کنفرانس «بررسی تأثیر مولانا رومی بر جریان تصوف» در حیدرآباد سند برگزار شد

به همت خانه فرهنگ جهوری اسلامی ایران در حیدرآباد سند و با همکاری انجمن نویسندگان پاکستان، کنفرانس «بررسی تأثیر مولانا رومی بر جریان تصوف» برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سالروز درگذشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا رومی و در ادامه سلسله نشست‌های خانه فرهنگ کشورمان در حیدرآباد با محوریت معرفی مشاهیر ادبی و فرهنگی ایران و پاکستان، کنفرانس «بررسی تأثیر مولانا رومی بر جریان تصوف» در حیدرآباد سند برگزار شد.

در این نشست که با همکاری انجمن نویسندگان حیدرآباد صورت گرفت، شُعرا، اساتید دانشگاهی، پژوهشگران و جمع کثیری از علاقه‌مندان به ادبیات و عرفان اسلامی حضور داشتند.

علی اکاش، نویسنده و پژوهشگر سندی به تفصیل درباره مولانا و تأثیر اندیشه‌های وی بر تصوف سند سخنانی را بیان کرد. وی گفت: امروزه به تصوف اهمیت چندانی داده نمی‌شود. قرن ۱۵ الی ۱۹ تصور بر این بود که تصوف در اوج است و بعد از آن دیگر تفکر برتری بروز نخواهد کرد.

اکاش ادامه داد: مولانا رومی در عصری زندگی می‌کرد که به دور از مشغله‌ها و گرفتاری‌های امروزی. کلام عرفانی مولانا رومی در سند توسط شاه عبدالطیف بتهایی (شاعر و صوفی بلند آوازه سرزمین سند) و در شبه قاره توسط اقبال لاهوری به مردم معرفی و عرضه شده است.

نور احمد جنجهی به عنوان سخنران بعدی با قرائت گزیده‌های اشعار مولانا و تطبیق آن با اشعار «شاه عبدالطیف بتهایی» به تأثیر پذیری متصوفان سندی از مولانا رومی پرداخت. وی اظهار کرد: آغاز دوره شاعری مولانا رومی بعد از مطالعه آثار شمس تبریزی، شیخ فریدالدین عطار، سعدی شیرازی و عمر خیام بوده است. آثار مولانا مشتمل بر ۲۶ هزار بیت است که در ۶ مجلد نوشته شده است.

جنجهی ادامه داد: شعر مولانا بر اندیشه‌های شرق و غرب تأثیرات زیادی گذاشت، لذا اشعار او به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شده است. گفته می‌شود شاه عبدالطیف بتهایی همیشه یک جلد کلام الله مجید و یک جلد دیوان شعر مولانا را همراه خود داشته است و همواره از مولانا یاد کرده و اشعار خود را متأثر از ایشان می‌دانست.

سحر گل، مولوی‌شناس، محقق و نویسنده نامدار سرزمین سند به عنوان آخرین سخنران به بررسی تعدادی از مضامین عرفانی مولانا رومی و بررسی تطبیقی آن با مضامین عرفانی اشعار شاه عبدالطیف بتهایی پرداخت و در خصوص میزان و عمق تأثیر پذیری عرفا و صوفیان سند از حضرت مولانا سخنانی بیان کرد.

وی همچنین، با قرائت برخی از اشعار مولانا رومی و شاه عبدالطیف بتهایی به بیان تأثیر پذیری تصوف سند از مولانا رومی پرداخت.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98100201249
  • خبرنگار :