کلنگ ساخت مرکز تکثیر میگو در کنارک به زمین زده شد

کلنگ ساخت مرکز تکثیر تولید بچه میگو یا پست لارو با سرمایه گذاری ۲۰ ملیاردتومانی بخش خصوصی با حضور سردار قاسمی مشاور عالی و اقتصادی فرمانده کل سپاه پاسداران، استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسوولان در مجتمع کشت و صنعت گوردیم کنارک به زمین زده شد.

فرماندار کنارک افزود: این طرح در زمینی به مساحت ۷هکتار با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شده که نقش مهمی در اشتغال مجتمع کشت و صنعت مکران دارد.

حمیدالدین یوسفی افزود: مجتمع کشت و صنعت مکران به عنوان طرح پیشران توسعه سواحل مکران و یک طرح بزرگ مقیاس در کشور است.

وی با اشاره به اینکه چابهار و کنارک ظرفیت‌های خوبی برای طرح‌های شیلاتی و کشاورزی دارند و می‌توانند به افزایش تولید و رونق اشتغال کمک کنند، خاطرنشان کرد: ساخت باغ‌های میوه‌های گرمسیری و گلخانه در گوردیم کنارک و اشتغالزایی هزاران نفر موجب خرسندی و زمینه ساز رونق توسعه و اشتغال است.

فرماندار کنارک گفت: چابهار وکنارک به سبب آب و هوا و خاک حاصلخیز برای کشت‌های گلخانه‌ای بسیار مناسب است و می‌تواند در مدت کوتاهی سوددهی لازم را برای سرمایه گذار به ارمغان آورد و برای مردم منطقه نیز مؤثر باشد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مکران (گوردیم کنارک) نیز اظهار داشت: مجتمع کشت و صنعت مکران در پنج بخش طراحی شده که اولین بخش آن تولید آب شیرین از دریاست وکارخانه نمک‌زدایی از آب دریا در ۲ فاز ۵۰ هزار متر مکعبی احداث خواهد شد.

‌حسین صفایی گفت: بخش دوم باغ تولید میوه‌های گرمسیری است که ۸۰ درصد این باغ به تولید محصول موز و بقیه به تولید میوه از قبیل انبه، چیکو، پاپایا و گیاه صنعتی مورینگا اختصاص خواهد یافت که با ۵۰ هزار مترمکعب آب شیرین تغذیه خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش سوم طرح تولید محصولات گلخانه‌ای در سطح ۱۰۰هکتار است که در این واحد، گلخانه تحقیقاتی و پژوهشی نیز احداث خواهد شد.

مدیرعامل کشت و صنعت مکران با اشاره به اینکه بخش چهارم مجتمع پرورش میگو در سطح ۷۰۰ هکتار است که با فعالیت پنج پیمانکار عملیات خاکی و ابنیه فنی آن در حال اجراست، خاطرنشان کرد: بخش پنجم این طرح بزرگ شامل پرورش ماهی در قفس در دریاست که در ۲سایت سه هزار تنی و چهار هزار تنی پیش بینی شده و توسط شرکت های نروژی در حال اجراست و یکهزار تن آن با انعقاد قرارداد در مرحله اول تحویل خواهد شد.

وی بیان کرد: پروژه باغ تولید محصولات گرمسیری با قراردادی با شرکت اینکاتای اسپانیا در حال اجراست و مجتمع پرورش میگو نیز شامل مرکز تکثیر و مرکز پرورش و مرکز عمل آوری خواهد بود.
صفایی ادامه داد: این پروژه بزرگ با فعالیت هفت پیمانکار بزرگ در حال اجراست که تامین نیروی فنی و نیروی مهندسی و تامین قطعات را از جمله مشکلات این طرح عنوان کرد.

وی گفت: تکمیل و بهره‌برداری از این مجتمع در منطقه ساحلی گوردیم کنارک اشتغالزایی غیرمستقیم ۱۵ هزار نفر و اشتغال مستقیم چهار هزار نفر را در پی خواهد داشت و نقشی مهم در تولید و رفع مشکلات بیکاری ایفا می‌کند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 99071813311
  • خبرنگار : 50388