سند «اصول و سیاست‌های کلی حماس» منتشر شد

سیاست جدید حماس در قبال مرزهای ۱۹۶۷/ مشعل: اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از سند سیاسی جدید این جنبش رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا، مرکز اطلاع رسانی فلسطین گزارش داد، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از انتشار سند "اصول و سیاست‌های کلی حماس" خبر داد که شامل ۴۲ بند است. حماس در این بندها به معرفی خود، پروژه و دیدگاهش درباره آزادسازی فلسطین و نظام سیاسی آن پرداخته و به اصول و مبانی اساسی مساله فلسطین، وحدت ملت و یکپارچگی سرزمین و آرمان فلسطین و تعریف نظام سیاسی آن نیز اشاره کرده است.

در بند ۲۰ این سند آمده است: حماس بر این باور است که هیچ بخش از خاک فلسطین نباید به هر دلیلی و تحت هر شرایط و فشاری مورد مذاکره یا چشم‌پوشی قرار گیرد و این امر بدون توجه به این که اشغالگری تا چه زمانی به طول خواهد انجامید، پابرجاست. حماس با هر رویکرد جایگزینی در مقابل آزادی تمام و کمال فلسطین از رود تا دریا مخالف است. با این حال، حماس بی آن که مخالفت با ماهیت صهیونیستی را کنار بگذارد و از حقوق فلسطینی‌ها دست بکشد، تشکیل کشور مستقل و دارای حاکمیت فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس بر اساس مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ را مد نظر قرار می‌دهد.

در همین حال، خالد مشعل در کنفرانس مطبوعاتی خود در دوحه قطر با هدف ابلاغ سند سیاسی جدید گفت که تهیه این سند نشان‌دهنده اجماع و رضایت عمومی رهبران این جنبش و سازمان‌های آن در داخل و خارج است.

وی همچنین افزود که این سند خدشه به مقاومت و سلاح آن و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را رد می‌کند.

مشعل ضمن درخواست برای ادامه فشارها به اسرائیل به منظور آزادی اسرای فلسطینی، گفت: ما برای جنگ تلاش نمی‌کنیم بلکه در صدد آزادی اراضی اشغالی فلسطین و رهایی از اشغالگری هستیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس درباره روابط با اخوان المسلمین تصریح کرد، حماس جزئی از مکتب فکری اخوانی است اما حماس تشکیلات فلسطینی مستقل است و در تصمیم‌گیری‌هایش به رهبران خود مراجعه می‌کند و وابسته به هیچ تشکیلاتی در هیچ جا نیست. در عین حال که برای روابطش با مصر احترام قائل است.

وی تصریح کرد: این سند تأکید دارد که مسجد الاقصی متعلق به امت ما است و اشغالگران هیچ حقی در آن ندارند.

مشعل گفت: در سند جدید حماس آمده است که این جنبش هرگونه طرح و تلاش هدفمند برای حل و فصل موضوع پناهندگان از طریق سکونت آنها در خارج از فلسطین و وطن جایگزین را رد می‌کند.

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: ما در پی جنگ نیستیم بلکه هدف ما رسیدن به آزادی و  رهایی از اشغالگری و شهرک‌سازی است.

وی تأکید کرد: ابلاغ سیاست‌های کلی حماس با اعتصاب اسرای ما در زندان های اشغاگران همزمان شده است؛ اعتصابی که به نوعی حماسه‌ای بزرگ و بخشی از مبارزه مداوم مردم فلسطین برای رسیدن به آزادی و کرامت است. در نتیجه ضمن اعلام همبستگی و حمایت از این اسرا، از مردم فلسطین و دیگر امت‌های آزاداندیش جهان می‌خواهم با استفاده از همه امکانات، فشارها بر اشغالگران صهیونیستی را افزایش دهند تا آزادی اسرا محقق شود. اسرا خواسته‌های حداقل و مشروع دارند. آزادی اسرا موضوعی است که اتفاق خواهد افتاد. مقاومت فلسطین و در صدر آن‌ها گردان عزالدین قسام این آزادی را برای اسرا محقق خواهند ساخت.

وی ادامه داد: این کنفرانس خبری همچنین با اول ماه مه یعنی روز کارگر هم‌زمان شده که جا دارد به تمامی کارگران جهان تبریک بگویم. ما نیز به عنوان مبارزان فلسطینی، اعم از مبارزان حماس یا دیگر گروه‌ها، خود را کارگرانی در خدمت مردم فلسطین می‌دانیم؛ کارگرانی که تلاش می‌کنند تا در رویارویی با اشغالگران، حقوق این ملت بزرگ را پس بگیرند. خدمت به مردم، توفیق بزرگی است و  ما افتخار می‌کنیم  که در این مسیر کارگرانی برای خدمت به  مردم خود باشیم.

