ندارند، اما همواره چشم‌های حقیقت‌جو و قلم آن‌ها دروازه‌های رسیدن به حقیقت است، ادامه داد: گفتمان و گفتمان‌سازی رسالت سنگینی است که توسط رسانه‌ها امکان تبیین دارد. امروز عصر ارتباطات است و در این عصر تولید ارزش‌های اطلاعاتی بسیار مهم تلقی می‌شود و برای رسیدن به این مهم نیازمند خلق دانش هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا در زمینه رسانه از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته عقب نمانیم، تصریح کرد: گفتمان موضوع‌سازی می‌کند و این رسانه‌ها هستند که این گفتمان را به گفتمانی در قالب داخلی یا بین‌المللی تبدیل می‌کنند و واکنش شهروندان به این اطلاعات نشان از قدرت رسانه‌ها در این زمینه دارد.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: رسانه قدرتی دارد که به رفتارها، ایده‌ها و باورها شکل می‌دهد. در واقع رسانه‌ها این توانایی را دارند که یک باوری را در جامعه حذف و باور دیگری جایگزین یا ایجاد کنند.

مظاهری اظهار کرد: معتقد هستم امروز دیگر رسالت رسانه خبررسانی سریع نیست، البته سرعت در خبر مؤلفه خوبی است، اما امروز سرعت باید در جریان‌سازی و گفتمان‌سازی باشد، چراکه جامعه امروز مایل به شفافیت است و ارتباط بخش‌های دولتی و خصوصی با نهادهای اطلاع‌رسانی امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است و ظرفیت‌های متعددی دارد، گفت: باید امروز تمرکز خود را در اصفهان به روی هنرهای سنتی، گردشگری و صنایع‌دستی بگذاریم، چراکه معتقدیم این سیستم قطعاً سیستم پاسخگویی خواهد بود. در واقع گردشگران پیک‌های حوزه‌های سیاسی و فرهنگی هستند که می‌توانند اصفهان و ایران را در سطوح ملی و بین‌المللی مطرح کنند و در این زمینه یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار اتاق بازرگانی است.

اقتصاد هنر لازمه پایایی هنر است

همچنین در این نشست حبیب رضا ارزانی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، گفت: اصفهان فضای خوبی در مباخث فرهنگی، هنری و اقتصادی دارد، اقتصاد اصفهان در کنار فرهنگ و هنر سه مولفه‌ای هستند که در اصفهان نمی‌توان نادیده گرفت و اصفهان هر سه مولفه را به زیبایی در کنار هم دارد.

وی ادامه داد: تلاش داریم میان اقتصاد و فرهنگ و هنر رابطه معناداری ایجاد کنیم، چراکه اعتقاد داریم اقتصاد هنر لازمه پایایی هنر است و موجب مانایی فرهنگ هم می‌شود. البته برای مانایی فرهنگ باید تعریف درستی داشت و کارهای پژوهشی انجام بگیرد و در این راستا در کنار هم بودن اقتصاد و فرهنگ موجب برداشته شدن گام های موثر می شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95050113454
  • خبرنگار :

برچسب‌ها