احداث ۱۰۰ کیلومتر جاده ساحلی در حاشیه رودخانه زاینده رود

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون مجموع جاده های ساحلی احداث شده از شرق تا غرب اصفهان در دو طرف رودخانه زاینده رود ۱۰۰ کیلومتر است.  

احمدرضا صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آزادسازی حریم و بستر رودخانه زاینده رود، اظهار کرد: این طرح از فروردین سال ۱۳۹۳ با توجه به ورود کشاورزان به رودخانه در شرق اصفهان آغاز و بین بند آبشار تا شهر زیار حدود ۳۲ کیلومتر جاده ساحلی در حاشیه زاینده رود ایجاد شد.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۵ با توجه به ابلاغ مدیریت طرح به نظام صنفی کشاورزان استان، کمیته ای در آب متطقه ای با عنوان کمیته ساماندهی زاینده رود تشکیل شد و از پاییز همان سال با وارد شدن کار در فاز جدید، قرار شد ادامه جاده ساحلی از باغ پرندگان به سمت بالادست فلاورجان احداث شود.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه طی چهار سال گذشته احداث جاده ساحلی در محدوده شهر درچه، فلاورجان، مبارکه و تا حدودی بند انحرافی نکوآباد ادامه یافت، گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون مجموع جاده های ساحلی احداث شده از شرق تا غرب اصفهان در دو طرف رودخانه زاینده رود ۱۰۰ کیلومتر است.  

وی با بیان اینکه درصد قابل توجهی زیرسازی جاده ساحلی زاینده رود انجام و بخشی نیز هنوز انجام نشده است، تصریح کرد: متاسفانه در سال ۱۳۹۸ این پروژه به دلایلی همچون تعریف نشدن ردیف اعتباری خاص و شیوع ویروس کرونا دچار وقفه و رکود شد به نحوی که این پروژه طی سال گذشته و امسال، همانند سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ حرکت لازم را نداشته و نتوانسته به اهداف تعریف شده خود برسد.

صادقی همچنین در خصوص ایجاد برخی بندهای سنگی در رودخانه طی سال های گذشته، اظهار کرد: کشاورزان شرق اصفهان معتقدند که بندهای سنگی موجب می شود تا آب حرکت سریعی نداشته باشد و اراضی کشاورزی پایین دست دچار ضرر می شوند و آب به حجم کافی به دست آنها نمی رسد.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش خروجی آب از سد زاینده رود قصد بر این است که این بندهای سنگی تا حدودی تعدیل و ارتفاع آن کمتر شود تا آب بهتر به سمت پایین دست حرکت کند.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان همچنین درباره برخی ویلاهای ساخته شده در حریم زاینده رود از گذشته، اظهار کرد: در دهه ۶۰ شاهد برخی ویلاسازی ها به خصوص در منطقه باغ بهادران و دخل و تصرفات در آن بودیم، اما در دهه ۸۰ طرح ساماندهی حریم و بستر زاینده رود تهیه شد و در دهه ۹۰ نیز شرکت آب منطقه ای توان خود را برای حفاظت از رودخانه معطوف کرد.

به گفته صادقی، طی یک دهه گذشته اجرای احکام بسیاری در منطقه باغ بهاداران برای تخریب ویلاها به خصوص در زمستان سال ۱۳۹۷ و فروردین ۱۳۹۸ داشتیم که متاسفانه بعد از آن به دلیل نبود اعتبارات کافی و کرونا این کار معطل مانده است.

وی البته خاطرنشان کرد: تا چند هفته آینده استارت این کار زده می شود و در منطقه باغ بهاداران برخی آزادسازی ها انجام خواهد شد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکید کرد: طی چند ماه گذشته و اواخر سال ۹۸، به صورت موردی در مبارکه، فلارجان، براآن، باغ بهادران، لنجان و ... آزادسازی های متعدد داشتیم، اما آزادسازی گسترده زاینده رود از فروردین ۱۳۹۸ متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات هماهنگی برگزار شده، قرار است این طرح ادامه یابد، اما باید توجه داشت که در بحث آزادسازی و تخریب ویلاها دچار محدودیت هستیم و بسیاری از آنها طی سال های گذشته سند دار شده و یا از نهادهای دیگر مجوز دریافت کرده اند، بنابراین اگر به صورت قانونی پیش نرویم در آینده آب منطقه ای دچار خسارت خواهد شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99061712219
  • خبرنگار :