/دولت و ملت؛ امیدوار و استوار/

افتتاح 15 پروژه آبخيزداري استان مرکزی با 15 هزار میلیون ریال اعتبار

در هفته دولت 15 پروژه آبخيزداري با 15 هزار میلیون ریال اعتبار در استان مرکزی بهره‌برداری می‌شود.

‌به گزارش ایسنا،‌ به نقل از روابط عمومی اداره کل ‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یوسف یوسفی مديركل با بيان اينكه همزمان با هفته دولت 15 پروژه آبخيزداري در استان به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: اين پروژه‌ها با هدف حفظ و بهره‌برداری مناسب منابع آب و خاک به عنوان دو بستر طبیعی و اصلی به منظور توسعه پایدار، کنترل هرزآب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیر‌زمینی و افزایش آبدهی قنوات، چاه‌ها و چشمه‌ها، بهره‌برداری می‌شود.

‌وی کاهش تاثیرپذیری آبخیزها نسبت به خشکسالی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از حمل رسوبات به مخازن سدها، مدیریت و توسعه منابع‌ گیاهی و بهبود شرایط زیست‌محیطی و بهبود وضعیت اقتصادی آبخیزنشینان را از دیگر اثرات اجرا و بهره‌برداري این پروژه‌ها عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه اين پروژه‌ها در اراك شامل دو پروژه در حوضه‌هاي آبخيز گردو و کلاغ‌نشین با عمليات سنگ و ملات و گابيون‌بندي همراه با دیوار ساحل است، افزود: در تفرش یک پروژه شامل عمليات گابیون‌بندی در حوضه‌ آبخيز فرسمانه، در شهرستان شازند يك پروژه عمليات سنگ و ملات و در شهرستان زرنديه دو پروژه در حوضه آبخیز امیرآباد و سیدآباد شامل عمليات سنگ و ملات سر ریز و ریپ‌راپ است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بهره‌برداری از دو پروژه در حوضه آبخيز مشهد اردهال از نوع سنگ و ملات و عملیات گابیون‌بندی در شهرستان دلیجان، در شهرستان ساوه نیز در دو حوضه بیوران و مراغه پروژه‌ای از نوع عملیات سنگ و ملات و سر ریز و ریپ‌راپ و در شهرستان خمین سه پروژه در حوضه‌های آبخیز رضاآباد و دو پروژه در دمنه از نوع عملیات بند خاکی تراکمی و سنگ و ملات و سرریز را دیگر پروژه‌های آبخیزداری در هفته دولت عنوان کرد.

وی بهره‌برداری از دو پروژه در حوضه‌های شهری آشتیان و مزرعه‌نو از نوع عملیات گابیون‌بندی و یک پروژه نیز در شهرستان خنداب از نوع سنگ و ملات در حوضه آبخیز طورگیر را دیگر پروژه‌های قابل بهره‌برداری اعلام کرد.

یوسفی با اشاره به اینکه اعتبار اين پروژه‌ها در مجموع 15 هزار و 230 ميليون ريال است، افزود:‌ از اين مبلغ 11 هزار و 592 ميليون ريال استاني و مابقي ملي است.

وی با بیان اینکه اشتغال موقت ايجاد شده با بهره‌برداري از اين تعداد پروژه دو هزار و 494 نفر روز است، اظهار كرد: جمعيت بهره‌بردار اين پروژه‌ها در استان نيز هزار و 73 خانوار خواهند بود.

مديركل منابع‌طبيعي و آبخيزداري استان با اشاره به اينكه افت سطح آب‌های زیر زمینی و هدر رفت سالانه نزدیک به 30 درصد از آب‌های سطحی، فرسایش سالانه حدود 36 میلیون تن از خاک‌های استان و رسوب‌گذاری در مخازن سدهای استان از جمله مشکلات حوضه‌های آبخیز است، گفت: طرح‌های آبخیزداری حول چهار محور پیشگیری از فرسایش و حمل خاک، جلوگیری از حرکت رسوب به مخازن سدها، پیشگیری از وقوع و کاهش خسارات ناشی از سیل و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش اثرات کم‌آبی و خشکسالی از طریق عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی دنبال می‌شود.

انتهاي پیام

  • یکشنبه/ ۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95060104217
  • خبرنگار :