خالد مشعل گفت: نکته دیگر این است که مشکلات مردم  ما در نوار غزه روز به روز بیشتر می شود. این مشکلات ما را نگران می‌کند اما با اعتماد به خداوند می‌گویم این ظلم و این مشکلات به پایان خواهد رسید. پس از اعتماد به خدا، اعتماد ما به ملت بزرگ فلسطین به ویژه اهالی غزه است که عادت کرده‌اند با صبر و استقامت و حتی با جنگ‌هایی که اشغالگران علیه آنان در این سال‌ها تحمیل کرده‌اند، حماسه‌ساز و قهرمان باشند. ما در پی جنگ نبوده و نیستیم بلکه در اندیشه آزادی و رهایی از اشغالگری و شهرک‌سازی هستیم.

سند جدید حماس دربرگیرنده دعوت به نابودی اسرائیل و محو کردن آن نیست چیزی که در منشور سیاسی حماس مصوب سال ۱۹۸۸ آمده بود.

متن این سند به شرح زیر است:

مقدمه:

فلسطین سرزمین ملت عربی فلسطین است. ملت فلسطین در این سرزمین پرورش یافته، در آن ایستادگی کرده، به آن وابسته است و همواره با این سرزمین پیوند و ارتباط داشته است.

فلسطین سرزمینی است که اسلام شأن و منزلت آن را بالا برد و ارزش و باورهای عادلانه خود را در آن گسترانید و عقیده دفاع از این سرزمین را پایه گذاری نمود.

فلسطین قضیه ملتی است که جهانیان از تضمین حقوق آن و بازپس گیری آنچه از او غصب شده، عاجز مانده اند و سرزمین فلسطین از یکی از بدترین شیوه های اشغالگری در جهان رنج می برد.

فلسطینی که تحت سیطره پروژه صهیونیستی اسکانی نژادپرستانه و دشمن بشریت درآمده است؛ پروژه ای که بر اساس اظهارنظری باطل (وعده بالفور) و شناسایی رژیمی غاصب و تحمیل واقعیت با زور آتش و جنگ تحمیل شد.

فلسطین سرزمین مقاومت است که تا تحقق پروژه آزادسازی، بازگشت آوارگان و تشکیل کشور با حاکمیت کامل به پایتختی قدس ادامه خواهد داشت.

فلسطین یعنی شراکت حقیقی بین فلسطینیان با هر نوع گرایش و سلیقه ای به منظور رسیدن به هدف والای آزادی.

فلسطین روح امت اسلام، قضیه مرکزی، روح انسانیت و وجدان بیدار و زنده آن است.

با این سند تجربه ما ژرف تر و درک و فهم مان نیز مشترک می گردد، نگاه ما چارچوب مند می شود و راه ما بر اساس زمینه ها، خاستگاهها و پایه های محکم و اصولی راسخ پیش می رود. سیمای کلی حفظ می گردد و نشانه های راه آشکار و اصول وحدت ملی و فهم مشترک از مساله فلسطین تقویت می شود و اصول کاری و مرزهای انعطاف ترسیم می گردد.

معرفی جنبش حماس:

۱ـ جنبش مقاومت اسلامی حماس، جنبش آزادی بخش، مقاومتی، ملی فلسطینی و اسلامی  است که هدف آن آزادسازی فلسطین و مبارزه با پروژه صهیونیسم است و مرجعیت آن در خاستگاه ها، اهداف، ابزارها و فعالیت هایش اسلام است.

سرزمین فلسطین:
۲ـ فلسطین با مرزهای تاریخی و شناخته شده اش از رود اردن در شرق تا دریای مدیترانه در غرب و منطقه راس الناقوره در شمال تا ام رشراش در جنوب، جغرافیایی واحد و یکپارچه، غیر قابل تجزیه و سرزمین و وطن ملت فلسطین است و اخراج و آواره کردن ملت فلسطین از سرزمین خود و تاسیس رژیم صهیونیستی در این سرزمین هرگز حق ملت فلسطین در کل سرزمین خود را ملغی نمی کند و هیچ نوع حقی به رژیم غاصب صهیونیستی نخواهد بخشید.
۳ـ فلسطین یک سرزمین عربی اسلامی و سرزمینی مبارک و مقدس است که جایگاه ویژه ای در قلب هر عرب و مسلمانی دارد.

