در گردهمایی نهادهای فعال در حوزه ترویج علم اعلام شد

دلایل عدم ارتباط حوزه علم با جامعه/راه‌اندازی کرسی ارتباطات علم در دانشگاه علامه

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی پیچیدگی حوزه علمی را عاملی برای برقراری ارتباط این حوزه با جامعه دانست و گفت: برای رفع این مشکل در دانشگاه اقدام به اخذ مجوز برای راه‌اندازی کرسی ارتباطات علم و فناوری کردیم.

به گزارش ایسنا دکتر هادی خانیکی امروز، سه‌شنبه، 25 مهرماه در گردهمایی سازمان و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم با اشاره به پیچیدگی‌های روزنامه‌نگاری علمی افزود: به دلیل همین پیچیدگی‌ها حوزه‌های علمی کمتر موفق بودند زبان و زمینه‌هایی پیدا کنند تا مسایل را به موضوعات حساسیت برانگیز تبدیل کنند.

وی تاکید کرد: اگر علم نتواند قابل هضم شود، در مراکز آکادمی و علمی محصور می‌ماند که در این صورت در جامعه عوام‌زدگی و ترویج عامیانه مفاهیم علمی ایجاد خواهد شد.

خانیکی با طرح این سوال که چگونه بر این دوگانگی غلبه کنیم، ادامه داد: مساله مهم برای پاسخ به این سوال چگونگی و یادگرفتن و به کاربردن زبان ترویج علم است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی علم در بستر رسانه‌های جدید را از دیگر مسائل مطرح در این زمینه نام برد و اظهار کرد: وقتی با پزشکان مواجه می‌شویم، می‌گویند هر بیماری که به ما مراجعه می‌کند انبوهی از دانسته‌های غلط دارد که این امر موجب شده تا به تشخیص پزشک شک و تردید وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه این امر باید به همه حوزه‌ها تسری یابد، اضافه کرد: ما نیازمندیم تا در حوزه ارتباطات، علم به روزنامه‌نگاری علمی تبدیل شود تا از این طریق مردم بتوانند نسبت به اخبار دروغ (fake news) اعمال نظر کنند.

خانیکی با تاکید بر ضرورت جذاب‌سازی محتوای علمی برای جامعه، خاطرنشان کرد: در این راستا باید فرهنگ، ادب و موسیقی به خدمت گرفته شود، ولی تا چه حد مجاز هستیم از این ابزارها استفاده کنیم.

این محقق حوزه رسانه با بیان اینکه باید سازوکارهای جدیدی برای ترویج علم تعریف کنیم، افزود: بر این اساس در دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری یونسکو در حال اخذ مجوز راه‌اندازی کرسی ارتباطات علم و فناوری هستیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96072514185
  • خبرنگار : 30057