پیشگیری از بیماری‌ها در کرمانشاه "هوشمند" می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تکمیل سیستم پیشگیری هوشمند بیماری‌ها در استان ظرف دو تا سه سال آینده خبر داد.

دکتر حسین کریم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به شروع طوفانی طرح تحول سلامت، اظهار کرد: از همان ابتدا عمده برنامه‌ها و بسته‌های این طرح به اجرا درآمد.

وی افزود: بسته‌های مختلفی در بخش‌های درمان و بهداشت ارائه شد که هم اکنون همه آنها در سطح استان در حال اجراست و پیگیری می‌شود.

کریم اظهار کرد: طرح تحول سلامت در سال جاری به حوزه آموزش ورود پیدا کرده و هم اکنون یازده بسته در این زمینه ارائه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بین‌المللی سازی را از مهم‌ترین این بسته‌های اجرایی عنوان کرد و افزود: در این بسته بر افزایش ارتباطات با دانشگاه‌ها و اساتید دیگر کشورها در زمینه‌های مختلف توریسم درمانی، آموزش و پژوهش تاکید شده است.

وی افزود: در دیگر بسته‌های این طرح می‌توان به بسته  اخلاق پزشکی اشاره کرد که بر آموزش و ارتقاء مباحث اخلاقی در حرفه پزشکی اشاره دارد.

کریم اظهار کرد: در بسته‌های آموزشی طرح تحول سلامت همچنین تاکید فراوانی بر بحث آموزش پیشگیری شده است تا بتوان از این طریق به کاهش هزینه‌های درمان و ارتقاء سلامت جامعه کمک کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه تکمیل سیستم پیشگیری دو زیرساخت اصلی مورد نیاز است، گفت: یکی از این زیرساخت‌ها بحث خط راهنما (guide line) است که برنامه‌های بهداشتی در آن برای همه سنین و نیز برای بیماری‌های مختلف طراحی شده که راه اندازی آن تا حد زیادی سیستم پیشگیری را ارتقاء می‌دهد.

کریم اظهار کرد: در خط راهنما بهورز، پزشک و کارشناس می‌دانند که هر کدام چه وظیفه‌ای برعهده دارند.

وی افزود: برخی از این خط راهنماها موجود است و برخی دیگر باید طراحی شوند و  برسامانه پرونده سلامت الکترونیک نصب شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پرونده سلامت الکترونیک را یکی دیگر از زیرساخت‌های مهم در بحث تکمیل سیستم پیشگیری هوشمند عنوان کرد و افزود: در حال حاضر پرونده سلامت الکترونیک در پاوه در حال اجراست و اجرای کامل آن در سطح استان ظرف دو سال آینده تکمیل می‌شود.

کریم اظهار کرد: با راه‌اندازی پرونده سلامت الکترونیک برای هر کرمانشاهی و ایجاد خط راهنما، به عنوان مثال اگر یک فرد مبتلا به دیابت باشد خط راهنما عنوان می‌کند که این فرد با توجه به میزان قند و شرایط جسمی باید چند وقت یکبار مراجعه کرده و آزمایش شود و اعلام دفعات مراجعه بصورت الکترونیک و هوشمند به بیمار صورت می‌گیرد.

وی افزود: تا زمانی که بیمار برای آزمایش یا واکسن یا هر اقدام درمانی و بهداشتی دیگر مراجعه نکند، سیستم مرتبا خطا می‌دهد و بهورز یا کارشناس بهداشت باید این موضوع را پیگیری کند.

کریم خاطرنشان کرد: در این سیستم چنانچه فرد از خدمات پیشگیری استفاده نکرده و کوتاهی کند، بعدها هزینه‌های درمان بدون بیمه برای او محاسبه خواهد شد، چون کوتاهی در زمینه پیشگیری از جانب خود بیمار بوده است.

وی افزود: تمام اقدامات پیشگیری هم برای بیمار رایگان است و ضرورت دارد افراد در این سیستم بیش از پیش به بحث پیشگیری توجه داشته باشند.

کریم اظهار کرد: بعد از خط راهنما و پرونده سلامت الکترونیک سیستم ارجاع هم تکمیل شده و بهورز، کارشناس و پزشک هر کدام می‌دانند که کار را تا کجا باید ادامه داده و چه زمان به بخش دیگر  واگذار کند.

وی با اشاره به وجود دو روش اجرای سیستم پیشگیری، گفت: سیستم جداگانه‌ای در این زمینه در استان طراحی کردیم و معتقدیم از سیستم کشوری بهتر است و چنانچه توافق شود ما در استان سیستم خود را اجرا کنیم ظرف دو تا سه سال آینده سیستم پیشگیری استان تکمیل می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: با انجام این اقدامات ارائه خدمات بهداشتی در کرمانشاه به حد کشورهای اروپایی و آمریکا می‌رسد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 95060100857
  • خبرنگار :

برچسب‌ها