ملت فلسطین:

۴ـ فلسطینیان همان شهروندان عربی هستند که تا سال ۱۹۴۷  ساکن فلسطین بودند، چه کسانی که از این سرزمین کوچانده شدند و چه کسانی که باقی ماندند و تمامی کسانی که از این تاریخ به بعد از پدری عربی فلسطینی به دنیا آمدند، چه در داخل فلسطین و چه خارج از آن، فلسطینی به حساب می آیند.

۵ـ شخصیت فلسطینی یک ویژگی اصیل و دائمی است که هرگز از بین نمی رود و از پدران به فرزندان منتقل می شود، کما اینکه فجایعی که به سبب اشغالگری رژیم صهیونیستی و سیاست های این رژیم در رابطه با کوچاندن فلسطینیان بر این ملت وارد شده است، هرگز موجب نمی شود که هویت و اصالت ملت فلسطین از بین برود و نفی شود. همچنین ملت فلسطین هر تابعیت دیگری نیز بگیرد، باز هویت و حقوق ملی خویش را از دست نمی دهد.

۶ـ ملت فلسطین با تمامی فرزندان آن در داخل و خارج و مولفه های دینی، فرهنگی وسیاسی اش ملتی واحد است.

اسلام و فلسطین:

۷ـ  فلسطین قلب امت اسلامی و عربی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا بیت المقدس که خداوند پیرامونش را پربرکت نمود، در این سرزمین واقع است و این سرزمین مقدسی است که خداوند آن را برای جهانیان مبارک گردانیده است و قبله نخست مسلمانان، محل اسرا و معراج نبی اکرم (ص) و زادگاه حضرت مسیح (ع) نیز در همین سرزمین واقع است. در این سرزمین پیکر پاک هزاران پیامبر، صحابه و مجاهد دفن شده است. فلسطین سرزمین اقامه کنندگان حق است ـ در بیت المقدس و اطراف آن ـ کسانی که مخالفانشان یا کسانی که پشتشان را خالی می کنند، نمی توانند ضرری به آن ها برسانند تا اینکه فرمان خدا فرا می رسد.

۸ـ جنبش حماس اسلام را جامع همه نواحی زندگی و مناسب هر زمان و مکانی با روح اعتدالی و میانه روی می داند و ایمان دارد به اینکه اسلام دین صلح و تسامح است و پیروان ادیان آسمانی در سایه آن در امنیت و آرامش زندگی می کنند، کما اینکه حماس ایمان دارد که فلسطین همواره نمونه بارزی از همزیستی، تسامح و خلاقیت تمدنی بوده و خواهد بود.

۹ـ حماس ایمان دارد که پیام اسلام دربرگیرنده ارزش های حق، عدالت، آزادی و کرامت است و تمامی شیوه های ظلم و ستم را حرام کرده است و ظالم را با هر دین، قومیت، جنسیت و ملیتی که داشته باشد، مجرم می داند و مخالف تمامی شیوه های افراطی گری، تعصبات دینی، قومیتی و فرقه ای است و این دین به پیروان خود توصیه می کند که با تجاوزگری مقابله کرده و مظلومان را یاری کنند و آنان را به بخشش و فداکاری در راه دفاع از عزت و کرامت، سرزمین، ملت و مقدسات خود تشویق می کند.

قدس:

۱۰ـ شهر قدس پایتخت کشور فلسطین است و از جایگاه دینی، تاریخی و تمدنی ویژه ای برخوردار است و دارای هویتی عربی، اسلامی و انسانی است و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی آن و در راس آن ها مسجد الاقصی حق ثابت و مسلم ملت فلسطین و امت سلامی و عربی است و ملت فلسطین هرگز از ذره ای از خاک آن چشم پوشی نکرده و کوتاه نخواهد آمد و تمامی اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس اعم از یهودی سازی، شهرک سازی و تلاش برای تحریف حقایق و از بین بردن آثار و نشانه های آن باطل و بیهوده است.

۱۱ـ مسجد الاقصی تنها حق خالص ملت فلسطین و امت اسلام است و رژیم اشغالگر هیچ حقی در آن ندارد و طرح ها، تدابیر و اقدامات این رژیم به منظور یهودی سازی مسجد الاقصی و تقسیم آن باطل و نامشروع است.

