رییس مرکز بهداشت استان:

افزایشی در مبتلایان "تب کریمه کنگو" در کرمانشاه نداشته ایم

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه افزایشی در مبتلایان به تب کریمه کنگو استان وجود ندارد، گفت: روال این بیماری مانند سابق است و افزایشی نداشته‌ایم.

دکتر ابراهیم شکیبا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است، گفت: این ویروس از طریق کنه و یا از طریق تماس با دام و خوردن گوشت آلوده منتقل می‌‎شود.

شکیبا افزود: تماس با گوشت آلوده، خون آبه و امحا و احشاء و سایر اجزای دام و یا خوردن آنها بویژه زمانی که نیم پخته باشند، می‌تواند موجب انتقال ویروس شود.

وی اظهار کرد: همچنین کنه می‌تواند یکی از ناقلین این بیماری به انسان باشد، همانطور که ویروس این بیماری از طریق کنه به دام منتقل می‌شود.

شکیبا تصریح کرد: با ورود ویروس به بدن علائمی مشابه سرماخوردگی همراه با تب از جمله حالت تهوع، سردرد، عرق کردن و کوفتگی بدن بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: بعد از مدتی بیماری وارد مرحله اصلی شده و پلاکت خون کاهش می‌یابد و پس از آن فرد دچار خونریزی شده و از مجاری مختلف بدن از جمله بینی خون خارج می‌شود و عمده خونریزی‌ها بصورت زیرپوستی است و در صورت عدم درمان، احتمال مرگ وجود دارد.

شکیبا با بیان اینکه میزان مرگ و میر این بیماری 30 درصد است، گفت: خطرناک شدن این بیماری بسته به تشخیص به موقع و درمان به موقع دارد و افراد باید با بروز نشانه‌های بیماری هرچه سریعتر برای درمان اقدام کنند.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: توصیه اول این است که افراد حتی المقدور از دست زدن به کنه و دام خودداری کرده و حتما از لوازم ایمنی مانند دستکش و ماسک و عینک استفاده کنند.

وی افزود: برای مصرف گوشت نیز توصیه می‌شود افراد حتما گوشت تازه را به مدت 24 ساعت در درمای صفر تا چهار درجه یخچال نگه داشته و سپس مصرف کنند، زیرا در این شرایط عمده ویروس های داخل گوشت از بین می‌رود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 96022314603
  • خبرنگار :