توسط دانشیار دانشگاه ایلام صورت گرفت

شناسایی ژنتیک باکتری‌های سودمند برای افزایش تولیدات گیاهی

دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام، ژنتیک باکتری‌های سودمند برای تولیدات گیاهی را در کردستان شناسایی و در مجامع بین‌المللی ثبت کرد.

ه گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد زارع در این خصوص گفت: جداسازی این باکتری‌ها در مناطق سردسیر استان کردستان انجام گرفت و چندین باکتری با توانمندی تثبیت نیتروژن و تولید هورمون رشد گیاهی در طی دوسال انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند.

دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه ایلام افزود: پس از بررسی‌های مختلف در داخل و خارج از کشور، معلوم شد باکتری‌های مورد آزمایش متعلق به جنس آزوسپیریلوم گونه "زی" هستند و پس از ارسال این گونه نمونه‌ها به کشور برزیل، توسط "پروفسور سلدن" توالی‌یابی ژنتیکی انجام و یافته‌های محققان ایرانی تایید شد.

وی با اشاره به وجود ژن مربوط به نیتروژناز در باکتری‌های شناسایی شده در کردستان گفت: این گونه‌ها در منابع معتبر علمی ثبت شدند و در کتابی توسط انتشارات بین‌المللی اسپرینگر معرفی شدند.

دکتر زارع با اشاره به اینکه به کارگیری باکتری‌ها در تولید گیاهان زراعی قدمتی نزدیک به ۶۰ سال دارد، گفت: این باکتری‌ها از روش‌های مختلف موجب افزایش رشد و تولید محصول می‌شوند.

وی افزود: در برخی از کشورها از این باکتری‌ها در جهت جایگزینی بخشی از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود و در حال حاضر تولید تجاری باکتری‌ها در قالب کودهای زیستی به جهت تولید محصولات ارگانیک مورد استقبال قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97071006057
  • خبرنگار :