آوارگان و حق بازگشت:

۱۲ـ مساله فلسطین در اساس مساله یک سرزمین اشغال شده و ملتی آواره است و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به شهر و دیار خود یعنی سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸ یا ۱۹۶۷ که از آن کوچانده شده اند یا از بازگشت به آن منع می شوند، حقی طبیعی، فردی و دسته جمعی است که ادیان آسمانی، مبانی اساسی حقوق بشر و قوانین بین المللی بر آن تاکید دارند و هیچ طرفی چه فلسطینی، چه عربی و یا بین المللی اجازه دخل و تصرف در این حق را ندارد.

۱۳ـ حماس مخالف تمامی طرح ها و پروژه هایی است که هدف از آن تصفیه مساله آوارگان است؛ از جمله تلاش ها برای اسکان آوارگان فلسطینی در خارج از فلسطین و طرح های میهن جایگزین. همچنین حماس معتقد است که پرداخت غرامت به آوارگان فلسطینی به خاطر خسارت هایی که در نتیجه کوچانده شدن و آوارگی از سرزمینشان به آنان وارد شده است، حقی طبیعی در کنار حق بازگشت آنان به وطنشان است و پس از بازگشت این حق نیز باید محقق شود و این حق (پرداخت غرامت) نه موجب لغو حق بازگشت می شود و نه خدشه ای به آن وارد می کند.

پروژه صهیونیسم:

۱۴ـ پروژه صهیونیسم یک پروژه نژادپرستانه، تجاوزگرانه و اسکانی با تکیه بر غصب حق دیگران است و این پروژه در تضاد با خواسته های ملت فلسطین در زمینه آزادی، آزادسازی فلسطین، بازگشت و حق تعیین سرنوشت است و رژیم صهیونیستی ابزار اجرای این پروژه و پایگاه تجاوزکارانه آن است.

۱۵ـ پروژه صهیونیسم نه تنها ملت فلسطین، بلکه کل امت اسلامی و عربی را هدف قرار داده است و خطری حقیقی برای همه آن ها و تهدیدی اساسی برای امنیت و منافع آن ها است و در تضاد با اهداف و خواسته های آنان در زمینه وحدت، نهضت و آزادی است. همچنین پروژه صهیونیسم خطری برای امنیت و صلح جهانی، جامعه بشریت و منافع و امنیت آن است.

۱۶ـ حماس تاکید می کند که مبارزه با پروژه صهیونیسم جنگ با یهودیان به علت دین آنها نیست، و حماس هرگز با یهودیان صرفا بخاطر یهودی بودن وارد نبرد نشده است، بلکه علیه صهیونیست های اشغالگر و غاصب وارد مبارزه شده است؛ در حالی که رهبران اشغالگران خود از شعارهای یهودیان و یهودیت در این نزاع استفاده می کنند و رژیم غاصب خود را با آن توصیف می کنند.

۱۷ـ حماس مخالف ظلم علیه هر انسانی یا سلب حقوق او به خاطر مسائل قومیتی، دینی یا فرقه ای است و بر این باور است که معضل یهودیت و یهودی ستیزی و آزار و اذیت یهودیان مسائلی است که اساسا با تاریخ اروپا پیوند خورده است و هیچ ارتباطی به تاریخ عرب ها، مسلمانان و میراث آنان ندارد و جنبش صهیونیسم که توانست تحت حمایت قدرتهای غربی فلسطین را اشغال کند، خطرناک ترین نوع اشغالگری اسکانی است که در بیشتر نقاط جهان ریشه کن شد و باید از فلسطین نیز برچیده شود.

موضع حماس در قبال رژیم صهیونیستی و سازش سیاسی:

۱۸ـ اظهار نظر (وعده) "بالفور"، قیمومت انگلیس در فلسطین و قطعنامه سازمان ملل در مورد تقسیم فلسطین و تمامی قطعنامه ها و تدابیر مترتب بر آن، باطل و مردود است و تاسیس رژیم صهیونیستی از اساس باطل است و نقض حقوق ملت فلسطین و انکار خواست و اراده این ملت و امت اسلامی، حقوق بشر و در راس آن حق تعیین سرنوشت است که اسناد و معاهدات بین المللی متکفل آنها است.

۱۹ـ هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم و هر آنچه در سرزمین فلسطین حادث شده است، از اشغالگری، شهرک سازی، یهودی سازی و تغییر و تحریف حقائق باطل و مردود است و حقوق هرگز با گذر زمان از بین نمی رود.

