چگونه کودکان را با شاهنامه آشنا کنیم؟

لازمه امکان ارائه شاهنامه به کودکان در نظر گرفتن ویژگی‌های مثبت اسطوره و جایگزینی درون‌مایه قصه به جای ویژگی‌ منفی آن و قرار دادن برش‌های داستانی در چارچوب داستان کوتاه است.

به گزارش ایسنا، در چکیده‌ پایان‌نامه‌ای با عنوان «جلوه‌های ادبیات کودک در شاهنامه فردوسی» که در سال 1385 در دانشگاه فردوسی و در مقطع کارشناسی‌ارشد دفاع شده است، نخست به بررسی ویژگی‌های کودکان و جنبه‌های گوناگون بازنوشته‌های شاهنامه (بازگردانی، بازنویسی و بازآفرینی)، به منظور انتقال فرهنگ و ارزش‌های این کتاب و معرفی تاریخ اساطیری ایران، متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای کودکان پرداخته شده است‎. 

در ادامه این پایان‌نامه می‌خوانیم:

این نظریه مطرح شده که برای ارائه شاهنامه به کودکان لازم است با در نظر گرفتن ویژگی‌های مثبت اسطوره و جایگزینی درون‌مایه قصه به جای ویژگی منفی آن، برش‌های داستانی را در چارچوب داستان کوتاه با نثری هنری، ادبی و قابل فهم برای کودکان بازنویسی کرد‎. یافته‌های این پایان‌نامه، پیشرفت ادبیات کودک را در اسطوره‌ها و حماسه‌های ایرانی سرعت می‌بخشد و باعث غنای ملی فرهنگی ادبیات کودک می‌شود‎.

نگارنده این پایان‌نامه رقیه شیبانی‌فر، استاد راهنما مهدخت پورخالقی چترودی و استاد مشاور آن دکتر محمدجعفر یاحقی است.

این پایان‌نامه در قطب علمی فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی انجام شده است.


انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95050118231
  • خبرنگار :