با همکاری متخصصان کشور؛

ساخت تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز توسعه می‌یابد

مدیرگروه پیشران "نوروفوتونیک" در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی از اقدام برای توسعه طراحی و ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته در حوزه" نوروفوتونیک" و "اپتوژنتیک" برای تصویربرداری نوری از مغز و انجام مطالعات دقیق‌تر نسبت به عملکرد مغز خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید لطیفی با اعلام این خبر اظهار کرد: برای تصویربرداری نوری از مغز و انجام مطالعات دقیق‌تر نسبت به عملکرد این بخش حیاتی از بدن انسان، طراحی و ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته در حوزه" نورو فوتونیک" و "اپتو ژنتیک" توسط متخصصان و محققان در این پژوهشکده با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توسعه می‌یابد.

وی افزود: با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی و با تلاش و همکاری محققان و اساتید، سعی بر آن است تا بر اساس نیاز مراکز تحقیقاتی نسبت به تجاری‌سازی تجهیزات حوزه "نورو فوتونیک " و "اپتو ژنتیک" اقدام شود.

مدیرگروه پیشران نورو فوتونیک دانشگاه شهید بهشتی افزود: محققان عضو این گروه پیشران، در یک تلاش علمی موفق شدند با حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز را طراحی و تولید کنند که گامی بسیار ارزنده در جهت افزایش توان علمی و تصویربرداری نوری از مغز با کیفیت بسیار بالا به حساب می‌آید.

به گفته لطیفی، دستیابی به تکنیک "اپتو ژنتیک" برای تحریک و کنترل سیستم‌های عصبی از طریق دستکاری سیستم‌های عصبی و حساس کردن سلول‌های عصبی به نور، یکی از موفقیت‌های محققان عضو گروه پیشران در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

محقق حوزه علوم شناختی به طراحی و ساخت سه سیستم تصویربرداری نوری مغز در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: تلاش برای ساخت و بهره‌برداری از سه دستگاه دیگر شامل "میکروسکوپ لیزری کانفوکال " با چهار طول موج، همچنین "میکروسکوپ نوری با تابش طرح دار" برای تصویربرداری از مغز و نیز سیستم "تصویربرداری فوتو اکوستیک" با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی مراحل پایانی خود را طی می‌کند و امید است این تجهیزات در نیمه اول سال آینده نیز برای بهره‌برداری در اختیار محققان قرار گیرد.

بر اساس اعلام ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، وی همچنین گفت: با بهره‌برداری از تجهیزات حوزه نورو فوتونیک در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی، محققان حوزه علوم اعصاب شناختی در سراسر کشور می‌توانند از خدمات این دستگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه‌های علوم اعصاب شناختی استفاده کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97111608734
  • خبرنگار :