۲۰ـ حماس بر این باور است که هیچ بخش از خاک فلسطین نباید به هر دلیلی و تحت هر شرایط و فشاری مورد مذاکره یا چشم‌پوشی قرار گیرد و این امر بدون توجه به این که اشغالگری تا چه زمانی به طول خواهد انجامید، پابرجاست. حماس با هر رویکرد جایگزینی در مقابل آزادی تمام و کمال فلسطین از رود تا دریا مخالف است. با این حال، حماس بی آن که مخالفت با ماهیت صهیونیستی را کنار بگذارد و از حقوق فلسطینی‌ها دست بکشد، تشکیل کشور مستقل و دارای حاکمیت فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس بر اساس مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ را مد نظر قرار می‌دهد. حماس این امر را  در کنار بازگشت آوارگان و پناهندگان به منازل خود یک چارچوب توافقی ملی مشترک می‌داند.

۲۱ـ حماس تاکید می کند که پیمان اسلو و ملحقات آن با قواعد آمره حقوق بین الملل تعارض دارد؛ به گونه ای که تعهداتی را ایجاد کرده است که با حقوق غیر قابل دخل و تصرف ملت فلسطین منافات دارد. به همین خاطر حماس این موافقت نامه ها را رد می کند و آنچه بر آنها مترتب است به ویژه همکاری امنیتی به مصالح ملت مان آسیب می رساند.

۲۲ـ حماس با توافقنامه ها، طرح ها و پروژه های سازشکارانه با رژیم صهیونیستی که هدف از آن نابودی مساله فلسطین یا کاستن از حقوق ملت فلسطین است، مخالف است و هرگونه طرح، ابتکار یا برنامه سیاسی نباید این حقوق را نادیده بگیرد یا مخالف و ضد آن باشد.

۲۳ـ حماس تاکید می کند که ظلم به ملت فلسطین، غصب سرزمینش و کوچاندن این ملت نمی تواند صلح شمرده شود و هرگونه طرح سازش که بر این اساس پایه گذاری شود، هرگز به صلح منتهی نخواهد شد و مقاومت و جهاد در راه آزادسازی فلسطین حقی مشروع و واجب و مایه افتخار عموم ملت فلسطین و امت اسلامی است.

مقاومت و پروژه آزاد سازی:

۲۴ـ آزادسازی فلسطین وظیفه عموم ملت فلسطین به طور خاص و امت اسلامی و عربی به طور عام و یک مسئولیت انسانی با توجه به اقتضائات حقیقت و عدالت است و کانون های فعالیت و خدمت به فلسطین اعم از ملی، عربی، اسلامی یا انسانی، مکمل هم و منسجم بوده و هیچ تعارضی بین آن ها وجود ندارد.

۲۵ـ مقاومت در برابر رژیم اشغالگر با تمامی ابزارها و راهکارها حق مشروع و مسلم ملت فلسطین است که ادیان آسمانی و عرف و قوانین بین المللی آن را به رسمیت شناخته است و در راس آن نیز مقاومت مسلحانه قرار دارد که گزینه ای راهبردی برای دفاع از اصول و بازپس گیری حقوق ملت فلسطین است.

۲۶ـ حماس با آسیب رساندن به مقاومت و جایگاه آن مخالفت و بر حق ملت فلسطین در توسعه ابزارهای مقاومت و مکانیزم های آن تاکید می کند. مدیریت مقاومت از لحاظ انجام عملیات یا آتش بس یا تنوع وسایل و شیوه ها در چارچوب پروسه مدیریت منازعه می گنجد و به زیان اصل مقاومت نیست.

نظام سیاسی فلسطین:

۲۷ـ کشور حقیقی فلسطین ثمره آزادی است و هیچ جایگزینی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در سرتاسر خاک ملی فلسطین به پایتختی قدس وجود ندارد.

۲۸ـ حماس به تکثرگرایی، دمکراسی، شراکت ملی، پذیرش طرف مقابل و گفتگو باور دارد و بر اساس آنها روابط فلسطینی خود را مدیریت می کند؛ به گونه ای که وحدت و فعالیت مشترک فلسطینیان در راستای تحقق اهداف و خواسته های ملی و آرزوهای ملت فلسطین را تقویت کند.

