به گزارش ایسنا، مهندس اشکان تقیزاده در رویداد پنجم که به همت سازمان تجاریسازی و فناوری اشتغال دانشآموختگان جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته تمامی علوم را یک نفر میآموخت و به وی علامه میگفتند اما امروز علوم، تخصصگرایی شده و عملکردها نیز به مراتب بهتر شده است.
وی به حجم بالای تخصصگرایی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف برگزاری دورهمیها همافزایی این تخصصها برای پیشبرد بهتر اهداف است.
تقیزاده خاطرنشان کرد: قبل از جنگ جهانی اول بازارها تولیدمحور بودند اما هم اکنون چندین تولید از یک محصول خاص در فروشگاهها وجود دارد و مشتری میتواند انتخاب کند. در همین راستا باید تولیدکننده بررسی کند مشتری و بازار چه میخواهد.
مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت مدیریت صادرات لرستان با بیان اینکه برای تولید ابتدا باید نیاز بازار را سنجید، ادامه داد: در شرکتها و کارخانجات قسمتی تحت عنوان مرکز بررسی رفتار مصرف کننده وجود دارد که کارکنان آن عمدتاً فارغالتحصیلان رشتههای مدیریت بازرگانی و MBA هستند. کار این افراد انجام تحقیقات بازاریابی بوده چراکه هم اکنون بازارها تخصصی شده است.
وی با تأکید بر اینکه باید روی صادرات مخفی کار کرد، بیان کرد: گردشگرانی که به منطقهای وارد میشوند با خود سوغات میبرند که از آن به عنوان صادرات پنهان یاد میشود.
تقیزاده استراتژی را بررسی وضعیت موجود و اهداف مدنظر عنوان کرد و افزود: برای هر کاری وضعیت موجود را باید سنجیده و توانمندیها را بشناسیم. در ادامه باید بررسی کرد که محصول ما برای بازار جذابیت دارد یا نه و فرصتهای آن را باید شناسایی کرد.
نایب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق خرمآباد ادامه داد: در همین راستا میتوان از رایزنهای در کشورهای مختلف مشاوره گرفت و اطلاعاتی در این زمینه به دست آورد.
وی با بیان اینکه در فروش محصول ابتدا باید به بازارهای داخلی توجه کرد، گفت: نباید بازار داخل را از دست داد.
تقیزاده یادآور شد: گاهی بعد از ورود محصول به بازار دیده می شود که فیدبک خوبی نداشته برای همین میبایست علت را بررسی کرد.
مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت مدیریت صادرات لرستان گفت: مهارتها و اصول و فنون بازار را باید یاد گرفت و روی آن نیز نظارت داشت؛ سپس برای ایجاد کسب و کار برنامهریزی کرد.
انتهای پیام