یک وکیل دادگستری:

اقدام امریکا در شهادت سردار سلیمانی یک جنایت بین المللی است

یک وکیل دادگستری با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی، اقدام آمریکا در این باره را مصداق جنایت و تروریسم بین المللی دانست.

عباس تدین در گفت و گو با ایسنا، ضمن تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی و  اینکه رفتار امریکا مصداق ارتکاب جرایم بین المللی است یا خیر؟ گفت: با توجه به اقدامات تجاوزگرایانه و عملیات تروریستی که امریکا نسبت به خاک عراق انجام داده، مطمئنا  مصداق تجاوز ارضی و در زمره جرایمی است که دولت عراق می تواند به دیوان کیفری بین المللی  و یا حتی شورای امنیت آن را ارجاع دهد.

وی افزود: انجام چنین اقداماتی نیازمند اجازه از دولتی است که قرار است فعالیتی در آنجا انجام شود؛ لذا یکی از مصادیق جرایم بین المللی است و  نشاندهنده روحیه خصمانه و تجاوزگرایانه دولت امریکاست.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: از این لحاظ که اقداماتی که انجام شده در زمانی ارتکاب یافته که سردارشهید به عنوان مهمان و به دعوت دولت عراق و با ویزای کشور عراق و به عنوان شهروند عادی وارد خاک این کشور شده است  باید بگویم  در آن برهه زمانی که این اقدامات انجام شده، سردار نظامی محسوب نمی شده  و در این عملیات جنگی و نظامی این اتفاق رخ نداده است؛ لذا از این بعد موضوع نقض حقوق بشر است زیرا اگر فراسرزمینی و بین المللی نگاه کنیم  کشتن اتباع سایر کشورها نقض حقوق بشر و نقض اسناد بین المللی است و  موضوع قابل تامل و توجه است.

تدین در پایان گفت: اقدام آمریکا یک جنایت و تروریسم بین المللی است و  تردیدی در آن  نیست.  دیوان کیفری بین المللی می تواند به این موضوع ورود کند و حتی اگر دولت عراق خواستار آن باشد، می تواند به آن رسیدگی کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ دی ۱۳۹۸ / ۰۲:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 98101410731
  • خبرنگار : 71429