۲۹ـ سازمان آزادی بخش فلسطین چهارچوب ملی برای ملت فلسطین در داخل و خارج فلسطین است و باید آن را حفظ نمود و در کنار آن باید برای توسعه و بازسازی ساختار آن بر اساس دمکراسی تلاش کرد؛ به گونه ای که مشارکت تمامی گروه ها و جریان های فلسطینی در آن همراه با حفظ حقوق ملت فلسطین تضمین شود.

۳۰ـ حماس بر ضرورت تشکیل نهادها و مراجع ملی فلسطین بر پایه اصول دمکراتیک مسالمت آمیز و استوار و در راس آن برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف بر اساس مقاومت و شراکت ملی و طبق برنامه ها و استراتژی های واضح و روشن تاکید دارد، به گونه ای که حقوق ملی و مقاومت حفظ شده و نیازها و خواسته های ملت فلسطین را نیز برآورده کند.

۳۱ـ حماس تاکید می کند که تشکیلات خودگردان باید در خدمت ملت فلسطین بوده و از امنیت، حقوق و پروژه ملی آن دفاع کند.

۳۲ـ حماس بر ضرورت استقلال تصمیمات ملی فلسطین و عدم وابستگی آنها به طرف های خارجی و بیگانه تاکید دارد و همزمان با آن بر مسئولیت پذیری امت اسلامی و عربی و نقش آفرینی آنها در زمینه آزادسازی فلسطین از اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید می کند.

۳۳ـ اقشار مختلف جامعه فلسطین اعم از شخصیت ها، چهره های سرشناس، نهادهای جامعه مدنی، انجمن های جوانان، دانشجویی، صنفی و بانوان که در راستای تحقق اهداف ملی فلسطین فعالیت می کنند، پیشگامانی مهم در روند جامعه فلسطین و پیشبرد پروژه مقاومت و آزادی فلسطین هستند.

۳۴ـ نقش بانوان فلسطینی برای ساخت حال و آینده فلسطین بسیار اساسی است، همانطور که بانوان فلسطینی همواره در رقم زدن تاریخ فلسطین نقش داشتند. این نقش در پروژه مقاومت، آزادسازی فلسطین و ساخت نظامی سیاسی آن مهم و محوری است.

امت اسلامی و عربی:

۳۵ـ حماس ایمان دارد که مساله فلسطین، مساله مرکزی امت اسلامی و عربی است.

۳۶ـ حماس به وحدت امت اسلام با تمامی مولفه های متنوع آن ایمان دارد و دوری جستن از تمامی امور و اقداماتی را که موجب تفرقه و برهم خوردن وحدت امت می شود، امری ضروری می داند.

۳۷ـ حماس به همکاری با تمامی کشورهای حامی حقوق ملت فلسطین باور دارد و مخالف هرگونه مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و یا ورود به منازعات و درگیری های موجود در این کشورها است. حماس سیاست بازی را با تمامی کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اسلامی و عربی در پیش گرفته است و در تلاش برای برقراری روابطی متوازن بر اساس جمع میان مقتضیات مساله فلسطین و منافع ملت فلسطین و مصالح، نهضت و امنیت امت اسلامی و عربی است.

بعد انسانی و بین المللی:

۳۸ـ مساله فلسطین دارای ابعاد انسانی و بین المللی بزرگی است و حمایت از این مساله وظیفه ای انسانی و تمدنی با توجه به معیارها و ملزومات حق و عدالت و ارزش های مشترک انسانی است.

۳۹ـ آزادسازی فلسطین از جنبه حقوقی و انسانی اقدامی مشروع به مقتضای ضرورت دفاع از نفس و حق طبیعی ملت ها در تعیین سرنوشت خویش است.

۴۰ـ حماس در روابط خود با کشورها و ملت های جهان به ارزش های همکاری، عدالت، آزادی و احترام به خواست و اراده ملت ها باور دارد.

۴۱ـ حماس از مواضع کشورها و نهادها و سازمان های حامی حقوق ملت فلسطین استقبال کرده و حمایت هر طرفی از رژیم صهیونیستی یا هرگونه سرپوش نهادن بر جنایت ها و تجاوزات این رژیم علیه ملت فلسطین را محکوم می کند و خواهان تعقیب جنایتکاران جنگی صهیونیستی است.

۴۲ـ حماس مخالف اقدامات سلطه جویانه بر امت اسلامی و عربی و دیگر امت ها و ملت ها است و تمامی شیوه های استعمار، اشغال، تبعیض، ظلم و تجاوز در جهان را محکوم می کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۰:۱۲
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 96021206688
  • خبرنگار : 71417